„ЮЖЕН ПОТОК” РАЗКРИ 6 ПОТЪНАЛИ КОРАБА И АНТИЧНА СТЕНА

07.02.2013 / 09:20 4

Николай Георгиев

Проектът „Южен поток“ вече започна да носи дивиденти на Варненския регион. 

При предварителните проучвания в района на Паша дере са разкрити шест потънали кораба, някои от които може би представляват археологическа и историческа ценност. „Останките са заснети с подводен робот. Ще предоставим снимките и данните от сонара на варненските археолози“, каза за „Народно дело” Матео Веронеси, координатор по разрешителните документи на проекта „Южен поток“ от компания „Саут стрийм транспорт“. Тръбопроводът се състои от четири успоредни тръби с дебелина 813 мм, като най-вероятно в началото ще бъдат положени двете успоредни. Трасето минава така, че заобикаля останките отдалеч. Дължината на морския участък на тръбопровода е 215 км от границата между турската и българската изключителна икономическа зона. Трасето ще продължи на около 2,5 км навътре в сушата. По време на проучванията екипите са открили и антична стена, която не е била известна досега на археолозите. Тя също ще бъде проучена и съхранена. Докато се правят траншеите за полагане на тръбите на брега, екипите ще имат постоянна връзка с археолозите в случай на историческа находка.

До два месеца проектът ще получи доклад за въздействие и оценка на околната среда. Тръбите няма да засягат защитените по „Натура 2000“ зони, трасето минава между Ракитника и Липите. Газовият тръбопровод излиза на плажа Паша дере. Възможно е да бъде временно затворена ивица от около 250 метра. Полагането на тръбите няма да пресече достъпа до плажа на туристи. „В допълнение към националните изисквания South Stream Transport ще следва стандартите и препоръките на международните финансови институции за оценка на въздействието върху околната и социалната среда", съобщават от дружеството „Южен поток“. Фирмата ще положи тръби на около 2,5 километра навътре в сушата. След което строителството ще се осъществява от „Южен поток - България“.

Компенсират частните собственици на земи

„По време на полагане на тръбите ще компенсираме частните собственици на земи“, коментира Веронеси. 

За строежа на газопровода ще се използват 77 500 стоманени тръби, всяка с дължина от 12 метра и дебелина на стените от 39 милиметра. Те ще бъдат заварени отвън и отвътре, специално покритие ще ги предпазва от корозия. Близо до брега, където водата е по-плитка, тръбите ще бъдат покрити със стоманобетон за по-голяма стабилност и предпазване от повреди. Очаква се реалната работа по полагане на тръбите в българска територия да започне в края на тази година, а първите партиди газ да бъдат пуснати в края на 2015 година. Пристанище Варна и Бургас вече се съревновават кой до поеме съхранението и логистиката на тръбите.

Проектът се ползва с голяма международна подкрепа. Планирането, строителството и експлоатацията на газопровода през Черно море се извършва от международната компания "Саут стрийм транспорт Б.В" (South Stream Transport B.V). В нея "Газпром" има 50% дялово участие, италианската "Ени" - 20%. Френската ЕДФ и германската "Винтерсхал холдинг" са представени с  по 15%. 



Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама