Дупчат 24 тунела по дефилето на Кресна вместо 1 гигантски

19.04.2015 / 21:21 3

 Марияна Бойкова: 24 часа

Те ще струват 300 млн. евро, а не 500 млн., 200 млн. се пренасочват към “Хемус”

24 тунела и 25 виадукта са алтернатива на гигантския тунел под Кресненското дефиле. Единичната дължина на тези 24 тунела - ако ги наредим един след друг, е 7 километра, а огромният тунел с двете тръби от по 15,5 км ще иска прокопаване на 31 км. И на много междинни тунели между двете тръби на дългия тунел като аварийни изходи.

Изграждането на тези 31 км ще струва 500 млн. евро, а на 24-те тунела в най-скъпия вариант - 300 млн. евро. От строителния бранш дори казват,

че цената им може да е към 250 млн. евро


Картата с дългия тунел и новите съоръжения бе начертана от експерти на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” по молба на “24 часа”.
 

При изготвянето на идейния проект за новия вариант на преминаването през дефилето е възможно и броят на тунелите да се намали, казва Асен Антов, шеф на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти”. Компанията вече обяви търг за изготвянето му.

Сигурно ще е приятно да се премине под дефилето по 15,5-километров тунел, сигурно ще се спести повече време и ще се гордеем, че преминаваме през най-дългия тунел в Европа. Оказва се обаче, че това трудно ще се осъществи.

Какво не е предвидено, когато е предлаган тунелният вариант от Крупник до Кресна?

Антов казва, че през 2008 г. предварителното проучване на този вариант е от 1 страничка и 2 чертежа, показва на лаптопа си. “Може да не ви се вярва, но е така - без геология, без достатъчно информация е взето решение.”

При разработването на тунелния вариант не са отчетени геоложките проблеми. Дефилето е в сеизмично активна зона с 9-а степен по Рихтер, казва Антов. През 1904 г. е било най-силното земетресения в Европа в последните 200 г. - първо с магнитуд 7,2, а 20 минути по-късно - 7,8 по Рихтер.

Не са предвидени екологичните последствия от самото строителство. Ще трябва да се изгребат и издълбаят 6 млн. куб. м скали, пръст, камъни.

Това е една планина, казва Антов. И означава в продължение на 7 години към трафика в дефилето да се прибавят по 1000 камиона в денонощие.

Третата част от проблеми са икономическите.

Цената за експлоатацията на тунела се изчислява на 6 млн. евро на година. При 200 млн. лв. приходи от винетки, с които трябва да се поддържат 19 000 км републиканска пътна мрежа, 12 млн. лв. за 15 км е твърде голям лукс, казва той. Въпреки че доизграждането на магистрала “Струма” е основен приоритет на ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура” за периода 2014-2020 г., има голяма опасност участъкът

с големия тунел да не получи финансирането от 500 млн. евро

Проблемът е, че по новите критерии на Брюксел той се оказва икономически неефективен. По старите критерии анализът “разходи - ползи” за непостроените участъци на “Струма”, включително и за големия тунел, е бил в съотношение 0,42, или на ръба.

Еврокомисията обаче е променила методиката за обосновка и е намалила цената на времето 3 пъти, казва шефът на инфраструктурната компания. При новите правила проектът излиза неефективен.

Така или иначе двете решения - със и без дълъг тунел в Кресненското дефиле, експлоатацията им, времето на извършване на строителните работи - са предмет на процедура за ОВОС. След нейното завършване към края на 2015 г. ще може да се посочи ще има ли подмяна на одобрения през 2008 вариант за преминаване с дълъг тунел, казва Антов. Предвижда се и до края на тази година да бъде готов и идейният проект за алтернативния вариант.

“От септември-октомври 2014 г. водим разговори със службите на ЕК. Колегите държат решението да бъде взето от българската страна. Официалната стъпка ще бъде в началото на 2016 г. с подаване на формуляра за финансиране”, казва Антов.


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
2
zakluch (преди 8 години)
Рейтинг: 31170 | Одобрение: 5610
това окончактелно ли е? Че сумати варианти имаше?
Повече за мен тук Ключодържатели

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама