Пиксабей
Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки. Това каза в ефира на Bulgaria ON AIR Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците.
Съобщенията гласят, че получателят трябва или да вземе пратка, или да се откаже от нея и да заплати разходите по доставката и връщането, като в противен случай срещу него ще бъде заведено дело и това ще му донесе разходи в размер на от 1000 лв. до 4000 лв. за такси за съда, адвокатски хонорари, технически експертизи и т.н.
"Заплахата със съд е един от най-притеснителните елементи в тези съобщения. Има строго определен ред, по който ние трябва да поръчаме, да получим пратката, да я платим и той е описан в общите условия. Куриерските служби имат свои условия – до 7 дни трябва да се получи и след това започва таксуване на всеки следващ ден. Но това не означава, че
отиваме на съд.“, коментира Руменова.
Според нея, смущаващо е и насочено специално към непълнолетните изречение, което гласи, че при незаплащане на поръчана от тях пратка, ще се търси отговорност на техен родител или настойник. „Абсурдно е, защото при проблем с търговеца, ние не тръгваме да го съдим веднага, а опитваме да разрешим казуса в диалог. Без значение дали става дума
за измама или насреща има реален търговец, всеки случай трябва да се изследва индивидуално, подобна комуникация е недопустима“, категорична е тя.
Руменова обясни, че по закон при договор от разстояние, който предвижда задължение за потребителя да извърши плащане, търговецът е длъжен да получи потвърждението на клиента, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна – например да има бутон с този надпис върху него или друга подобна функция. Там трябва ясно да са посочени също характеристиките на стоките и крайната цена. Ако търговецът не е изпълнил тези задължения, потребителят не е обвързан от договора или поръчката и няма право на каквито и да било претенции спрямо клиента.
В студиото на „България сутрин“ експертът обърна внимание и на друг притеснителен пасаж от съобщенията – че при неполучаване на пратката потребителят ще дължи и куриерските разходи по доставката. Тя цитира закона и подчерта, че дори при упражнено право на отказ в 14-дневния срок разходите по доставката остават за търговеца. Руменова
уточни, че изключение правят случаите, в които потребителят изрично е избрал начин на доставка, различен от стандартния за този електронен магазин. Освен това, ако търговецът се е съгласил предварително да поеме разходите по прибирането на стоката при упражнено право на отказ, то той следва да го направи, затова винаги трябва да се
запознаваме с условията.
На въпрос на водещата Мария Константинова често ли потребителите ползват опцията „Преглед и тест“, за да избегнат заплащане на непоръчани пратки, Габриела Руменова посочи, че това се прави основно от тези с повече опит, както и когато се пазарува за първи път от непознат за дадения потребител до момента електронен магазин. Тя обаче
посъветва винаги да ползваме тази възможност, за да намалим рисковете, включително и от непреднамерени грешки.
Всички правила във връзка с плащането и доставката трябва предварително да са описани в общите условия на
търговеца – как става плащането, какви са сроковете, а не те да се налагат впоследствие с подобен тип агресивни
послания, добави още тя в отговор на въпроса на водещия Виктор Дремсизов допустима ли е такъв тип комуникация.
"Когато получим сигнал във връзка с подобни агресивни и заплашителни съобщения, ние извървяваме заедно с
потребителя целия път на проверката. Оказва се, че някои от хората не са подготвени и попадат в капана на този, който
изпраща съобщенията да ги вкара в паника и те стриктно да изпълнят това, което се очаква от тях, вместо да помислят
кой е подателят, взаимодействали ли са с такъв търговец, очакват ли нещо от него.", разказа Руменова. Целта е по такъв
начин хората да се научат как сами да правят проверките си и да не се притесняват излишно в такива ситуации.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Лил изхвърли Марсилия от Купата на Франция
Дата: 15/01, 01:05
Мицкоски има покана за встъпването в длъжност на Тръмп
Дата: 15/01, 00:48
Как да не се тръшнем болни?
Дата: 15/01, 00:30
15 януари 1929 г. - 96 години от рождението на Мартин Лутър Кинг
Дата: 15/01, 00:20
Везенков и Олимпиакос с драматична победа в Испания
Дата: 15/01, 00:10