Кадър МВР, образец
Европейският парламент и Съвета на ЕС се споразумяха за нови правила за шофьорските книжки, като въведоха мобилна книжка, изпитателен срок за новите шофьори и „придружено“ шофиране. Споразумението за актуализиране на директивата на ЕС за шофьорски книжки, постигнато рано сутринта във вторник, има за цел да подобри пътната безопасност в Европа, като почти 20 000 живота загиват по пътищата на ЕС годишно, предаде economy.bg.
Няколко ключови елемента ще бъдат въведени с актуализирането на директивата за шофьорските книжки.
Първо, до края на 2030 единна мобилна шофьорска книжка ще бъде достъпна за всички граждани на ЕС, поставена в бъдещия европейски портфейл за цифрова самоличност. Дигиталната шофьорска книжка ще бъде призната във всички страни членки на ЕС. В същото време участниците в движението ще имат право да искат физическо свидетелство за управление. И двете версии, физическата и цифровата, ще бъдат валидни за управление на леки автомобили и мотоциклети по-дълго от настоящия случай, а именно 15 години от датата на издаване, с изключение на момента, в който свидетелството за управление се използва като лична карта (10 години).
Второ, за да се подобри пътната безопасност, ще бъде направена стъпка към хармонизиране на процесите на медицински преглед, прилагани в държавите-членки. При издаването на шофьорски книжки всички държави членки ще изискват или медицински преглед, или преглед въз основа на самооценка.
Правилата относно изпитателните срокове за начинаещи водачи също ще бъдат хармонизирани: ще бъде установен изпитателен срок от минимум 2 години. По време на този изпитателен период трябва да се прилагат по-строги правила или санкции за шофиране под въздействието на алкохол или наркотици, без да се засягат правомощията на държавите-членки да регулират поведението на водачите.
За да се намали недостигът на професионални шофьори, минималната възраст, при която шофьорът може да получи свидетелство за товарен автомобил, ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за свидетелство за управление на автобус от 24 на 21 години, при условие че кандидатът притежава сертификат за професионална компетентност. Страните от ЕС могат да позволят на 17-годишни да управляват камион или микробус на тяхна територия само ако са придружени от опитен шофьор. Тази система от придружени водачи ще се прилага по-широко в ЕС за шофьорите на автомобили.
И накрая, ще бъдат направени корекции, за да се улесни гражданите да придобият лиценз за лек автомобил, когато живеят в държава-членка, различна от държавата-членка, на която са граждани. Ще бъде възможно да се положат тестове и да се получи лиценз, издаден в държавата членка по гражданство, ако няма възможност за полагане на тестове на един от официалните езици на държавата членка по гражданство.
Това временно споразумение сега ще трябва да бъде одобрено от представителите на държавите-членки в Съвета и от Европейския парламент. След това той ще бъде официално приет от двете институции.
Страните от ЕС ще разполагат с четири години, за да транспонират новите разпоредби в националното законодателство и да се подготвят за прилагането им.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Облачно и дъжд на много места в сряда
Дата: 26/03, 04:00
Безплатни консултации с детски онкохематолог - доц. д-р Тунч Фъшгън в София на 4.04.25 г.
Дата: 26/03, 03:50
Как да виждаме по-добре?
Дата: 26/03, 03:20
На 26 март рожден ден празнува Стивън Тайлър
Дата: 26/03, 03:00
Пролетта дойде – време е да се погрижим за градината си
Дата: 26/03, 02:10