В България към 1 януари 2024 г. броят на регистрираните моторни превозни средства достига 4 030 487, от които леките автомобили са 3 006 214. Тревожно е, че 2 137 487 от тях са на възраст над 20 години. Тази статистика повдига редица въпроси относно безопасността и въздействието върху околната среда.
Усилията на Европейската комисия за намаляване на вредните емисии доведоха до редица промени, които вече се усещат чрез по-строгите правила за годишни технически прегледи. Много автомобили вече не отговарят на изискванията и не се допускат до движение, превръщайки се в стари коли за бракуване.
Сред най-често срещаните причини за бракуване на автомобил са тежка повреда, невъзможен ремонт и спиране от движение при технически преглед. Основните проблеми, пред които се изправят собствениците, са два:
Икономическа целесъобразност: Заслужава ли си да се инвестират пари за ремонт, който надминава пазарната стойност на автомобила?
Безопасност: Заслужава ли си да се рискува здравето на семейството при пътуване в автомобил, чието техническо състояние не позволява да премине годишен технически преглед?
С въвеждането на строгите регулации за намаляване на вредните емисии, голяма част от колите в България стават негодни за употреба. Около 2 милиона автомобила ще бъдат в невъзможност да отговорят на новите евростандарти, основно защото са на възраст над 20 години.
Модифицирането на такива превозни средства, за да произвеждат по-малко вредни газове, често не си струва. Затова собствениците предпочитат да вземат колкото се може повече пари за тях и да инвестират в покупка на по-нов автомобил.
Изкупуването на стари коли за скрап е постоянен процес в България. На пазара оперират както лицензирани търговци с всички необходими разрешителни, така и нелицензирани прекупвачи. Процедурата обикновено започва с оферта за автомобила, който трябва да се бракува. След това собственикът избира най-добрата оферта, уговаря ден и час за извозването на превозното средство. Купувачът пристига на място, сваля номерата, изготвя документи за бракуване, които са валидни пред КАТ, и извозва автомобила.
За да продадете колата си за скрап, трябва да разполагате с копие от един от двата талона на автомобила. Не е задължително присъствието на собственика по време на извозването — сделката може да бъде осъществена и от упълномощено лице.
Впоследствие собственикът трябва да посети КАТ, за да представи документите за бракуване. Препоръчително е това да се направи до края на календарната година, за да се избегне плащането на данъци за следващата година.
Изкупуването на стари коли за бракуване предлага множество предимства:
Финансова полза: Получавате справедлива сума за автомобила си, която може да използвате за закупуване на по-нов и по-икономичен автомобил.
Екологична полза: Рециклирането на старите коли спомага за намаляване на замърсяването и пестене на ресурси.
Сигурност: Отстраняването на опасни превозни средства от пътищата подобрява безопасността на всички участници в движението.
След като автомобилът бъде доставен в базата за рециклиране, процесът започва с източването на всички течности. След това се отстраняват стъклата, пластмасите, гумите и текстила.
Накрая автомобилът се рециклира до състояние, в което е готов за повторна употреба. Тънко шредиран скрап е ценен ресурс за металодобивната индустрия, а повторното използване на рециклирани материали спомага за опазването на околната среда, като спестява нуждата от добив на нови суровини.
Ако искате да научите повече по темата, разгледайте и другите ни материали в блога, като „Изкупуване на коли за бракуване“ и “Колко струва кола за скрап“.
*публикация
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Путин прие в Кремъл словашкия премиера Роберт Фицо
Дата: 22/12, 23:28
Тръмп заяви днес, че ще започне нова кампания за борба с наркотиците
Дата: 22/12, 23:13
Захлажда се и започват валежи от понеделник
Дата: 22/12, 22:59
Салах постави още един запомнящ се рекорд
Дата: 22/12, 22:45
Много силно земетресение на 720 километра от Петрич
Дата: 22/12, 22:41