Кадър MSK1.RU
Банките се опитват да сведат до минимум рисковете от неплащания на кредитополучателите по всякакъв начин
Очаквайки неизбежно увеличение на основния процент (среща на Централната банка е насрочена за 20 декември), банките започнаха масово да преразглеждат лимитите на кредитните карти.
Известия първи обърнаха внимание на изобилието от клиентски оплаквания на специализирания форум Banks.ru, съобщи MSK1.RU.
Историите на клиентите са много сходни: лимитите по картите им са намалени. При някои – два пъти, при други – 10-12 пъти. Кредитните лимити на някои клиенти са нулирани напълно без предизвестие. В повечето случаи клиентите успяха да си възвърнат достъпа до средства след подаване на жалба.
Финансовите институции изглежда се възползват от предимствата на липсата на контрол.
Съдейки по оплакванията, клиентите на руските банки от топ 10 са се сблъскали с този проблем.
Една от големите банки, по-специално, анулира кредитни лимити, които не са били използвани дълго време.
В същото време клиентите бяха предварително уведомени за необходимостта от извършване на поне една транзакция по картата, за да спестят сумата.
„В условията на високи лихвени проценти приходите, които банките получават от транзакции с кредитни карти, стават несравними с лихвените приходи от потребителски заеми при нови лихви, докато установеният лимит на картите носи тежест върху банковия капитал“, обяснява MSK1.RU логиката на ограниченията, доцент на Финансовия университет Светлана Зубкова . — Картите, за които кредитополучателите рядко или не използват лимита, стават особено неизгодни за банките.
„В настоящите условия, когато банките масово са изправени пред финансовата несъстоятелност на кредитополучателите, подобни мерки са повече от оправдани“, казва Петр Гусятников, старши управляващ партньор на адвокатската кантора PG Partners , пред MSK1.RU.
— Едно време банките бяха много активни в раздаването на кредитни карти буквално на всички, хващайки хората в търговски центрове и магазини, без да вземат предвид нито информацията за доходите, нито кредитното натоварване. Сега те берат плодовете под формата на забавени плащания. В такава ситуация намаляването на лимитите и ограниченията върху гратисния период изглежда много логично.
- А това законно ли е?
— За кредитните карти банката има право едностранно да променя условията: да увеличава или намалява лимити, гратисен период, да променя лихвения процент и т.н. Това е посочено в договорите.
Винаги трябва да имате предвид, че кредитните карти, подобно на спестовните сметки, нямат фиксирани проценти и ясни лимити (за разлика от депозитите и другите кредитни продукти). Поради това банката може да промени условията по всяко време по свое усмотрение.
— Това ли е единствената разлика между кредитна карта и „обикновен“ потребителски кредит?
— Първо, при изчисляване на лихвата по кредитни карти се използва сложен процент, който е доста трудно да се изчисли сам, тъй като разходите по карта могат да възникнат в различни проценти в зависимост от условията.
Второ, като правило има различни комисионни, които също са посочени в условията на договора.
Трето, понякога може да е трудно за кредитополучателя да следи изгодните условия, ако прави много покупки с кредитна карта.
— Казвате, че е трудно да се следи, но все пак е възможно. Как да предотвратим забавени плащания по кредитни карти?
— Всяка банка ще има свои собствени условия, тук няма обща рамка. Въпреки това, доста често, например, когато правят покупки с кредитна карта в рамките на един месец, гражданите забравят, че гратисният период за всяка покупка се брои отделно.
Да приемем, че сте купили микровълнова печка на 5 декември, а след това и пералня на 15 декември. Така за микровълнова фурна безлихвеният период ще се брои от 5 декември, а за пералня - от 15 декември.
Тези нюанси трябва да се вземат предвид, за да се извършват плащания навреме и да се избегне плащането на лихви, които често са по-високи, отколкото при потребителските заеми. В момента лихвите по кредитни карти могат да достигнат 50–60%. Много граждани забравят да вземат предвид разходите си по кредитни карти и тогава в един момент се натъкват на неприятни изненади“, ясно обяснява Гусятников.
Намаляването на лимитите по кредитните карти не е единствената „иновация“ на руските банки. Според Scoring Bureau , цитиран от RBC , банките напоследък радикално са променили подхода си към условията за кредитиране. В края на ноември средният срок на потребителския кредит в Русия намаля до 26 месеца. Това е минималната стойност от пролетта на 2022 г. Още през юли 2024 г., когато започна нов цикъл на повишаване на основния процент, средният срок на потребителските парични заеми в Русия беше 72 месеца. Съкращават се и сроковете по кредитите за автомобили.
Банките се опитват да сведат до минимум рисковете от неплащания, свързани с евентуални неплащания на кредитополучателите по всякакъв начин, пише Scoring Bureau.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Стефан Янев: Какво ще направи Украйна за България?
Дата: 20/12, 18:00
А1 въвежда нови по-екологични и два пъти по-малки SIM карти
Дата: 20/12, 18:00
КУБ: Надеждният строител във Варна
Дата: 20/12, 18:00
Съобщиха кой е починалият сноубордист, затрупан от лавина в Пирин
Дата: 20/12, 17:44
Премиерът Главчев: Постигнахме огромен напредък – да направим енергетиката на България независима
Дата: 20/12, 17:36