Пиксабей
През 2024 година са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046, сочи становище на Института за пътна безопасност. При направен сравнителен анализ спрямо 2023 година се констатира, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват като средното намаление е от 22% по-малко загинали спрямо 2023 година. През месец юни 2024 година се констатира увеличение на жертвите с 39% спрямо същия месец на 2023 година. След това отново имаме спад на починалите от катастрофи в периода юли-октомври средно с 24% спрямо същия период на 2023 година. Последните два месеца на годината се характеризират отново със значително увеличение на жертвите с 39%.
Сравнителният анализ на Института за пътна безопасност показва нестабилна транспортна система, при която управлението на риска от настъпване на тежки ПТП или липсва или се използват неподходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния
травматизъм. Налице е неспособност да се предвижда и въздейства настъпването
на тежки ПТП по републиканската и общинска пътна мрежа, посочват експертите.
Според становището, отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. Статистическите данни показват, че броя на жертвите през 2024 година се влияе от случайни събития и статистически грешки (през 2023 г. са настъпили повече единични ПТП със загинали повече от три лица спрямо 2024 г). Постигнатото намаление на годишна база с около 9% не би следвало да се възприема като закономерно, тъй като не е заложено в плановете и анализите на отговорните институции, посочват от Института. За последните 10 години се наблюдава спад на жертвите от ПТП като през 2014 година те са били 660 души, докато през 2024 година те са 479. През този период също се констатират спадове и повишения на загиналите от ПТП през различните години.
В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от
ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции. Еволюционното
намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил
се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени
от преждевременна смърт, се посочва още в експертното становище.
През последните две години се предприеха редица законодателни промени,
информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки
ПТП с водачи употребили алкохол и наркотици. От данните се вижда, че през 2024 година е настъпило едно тежко ПТП с водач употребил алкохол докато през 2023 година те са били 4. При употребата на наркотици се констатира, че има 1 настъпил смъртен случай през 2024 година, докато през 2023 са загинали 2 души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие ПТП.
Насочването на по-голяма част от ресурса на контролните органи за въздействие на водачите, употребяващи алкохол и наркотици и пренебрегвайки други сегменти от безопасността, като жертвите сред пешеходците, употребата на мобилни устройства по време на движение и др. водещи до по-голямата част от загиналите при ПТП показва, че институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно, се посочва още в експертното становище.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Най-малката дъщеря на Кирил Петков вече е тийнейджър
Дата: 04/01, 23:20
НАСА планира следващата си мисия с екипаж до Луната
Дата: 04/01, 23:05
Почина Брентън Ууд
Дата: 04/01, 22:50
Байдън удостои Меси с престижния „Президентски медал на свободата"
Дата: 04/01, 22:33