Мобилните технологии и интернет са като въздуха за съвременния човек. Не е възможно да си представим света без приложения, уебсайтове и платформи, които ни улесняват във всеки един аспект на живота - от разпределението и отчитането на разходите и работните задачи до планирането на пътувания и управлението на домашните електроуреди. Затова навярно ще ви е любопитно да се запознаете отблизо с тенденцията, наречена геймификация или игровизация, която до голяма степен определя дизайна, навигацията и функционалностите на любимите ни приложения и сайтове в интернет.
Концепцията за геймификация набра значителна популярност в различни индустрии, внасяйки забавен елемент в начина, по който взаимодействаме с цифровите платформи. Тя се отнася до прилагане на елементи и принципи на дизайна на игри в други сфери, които да мотивират и да ангажират потребителите. Това са всички онези бонус точки, значки за прогрес, класации, нива и поощрения, които срещаме навсякъде. Те, например, са в приложения и уебсайтове за учене на езици и други образователни платформи, за резервация на самолетни билети или хотелско настаняване, за разплащания, онлайн игри, например https://mrbit.bg/bg пазаруване и други. Идеята е да се стимулират естествените желания за постижения и социално взаимодействие. На практика геймификацията внася забавен елемент и подобрява потребителското преживяване.
Геймификацията е замислена в началото на този век. Сред първите примери са програмите за лоялност в търговията на дребно. Така например, ако направят покупки на определена стойност от магазина, клиентите могат да участват в томбола за награди или да получат ваучери. Днес онлайн магазините и платформите за услуги също предлагат такива възможности, а също и множество допълнително модули, вдъхновени от игрите, като например скреч карти с изненади, колело на късмета за намаления или кампании в социалните мрежи. Дори браузърът Edge предлага точки при търсене, които може да размените срещу ваучери от игри или търговци, както и да дарите на различни организации.
Значките и точките, например в игри и социални приложения, са един от най-популярните инструменти на геймификацията. Те са своеобразни възнаграждения за изпълнение на задачи или определени постижения. Лидерските табла създават здравословна конкуренция, като мотивират потребителите да подобрят позицията си. В тази връзка те могат да получат допълнителни предизвикателства и цели, които да постигнат, често за определен период от време. Наградите засилват положителната връзка с платформата и засилват мотивацията на хората. Графичният дизайн също работи в тази посока - това са всички онези графики, които визуално показват напредъка към дадената цел.
Сред най-известните примери за прилагане на геймификацията са образователните платформи като Duolingo и Udemy, които използват система от точки, значки и класации. В здравната сфера приложения като Fitbit използват игровизация, за да насърчат потребителите да възприемат по-здравословен начин на живот и по-информирано да съставят режима си. Те позволяват задаване на определени цели, например 10 000 крачки на ден и медитация, и показват детайлни статистики за физическата активност, качеството на съня и тренировките.
В корпоративния свят тази тенденция също е силно изразена. Служители могат да печелят поощрения за завършване на модули с проекти или инициативи за обучение, даване на обратна връзка или допълнителни активности на компанията. Редица инструменти за маркетинг също използват геймификацията, като поощряват потребителите, когато участват в анкети, използват определени приложения или услуги, правят покупки или се включват в кампании в социалните мрежи. Разполагайки с все по-креативни инструменти, геймификацията направи уебсайтовете и онлайн платформите по-ангажиращи, по-възнаграждаващи и по-приятни.
Тази тенденция във все по-голяма степен ще влияе на това как прекарваме време или работим онлайн. Все повече платформи дават на потребителите възможност да ги направят по-добри, като докладват за нередности или грешки във функционирането им. Някои са толкова успешни, че просто не ви се иска да ги затваряте, защото са изключително интересни и адаптирани според потребностите ви. Други предлагат възможности за социално взаимодействие, отборни предизвикателства и възможности за комуникация с единомислещи хора. Така те надрастват границите си, превръщайки интернет в позитивна и отворена среда, в която приносът на всеки се цени.
*публикация
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Слави Трифонов се връща в БТВ с удар срещу "Капките" и Халваджиян
Дата: 27/11, 11:52
Представяне на кухненски уреди Pando, Barazza, Bertazzoni и ELMARK
Дата: 27/11, 11:50
Защо е най-удобно да поръчаме спален комплект с матрак?
Дата: 27/11, 11:48
АЗП: Българите ще похарчат над 100 млн. лв. за Черния петък
Дата: 27/11, 11:451 Коментар
1 долар скочи до 117 рубли: Зоват руснаците да не го купуват, а да изберат юана и дирхама
Дата: 27/11, 11:361 Коментар