Пиксабей
Жилищният кредит е един от най-сериозните финансови ангажименти, които човек може да поеме. Става въпрос наистина за дългосрочно обвързване - най-често между две или три десетилетия.
Забелязва се обаче разлика в нагласите на младите българи, които няма да се харесат нито на банките, нито на брокерите на имоти, разказват за наблюденията си пред "Марица" кредитният консултант Петър Илиев и анализаторът Десислава Николова.
Поколението Y (милениалите) и поколението Z не са готови да поемат дългове на всяка цена в името на голямата цел да имат собствен дом. Генерацията Y ориентировъчно са хората, родени между 1980 г. и 1996 г., а Z са следващите -родени между 1997 г. и 2012 година.
На първо четене това не е учудващо, тъй като България се слави с твърде много собственост на имоти на глава от населението. Пак според статистиката, между 30 и 40% от апартаментите стоят празни в очакване да намерят приложение.
Така че тези тъмни прозорци, както разговорно наричат процеса, все някога ще светнат.
Младите и българите в активна възраст имат желание за собственост, но са предпазливи в сравнение с предишните поколения. Това е, малко или много, в резултат на несигурната икономическа среда.
Много от тях са израснали или са започнали кариерата си по време на икономически кризи, като световната финансова криза от 2008 г. или пандемията от COVID-19. Тези събития са ги научили да бъдат по-внимателни при поемане на дългосрочни финансови ангажименти.
Ключово важна подробност, особено за поколението Z, е, че те не обичат да са „закотвени“ на едно място и ценят мобилността. Те се местят често, било за работа, обучение или нови преживявания.
Младите поколения са по-информирани и взискателни, когато става въпрос за избор на ипотечен кредит. Те предпочитат кредити, които позволяват предсрочно погасяване без значителни такси. Това е важно за хора, които планират бъдещи увеличения на доходите си или искат да избегнат дългосрочна обвързаност.
Те обследват дълго и детайлно офертите, за да намерят най-добрите лихвени условия. Онлайн платформи и мобилни приложения често играят ключова роля в този процес. Различно с по-възрастните генерации е и това, че поколението Z, в частност, проявява склонност към по-краткосрочни кредити, които намаляват общите разходи по лихви.
Много млади хора се опитват първо да спестят максимална сума за първоначалната вноска, за да намалят размера на кредита. В това отношение родителите често играят ключова роля в процеса на финансиране - било то чрез пряка помощ или като съдлъжници.
Младите българи често са наясно с алтернативни форми на кредитиране. В някои случаи милениалите и поколението Z избират по-гъвкави форми на финансиране, като партньорски заеми (P2P lending) или дори криптовалути, за да избегнат традиционните банкови кредити.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
В сила е договорът за взаимна отбрана между Русия и Северна Корея
Дата: 05/12, 01:26
В Шумен запалиха коледните светлини
Дата: 05/12, 01:03
Lidl с дарителска кампания в подкрепа на семействата с деца в нужда
Дата: 05/12, 00:40
Voice of America: „Вагнер“ продължава да се бие зад граница
Дата: 05/12, 00:35
VOYO става част от богатото портфолио с дигитални услуги на А1
Дата: 05/12, 00:30