Снимка: Булфото
В малките часове на 23 ноември 2021 година, автобус пълен с хора от Северна Македония се отклонява от активната лента на магистрала Струма край Боснек, забива се в разделителната мантинела, отделяща магистралата от зоната за почивка. Металната ограда блокира вратата, а 45 от пътниците изгарят при възникналия пожар.
3 години и две съдебни решения по-късно се връщаме отново край Боснек, за да видим какво се е променило след трагичния инцидент.
В свое решение от 7 януари Окръжният съд в Перник посочва, че по време на инцидента разделителната мантинела не е отговаряла на изискванията, въведени 11 години по-рано, така че да може да удържи автобус, разказва БНТ. А маркировката е била толкова изтъркана, че експертите не са могли да измерят показателите ѝ. Крайната лента не е била с така наречената релефна шумна пътна маркировка, въведена като задължително изискване с наредба 6 години преди катастрофата.
"Към днешна дата както виждаме мантинелите вече са сменени с каквито трябва да бъдат, но пътната маркировка отново не е на нужното ниво, на което трябва да бъде", каза Дилян Янев, експерт към Европейския център за транспортни политики.
В мотивите на съда се посочва още, че виражите в този участък са проектирани за скорост от 90 километра в час, а разрешената скорост там е 120 километра. Няма и пътен знак, който да задължава шофьорите да намалят скоростта. Днес ограничителен знак има, но той е 120 километра в час, тъй като магистралата се води автомобилен път, поради липсата на разрешително за ползване - Акт 16.
"Обратният вираж на пътя може да бъде променен и трябва, защото това има големи опасности от бъдещи катастрофи", коментира Дилян Янев.
"Преди 3 години казахме точно тези 4 неща, които днес съда е констатирал като сериозен проблем - някои неща са били променени. Например мантинелите или ограничителните системи за пътища бяха подменени, но маркировката продължава да не отговаря на изискванията, тези обратни виражи продължават да бъдат предпоставки за инциденти, пътят продължава да е много зле поддържан. Дори на мястото, на което се намираме оградата е скъсана, които в даден момент може да доведе до диви животни, които да навлязат на пътя и да предизвикат голям пътен инцидент отново. Изобщо проблемите продължават, неглижирането им продължава с пълна сила", посочи Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.
Окръжният съд в Перник е постановил, че пътната агенция отговаря за 10% от така настъпилите вреди, или следва да бъде осъдена да заплати на всеки от ищците по 20 000 лева обезщетение. В позиция от АПИ заявяват, че ще обжалват това решение, позовавайки се на заключението на комплексната съдебно-техническа и медицинска експертиза. Според АПИ вината е изцяло на шофьора.
"Да, водачът е виновен, защото е сгрешил, защото с поведението си е длъжен да не греши, но в същото време стопанинът на пътя, респективно АПИ са длъжни да ни дадат пътни условия, в които ние дори и да сгрешим, поне да останем живи", заяви Диана Русинова.
Чакат се и съдебните решения по останалите заведени дела от близки на жертвите.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Трагедия на Главната в Пловдив: Пожар избухна в къща - паметник на културата, има загинал
Дата: 14/01, 14:06
Слагайте ушанките: Дежурен синоптик на НИМХ с прогноза за сряда
Дата: 14/01, 14:06
Как да не се тръшнем болни?
Дата: 14/01, 14:00
България изпрати проект на споразумение до Северна Македония за изграждането на Коридор 8
Дата: 14/01, 13:55