Без много шум мобилните оператори въведоха промени в общите правила от 1 януари 2025 година.
Те касаят почти всички продукти и начина на таксуване.
Пиксабей
Ето какво се вижда от общите условия на А1:
23.2. (Нов - в сила от 1.01.2025 г.) A1 България може да индексира МАТ (б.ред. Месечна абонаментна такса (МАТ) - предплаща се от абонатите на съответната мрежа) веднъж годишно (но не по-рано от 3 месеца от датата на влизане в сила на договора и/или приложението за услуги), с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година (Средногодишен ИПЦ, предходната година = 100), ако същият е равен или по-голям от 2%.
В случай че МАТ е била индексирана, тя става основа за извършване на индексация през следваща година.
А1 уведомява абонатите си за началната дата на индексацията чрез публикация на интернет страницата си и/или уведомителни кратки текстови съобщения (СМС) и/или електронна поща и/или по друг подходящ начин.
Информация за индексираната такса се включва в първата месечна фактура на абоната след извършване на индексирането.
По отношение на потребителите по смисъла на Закона за защита на потребителите се прилагат и следните условия:
В случай, че средногодишния ИПЦ за предходната година е равен или по-малък от (-2%), т.е. е отчетена дефлация, А1 България следва да намали със стойността на индекса МАТ по договорите с потребителите.
В случай на увеличение поради инфлация, потребителят има право да прекрати договора, без да дължи неустойки за услугата в рамките на 30 дни от обявената начална дата на индексация.
В този случай потребителят следва да възстанови на А1 България всички суми, получени като субсидии и/или отстъпки, предоставени с оглед определен срок на договора. A1 България може да изключи от обхвата на индексация, както при инфлация, така и при дефлация определени абонаментни планове, като публикува на интернет страницата си информация за изключенията.
23.3. A1 представя цените на дребно за сведение в Комисията за регулиране на съобщенията в 3-дневен срок преди влизането им в сила и ги публикува на страницата си в интернет на адрес www.a1.bg и предоставя безплатно информация на потребителите и други лица за тях във всички свои магазини на територията на Република България.
24. (Изм. във връзка с Промяната в Търговския регистър) A1 има право да предлага намаление на цената или отстъпки при едновременно или свързано закупуване на пакети от услуга(и) и устройство/а или на две или повече услуги.
Ето и промяната във Виваком
114.1 (в сила от 01.01.2025 г.) Не по-често от веднъж в рамките на една календарна година Виваком има право да индексира цените на услугата, като ги коригира с процент не по-висок от месечния индекс на потребителските цени, определен от Националния статистически институт (ИПЦ, предходният месец = 100), натрупан за предходната календарна година. С приемане на Общите условия Абонатът се съгласява с методиката за корекция на цените, извършена при условията на настоящата т.
114.1. По отношение на Абонат – физическо лице, Виваком извършва индексация, само когато стойността на индекса надвишава 1.5%. Цените на услугите, ползвани от Абонат-физическо лице, подлежат на намаление с процента на отчетената годишна дефлация (отрицателен индекс), когато в резултат на натрупването на месечния индекс на потребителските цени през предходната календарна година е отчетена дефлация, надвишаваща 1.5%. Когато индексацията води до увеличение на цените, в срок до един месец от обявената начална дата на индексация Абонатът – физическо лице има право да прекрати договора за съответната услуга без да дължи посочените в договора неустойки за предсрочно прекратяване, като в този случай следва да възстанови на Виваком всички суми, получени като субсидии или отстъпки, предоставени с оглед определен срок на договора. 23 Задълженията на страните във връзка със споразумения за лизинг или продажба на изплащане на стоки се запазват и продължават своето действие до пълното им изпълнение между страните. Виваком уведомява абонатите си за началната дата на предстоящото индексиране на цените чрез публикация на интернет страницата си и поне в един ежедневник и/или чрез кратко текстово съобщение (SMS) и/или електронна поща и/или по друг подходящ начин. Виваком има право да определи абонаментни планове и/или цени на услуги, които са изключени от обхвата на индексацията, както при инфлация, така и при дефлация. Информацията за тези абонаментни планове и/или цени се публикува на интернет страницата на Виваком
При Йеттел
"От януари 2025 г. Yettel България актуализира цените на абонаментните си планове, като същевременно подобрява някои от параметрите на предоставяните услуги по действащите договори на клиентите си – добавя повече минути, мегабайти, по-добра скорост. Според вида абонамент, се предоставя възможност на клиентите да активират безплатно услуги като MAX, Storytel, SkyShowtime, допълнителни международни минути, застраховка при пътуване в чужбина „Сматфон турист“ и най-новата ни дигитална услуга „Смарт Майстор“ за период от 6 месеца. По този начин Yettel отговаря на нарастващите дигитални нужди и изисквания на потребителите и допринася за това да са още по-свързани и информирани за нещата, които са важни за тях.
Промяната в условията на договорите се извършва при стриктно спазване на действащото европейско и национално законодателство, а именно Европейския кодекс за електронни съобщения, транспониран чрез Закона за електронни съобщения (ЗЕC). Промените, които правим, са съобразени с разпоредбата на чл. 230 от ЗЕС, която регулира възможността за изменение на договорните условия от страна на мобилните оператори.
Клиентите са надлежно информирани за извършваните промени в договорите и за възможността да прекратят договора си без да дължат неустойка за предсрочно прекратяване и възстановяване на използвани отстъпки от цената на абонамента си в периода 4 декември 2024 г. – 4 януари 2025 г. При прекратяване, потребителят дължи използвани отстъпки/субсидии за закупени устройства, оставащи лизингови вноски и задължения за използвани до момента на прекратяването услуги.
Смятаме, че в случая не е налице предоставяне на непоискана услуга срещу заплащане по смисъла на чл. 62 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП). В съответствие с чл. 27 от Директивата за правата на потребителите (2011/83/ЕС) и чл. 62 от ЗЗП, непоискана услуга се дефинира като услуга, предоставена без изричното съгласие на потребителя, за която му се иска заплащане. Такива ситуации възникват, когато страните не са обвързани с договор и клиентът не е информиран за нова услуга, нейните характеристики или цена.
В конкретния случай става дума за действащи договори, в рамките на които наред с други промени, се увеличава обемът на предоставяните на клиентите услуги. Всички клиенти са предварително информирани по подходящ и прозрачен начин за тези промени и разполагат с право на избор – те могат или да приемат промените, или да прекратят договорите си без санкции.
Убедени сме, че предприетите действия от Yettel са в пълно съответствие както с европейското, така и с националното законодателство, което гарантира прозрачност и защита на потребителските права."
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Професор Кантарджиев: Пикът идва в края на януари
Дата: 05/01, 17:13
Силвеа Роу: Яжте 30 грама от тази българска храна всяка сутрин
Дата: 05/01, 17:08
Доктор Неделя Щонова на 52 години мина границите в събота вечер
Дата: 05/01, 17:03
В София хлябът поскъпна с до 80 стотинки за брой
Дата: 05/01, 17:031 Коментар
До часове цяла България усеща обрат с времето
Дата: 05/01, 16:52