Иновацията се ражда в прогресивната образователна програма GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ
„Умна“ количка за пазаруване, която може да намали времето за преминаване през касата от средно 7-10 минути на 20-25 секунди изобретиха студенти от Варна. Иновативният проект е създаден в рамките на прогресивната образователна програма GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ. Пилотното издание стартира в морския град през октомври, а първите резултати са вече налице.
GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ е първата по рода си образователна инициатива у нас, която събира студенти от различни висши учебни заведения и специалности, за да работят заедно по реални бизнес казуси. Това се случва с помощта на опитни ментори от корпоративния свят, като се използват инструменти от методологията Дизайн мислене (Design thinking). Зад прогресивния проект застават заедно инициаторите от Schwarz IT България, част групата от дружества Schwarz, в партньорство с Икономически университет – Варна, Технически университет – Варна и ВВМУ "Н. Й. Вапцаров".
За пилотното издание на програмата кандидатстват близо 60 студенти, а в нея намират място 25 от тях, които са представители на общо 18 специалности в трите висши училища. Те са разделени в пет интердисциплинарни отбора. В началото всеки от тях има възможността да избере по един от реалните бизнес казуси, предложени им от водещи международни ритейл вериги (Kaufland и Lidl), част от групата от дружества Schwarz. Така в отговор на поставеното предизвикателство за създаване на иновации се ражда и проектът за „умната“ количка за пазаруване.
„Само два месеца след старта на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ проектите на петте отбора са на ниво прототип. И ние сме наистина впечатлени от резултатите, което доказва, че концепцията на образователната ни програма има сериозен потенциал. Неслучайно тя се прилага в университета в Станфорд, от където почерпихме вдъхновение, за да я пренесем и в България“, разказва Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT България и убеден привърженик на прогресивната концепция. „Нямам търпение за решаващият ден, когато ще видим официалното представяне на бизнес проектите, макар и да знам, че на нас като жури няма да ни е лесно да определим отбора – победител, след като всички са вложили толкова усилия и иновативна мисъл.“, допълва той.
Първият випуск на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ ще се дипломира в края на януари. Тогава журито по ясни критерии ще избере и най-добрия проект, който ще донесе на създателите си награда от 10 хил. лева. Организаторите от Schwarz IT България заедно със съмишлениците от Kaufland и Lidl са готови да предоставят и безвъзмездно финансиране в рамките на 30 000 евро за доразработване и реализация на концепциите на студентите, при наличие на потенциал и желание те да се превърнат в реални бизнес начинания и стартъпи.
„Вярваме, че в България могат да се развиват успешно иновациите и предприемачеството. Затова развиваме GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ без задължително да търсим директни ползи за бизнеса си, а като инвестиция в бъдещето, в новото поколение професионалисти и предприемачи, с които да растем заедно. За мен лично един от най-важните ресурси, които предоставяме заедно с Kaufland и Lidl, е отделеното време и внимание, и безкористно споделеното знание на топ ментори с разнообразна експертиза от нашите екипи. Освен това при наличие на наистина добри бизнес проекти можем да съдействаме и с достъп до една от най-силните мрежи от стартъпи в Европа.“, обяснява още Михаил Петров.
А някои отбори вече се готвят не само да защитят прототипите си, но бизнес планове за развитие. За това са им помогнали и външните лектори, които са работили с тях върху презентационните им умения и тайните да се представиш добре пред публика.
„Сигурен съм, че наученото в програмата ще използвам тепърва в живота.“, „Вече прилагам някои от инструментите на Design Thinking, за да намирам ефективни и не скъпо струващи решения в бизнеса на семейството ми.“, „С ментора ни станахме близки и знам, че ще мога да разчитам за съвет от него и занапред.“ „Повече студенти трябва да имат достъп до това обучение, защото това е рядко срещана възможност.“ Това са само част от отзивите на студентите от първия випуск на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ. Всички те са единодушни, че едно от най-полезните неща, които са им се случили през тези месеци, е, че са се научили да работят по-добре в екип с различни от тях хора, всеки с характера, експертизата и уменията си. „Научихме се да се изслушваме, да уважаваме различно мнение, да приемем, че някой може да знае повече от нас и това не е страшно. Да не отхвърляме чужди идеи, само защото не ги разбираме веднага и да сме благодарни на конструктивна критика, защото тя също е много важна. И това ще е ценно за всеки един от нас, където и да отидем да работим вбъдеще.“, споделят още участниците.
И докато победителят в пилотната програма GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ все още не е ясен, едно е сигурно – инициативата ще продължи и в други университетски градове в страната.
„Резултатите, които видяхме във Варна и обратната връзка, която получаваме от студентите, ни дава увереност, че сме на верния път. Затова съвсем скоро ще обявим кога и къде ще се случи следващото издание на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ“, обещава Михаил Петров.
На национално ниво GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ се провежда под патронажа на Министерство на електронното управление, а патрон на пилотното издание във Варна е кметът на Община Варна Благомир Коцев.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Ново откритие може да помогне в борбата с хроничните заболявания
Дата: 29/12, 18:40
Гаф на Лора Крумова
Дата: 29/12, 18:34
Подгониха пушачите в Милано
Дата: 29/12, 18:28
Имало е свидетели на побоя над младежите в Монтана, никой не е подал сигнал
Дата: 29/12, 18:02