Премиера на "Спящата красавица" във Варна


Дата: 21/11, 13:31

СПЯЩАТА КРАСАВИЦА
23, 25 ноември, 19.00, Основна сцена - ПРЕМИЕРА
Балет от П. И. Чайковски. Хореография Мариус Петипа. Хореографска редакция и режисура Сергей Бобров. Балетмайстор Иван Карнаухов. Сценография и костюми Лора Маринова. В главните роли: АВРОРА – Анастасия Белоногова, Красноярск, ПРИНЦ ДЕЗИРЕ – Франциско Руиз, Варна; Феята на люляка – Мириам Рока Круз, Варна, ФЕЯ КАРАБОС, зла фея – Павел Кирчев, Варна

Виолета Тончева: Как разбирате героите, които пресъздавате?

Анастасия Белоногова: Разбирам добре моята Аврора, чувствам, че това е моята роля. Аврора е прекрасна девойка, много скромна и чиста душа и чрез нея ще се опитам да покажа на моя рицар как двамата можем да бъдем щастливи. Някои смятат, че да пресъздадеш добрия герой е по-трудно, но това не е валидно за всички случаи. Зависи от човека и начина, по който той възприема ролята. За мен е по-лесно да танцувам положителни герои, а и нямам голям опит с отрицателните. Моите героини са все положителни, макар че в „Лебедово езеро“, където танцувам и Одета, и Одилия, наистина Одилия е по-сложният образ. Но в „Спящата красавица“ нямам никаква дилема, Аврора е изцяло положителен персонаж и аз се надявам моята интерпретация на Аврора да съвпадне с представата на публиката за нея.

Франциско Руиз: Премиерата на балета „Спящата красавица“ е важен момент в творческия ми път, защото дебютирам в ролята на Принц Дезире. Той е много красив и чист образ, в който аз с удоволствие се превъплъщавам. Хореографията е сложна, защото танцуваме класическа хореография в стила на руската балетна школа, а тя има специфична постановка и изисква много добра техника. В този смисъл „Спящата красавица“ е начин за израстване на всеки балетен артист.

Виолета Тончева: В какво се състои тайната на руската балетна школа, Анастасия?

Анастасия Белоногова: Навярно в строгостта и в изискванията. Когато ние, руснаците, се посветим на изкуството, то за нас придобива първостепенно значение. Ние живеем с изкуството, влагаме всичко в него, посвещаваме му цялото си време. На репетиция или не, мисълта ни постоянно е заета с балета, на който сме се отдали с цялото си същество. Балетът изпълва целия ни свят.

Виолета Тончева: Артистът се вживява като че ли най-силно в съдбата на последния герой, който трябва да изиграе...

 

Павел Кирчев: Аз съм танцувал Фея Карабос и друг път, също в Русия и в Англия, така че за мен това не е дебют. Ролята е отрицателна, много характерна и необходима като контрапункт на доброто, без злото не може да оцениш хубавото. Чудесно е, че нашата балетна премиера съвпада с премиерата по кината на втората част от филма на Дисни по същия сюжет „Господарката на злото“, с Анджелина Джоли в ролята на злата фея.
Мириам Рока Круз: Мисля много над моята дебютна роля като Фея Люляк, една от важните роли в „Спящата красавица“. Фея Люляк е двигател на действието и създава връзките в сюжета. Тя притежава силата да накара някого да заспи за 1000 години, може да направлява също и действията на принца. Фея Люляк е интересен образ, който ме привлича и ме предизвиква да покажа всичко, на което съм способна. Щастлива съм да танцувам в един толкова красив и труден балет като „Спящата красавица“.

Виолета Тончева: Как се чувствате във варненската балетна трупа?

Анастасия Белоногова: Чувствам се много комфортно, всички са дружелюбни и целеустремени.
Мириам Рока Круз: В трупата се разбираме и подкрепяме, работим заедно за общия успех.
Франциско Руиз: Харесвам трупата и варненската публика, която има вкус към балетното изкуство. Очаквам с нетърпение нейната реакция за „Спящата красавица“.

Виолета Тончева: „Спящата красавица“ е балет за...


Анастасия Белоногова: За любовта.


Франциско Руиз: За магията, за фантазията.

 

Мириам Рока Круз: За победата на доброто над злото и разбира се за любовта.
Павел Кирчев: Изключителен балет за много добри професионалисти. „Спящата красавица“ е един от най-известните балети на Чайковски и аз се радвам, че вече ще имаме и това заглавие в нашия балетен репертоар.

Още за солистите:

АНАСТАСИЯ БЕЛОНОГОВА е родена в Красноярск, занимава се с балет от 5-годишна, от 8-годишна посещава балетното студио на Красноярския музикален театър. Завършва с отличие Хореографския колеж в Красноярск през 2017 г. и веднага става солистка на Държавния театър за опера и балет в Красноярск. Участва в майсторски класове на именити балетни педагози. Отличена е с много награди, сред които Гран При Сибир, стипендия от фондация „Галина Уланова“ и др. В репертоара й влизат главните роли в „Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“, „Спящата красавица“ и др. Анастасия Белоногова жъне успехи и извън Русия, варненската публика също познава и високо цени нейното балетно изкуство.

 

МИРИАМ РОКА КРУЗ е родена в Луго, Испания, завършва с отличие класическа и съвременна хореография в Professional Conservatory of Dance родния си град. Продължава обучението си в Maria de Avila’s Studio, под ръководството на Lola de Avila, в Сарагоса. Работи с балетния педагог Татяна Севастиянова и е солист в Russian Masters Stars Gala в Аликанте 2017. През март 2018 се присъединява към балетната трупа на Варненската опера, на чиято сцена танцува Големия лебед и Испански танц в „Лебедово езеро“, Фея в „Пепеляшка“, Мирта в „Жизел“, Френски танц в „Лешникотрошачката“, Мерседес в „Дон Кихот“ и Фея Люляк в „Спящата красавица“. Участва в 3-месечното турне на трупата в Англия. От 2019 Мириам Рока Круз е солистка на варненския балет.

ФРАНЦИСКО РУИЗ е роден в Алмериа, Испания. Завършва с отличие Conservatorio Profesional de Danza „Kina Jimenez“ през 2014 и Visual Arts and Dance в университета „Крал Хуан Карлос“ в Мадрид. Солист на Madrid Chamber Ballet от 2014 до 2018 и на балета на Държавна опера Варна от 2018. Репертоарът му включва ролите на Базил в „Дон Кихот“, Принца в „Лешникотрошачката“ и „Спящата красавица“, Принц Зигфрид в „Лебедово езеро“, Джеймс в „Силфида“, Gennaro в „Неапол“, Colas в „La Fille mal gardée“, Jean de Brienne в „Раймонда“, Албрехт в „Жизел“, Принц Дезире в „Спящата красавица“.

Иван Карнаухов

„Спящата красавица“, приказката, която не само децата обичат...
Наистина това е прекрасна приказка, нежно въплъщение на идеята за любовта, която олицетворяват Аврора и Принц Дезире. Важна роля играе Фея Люляк, феята на доброто, която преодолява всички, причинени от злата Фея Карабос, препятствия. В този балет има много персонажи, а на финала зa сватбата се събират всички - Червената шапчица, Вълкът, Пепеляшка и други герои от популярни приказки. „Спящата красавица“ е авторска хореографска редакция на Сергей Бобров по класическата хореография на Мариус Петипа и аз се радвам, че имам възможността да работя по нея в първата постановка на този балет на варненска сцена.

Защо руската балетна школа става доминантна в световен мащаб?
Руската балетна школа взема най-доброто от френската и италианската балетна школа, пречупва го през руската индивидуалност и създава свой собствен стил. Тя се обособява като самостоятелна школа, която се отличава по много неща от европейската, включително методика на преподаване, акценти в техниката, форма на изпълнение и т.н. Например постановката на ръцете във френската школа, повлияна от времето на Луи XIV, е доста по-маниерна. Съвсем различна е постановката на ръцете и в италианската школа. В руската балетна школа всички тези различия са преосмислени, преработени и приведени в съответствие с характера и нагласата на руската чувствителност. Фактът, че руската балетна школа се приема с адмирации в цял свят, говори достатъчно добре за нейните качества.

Какъв тип балетмайстор е Иван Карнаухов?
В творческата си кариера съм танцувал всички роли в „Спящата красавица“, сега също имам участие, но по-важната ми роля тук е на педагог и балетмайстор. В балета не може да има демокрация, в балета е въможна единствено диктатура. Ако не се подчиняваш и не изпълняваш задачите, които ти се поставят, просто трябва да си вървиш. Разбира се, в хода на постановката аз вземам под внимание мнението и предложенията на артистите, това е естествено. Но когато балетмайсторът предяви своите изисквания, какво и как трябва да се направи, балетният артист не бива да спори. И това е така, защото всеки има своята гледна точка и докато артистът възприема нещата от своя ъгъл, балетмайсторът обхваща цялата картина.

Ти си един от водещите солисти на Красноярския театър за опера и балет и същевременно изявен балетен педагог. Накъде клонят предпочитанията ти?
Не мога да кажа, че имам предпочитания към едното или другото. Това са две съвсем различни дейности, харесвам и двете. Така се случи, че започнах да се занимавам с педагогическа дейност само с хореографския колеж, без да имам нужното образование, но после завърших и балетна педагогика в Академия „Ваганова“. Убеден съм, че артистичният опит е важен, но за да бъде успешен балетният педагог, е нужно да има педагогическо образование.
Той е човекът, с когото балетните артисти, независимо от възрастта им, прекарват повече време, отколкото с близките си у дома или където и да било другаде. Затова, наред с професионални танцови умения, той трябва да притежава и педагогически знания, които ще му помогнат да стане добър психолог. Щастлив съм, че през мен минаха вече 3 поколения балетни артисти, някои танцуват в Русия, други зад граница, разпиляха се по цял свят.

Какви качества изграждат добрия балетен артист?
По принцип балетният артист не може да бъде друг, освен работохолик, но само до определена степен. Трябва да внимава да не се претоварва, защото претоварването ще му навреди и ще му попречи да се развива. Да бъде целеустремен, търсещ и открит, това са другите три важни качества за балетния артист. Прекрасно е, идвайки всеки ден на репетиция или спектакъл, да не спираш да търсиш и постоянно да откриваш нещо ново за себе си в класическия танц. В противен случай ежедневното повторение на танца би станало скучно. Работата на балетния педагог е точно тази – да научи артиста да преосмисля света и мястото си в него.

Как се преживяват върховните моменти на сцената?
Усещането е невероятно, но не мисля, че доброто представяне трябва да ти завърти главата. Успехът е резултат от общите усилия на целия екип – оркестранти, диригенти, режисьори, артисти, репетиторитори, сценографи, костюмографи, гримьори, гардеробиери, сценични работници. С изключение на великия Мариус Иванович Петипа, комуто принаделжи знаменитата фраза: „Руският балет – това съм аз“, никой друг не може да си позволи да говори в първо лице, единствено число за балета. Жан Жак Навер, основателят на балета, също пише, че без творческото единение на всички творци и участници не може да се създаде балетна постановка. В този смисъл, да се отнасяш адекватно към себе си в средата, в която живеш и твориш, винаги е било добър принцип.

Как би оценил израстването на балетните артисти от Варненската опера през последните години?
Когато създавахме тази международна трупа за голямото ни турне в Англия, имах известни опасения във връзка с различния опит на кандидатите, дошли от различни страни и различни школи. Но независимо от всички особености, в репетиционния период успяхме да обединим различията в едно хомогенно цяло, като подчертаем максимално руската балетна школа.
В Англия изнесохме с успех 120 спектакъла за близо 3 месеца. Натоварването беше голямо, но събрахме и голям опит. След всичко това, мога със самочувствие да твърдя, че сега в балетната трупа танцуват много добри артисти. Варненската опера има хубава и силна балетна трупа, с която аз с удоволствие работя. Нашата обща задача сега е както да поддържаме и да се стараем да задържим това високо качество, така и непрекъснато да се усъвършенстваме. Вярвам, че премиерата на „Спящата красавица“ ще бъде успешна и се надявам в бъдеще да правим още по-мащабни постановки.

Какво още би искал да кажеш на екипа на „Спящата красавица“?
Най-важното, в което трябва да е убеден всеки балетен артист е, че балетът е правилният път за него. Човек трябва да се занимава с това, което му харесва и което обича, а не само да заработва някакви пари. Избереш ли за себе си правилния път, ще бъдеш щастлив през целия си живот, а какво по-важно от това.

ИВАН КАРНАУХОВ завършва Хореографския колеж в родния си град Красноярск и Балетната академия „Ваганова“. От 2001 г. работи в Държавния театър за опера и балет в Красноярск, където е един от водещите солисти в основни заглавия от репертоара, премиерни постановки, концертни програми. Танцува също в Камерния балет на Москва (2002), Имперския руски балет (2003). Балетното му творчество е познато във Франция, Германия, Белгия, Литва, Мексико, Великобритания, Тайван и др.

„СПЯЩАТА КРАСАВИЦА“ е балет по музика на Пьотр Илич Чайковски, либрето на Иван Всеволожски и хореография на Мариус Петипа. Либретистът използва за основа едноименната приказка на Шарл Перо, като включва герои и от други приказки на писателя. Съвместната работа на композитора и хореографа над заглавието превръща „Спящата красавица“ в шедьовър. Хореографията на Петипа, който се смята за съавтор на балета, се оценява като енциклопедичен образец на класическия танц. Чайковски също споделя, че това е най-доброто му произведение. От премиерата през 1890 г. на сцената на Мариинския театър в Санкт Петербург до днес балетът „Спящата красавица“ триумфира по цял свят. В България балетът се играе за пръв път през 1938 г. в Софийската опера, а постановката на „Спящата красавица“ през 2019 г., в 2 действия и 5 картини, е първа в историята на Варненската опера.
 


 


 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 

Зареждане на коментарите. Моля, изчакайте!



Спонсорирани връзки.



За първи път в Европа А1 демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция
Дата: 26/04, 02:40

Нов проект! Комплекс от 4 къщи в м-ст Траката във Варна
Дата: 26/04, 02:40

Манчестър Сити с важна крачка към титлата
Дата: 26/04, 02:30

Гръцките хотелиери са недоволни от високите данъци
Дата: 26/04, 01:57

Изпреварващо решение за спестяванията от Алианц Банк
Дата: 26/04, 01:50

Още новини
Спонсорирани връзки.

twitter Facebook
Нагоре Назад
Petel.bg © 2011 - 2024 | Пълна версия