Асоциацията на пострадали при катастрофи иска промени в ЗДвП и затягане на мерките за тротинетки


Дата: 17/06, 09:51

кадър: БНТ

Законът за движение по пътищата е доста изостанал. Различните категории МПС-та, билото мотоциклети, се дефинират с обем на двигателя, с кубатура - неща, които са доста неактуални. При написването на тези норми, автомобилите са били с по 1200-1300 куб. см обем на двигателите и са били мощни по около 60 конски сили. Сега колите са със същия работен обем са по около 200 конски сили. Отделно се появиха хибриди, електрически автомобили и т.н. При тротинетките е подобно, защото те по дефиниция са МПС-та, тъй като се задвижват от собствена сила с двигатели или както по-често се случва с електромотори. Това коментира в студиото на "Денят започва" юристът Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Според него, тротинетките са някак си в сивата зона, защото за тях не вържат точно правилата за МПС-та, тъй като те не подлежат на регистрация, водачите им на практика не преминават някакъв курс на обучение:

"Съответно те нямат и прилежащи документи - застраховки и всички други типични признаци за МПС-та, което в един момент се превръща в проблем, тъй като част от тях са си доста мощни и бързи. Знаем, че има такива, които развиват скоро до около 100 км/час. Има два вида, ако може да разграничим - едните са тези, които са за споделено пътуване под наем тротинетките. С тях по-скоро няма такъв сериозен проблем, защото те са електронно ограничени до 25 км в час, както казва закона. Отделно, чрез GPS се следят и дори автоматично могат да се деактивират, ако са в зона, в която е забранено движението им. И другата категория са частните, тези, които хората си купуват, за да ходят на работа, да се забавляват и т.н. При тях на практика контрол няма."

По думите на Тодоров, много е трудно да се установи такъв нарушител, защото на практика не може да бъде лишен от правоуправление, тъй като такова по дефиниция не се изисква или може да е непълнолетен:

"Затова считаме, че има нужда от промяна в тази посока и затягане на мерките. Може би пълна забрана е доста крайна мярка. Може да се направи нещо без да се стига до първата забрана - да се вдигне възрастта за възможност за управлението, тъй като в момента долната граница е 14 години. Считаме, че ако тя е 16 години и се въведе задължително обучение, т.е. задължително за водачите се изискват категория, която е най-малката за мотопед - АМ категорията, тъй като до голяма степен тротинетките на практика отговарят на дефиницията на мотопедите и конструктивната скорост и т.н. Съответно всеки, който кара тротинетка ще е изкарал курс и ще е издържал изпит."

Илия Тодоров каза още, че ако има застраховка "Гражданска отговорност", както се изисква за другите МПС-та, при инцидент с тротинетка, тогава пострадалият човек има право да получи обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, но в случая това няма как да стане, защото няма регистрирано МПС със задължителна застраховка "Гражданска отговорност".


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 

Зареждане на коментарите. Моля, изчакайте!



Спонсорирани връзки.



A1 стартира предварителните поръчки на новите Samsung Galaxy Z Fold7, Z Flip7 и Z Flip7 FE
Дата: 12/07, 01:10

Силно земетресение на Закинтос
Дата: 12/07, 01:00

Бийбър изненада с нов албум
Дата: 12/07, 00:45

Зеленски с важна новина
Дата: 12/07, 00:30

Разград става столица на традициите и вкуса с Панаира на киселото мляко 2025
Дата: 12/07, 00:20

Още новини
Спонсорирани връзки.

twitter Facebook
Нагоре Назад
Petel.bg © 2011 - 2025 | Пълна версия