Снимка Pixabay
През 2023 г. много домакинства в Гърция трябваше да намалят основните хранителни продукти, за да могат да покрият други нужди, под задушаващия натиск на намаляващия разполагаем доход. Това, разбира се, не означава, че те са плащали по-малко, тъй като средните месечни разходи за почти същите продукти са се увеличили, пише ekathimerini.com, цитирани от БТВ бизнес.
Повишаването на цените на хранителните продукти, което продължи през 2023 г. за трета поредна година, доведе до това, че средното домакинство изразходваше малко над една пета от месечните си разходи за храна. Още по-болезнено е било повишението на цените на хранителните продукти за най-бедните домакинства, тъй като разходите за тази категория стоки отговарят на една трета от общите им разходи, както показва проучването на семейния бюджет за 2023 г., публикувано в петък от Гръцкия статистически орган (ELSTAT). Ако се добавят и разходите за жилище, средностатистическото домакинство харчи 34,1 % за храна и жилище, като този процент за най-бедните домакинства достига 55,8 %.
Средният годишен разход на домакинствата за покупки, през 2023 г., възлиза на 20 223,36 евро (1 685,28 евро на месец), като регистрира годишно увеличение от 5,3% (1 600,34 евро) в сравнение с 2022 г.
По постоянни цени средният годишен разход на домакинствата се увеличава само с 1,7%, или 347,16 евро, поради ефекта на инфлацията, която през 2023 г. е 3,5%. Средните годишни разходи за всяко лице през 2023 г. възлизат на 8 358,24 евро, като отчитат увеличение от 11,2 % (841,92 евро годишно) в сравнение с 2022 г. (7516,32 евро).
Най-големият процент от разходите на гръцките домакинства - 20,7 % спрямо 20,9 % през 2022 г., се отнася до закупуването на хранителни продукти. В абсолютни стойности това означава 348,92 евро на месец спрямо 334,03 евро на месец през 2022 г., което представлява увеличение с 4,5 %. Въпреки че гърците са похарчили повече пари за повечето от основните категории храни в сравнение с миналата година - от 1,2% при брашното-хляба-зърнените храни до 11,9% за зехтина, те са консумирали значително по-малки количества.
Горното означава, че гърците са платили повече, за да купят по-малко. Следователно средното месечно потребление (в количества) през 2023 г. е намаляло с 13,6 % по отношение на зехтина, с 12,7 % при алкохолните напитки, с 11,8 % при рибата.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Преслава с грандиозен концерт пред 15 000 души в Арена София
Дата: 17/11, 14:02
Разделиха нивите на картата на България по цени
Дата: 17/11, 13:59
Беба: Обичам Виктор като приятел
Дата: 17/11, 13:54
БАБХ стартира мащабна ваксинация срещу бяс
Дата: 17/11, 13:52
Изпя едни от най-големите хитове в България, а животът й се обърна
Дата: 17/11, 13:50