Защо така масово купуваме на кредит


Дата: 18/02, 10:00

В България ползването на кредити се е превърнало в познат и често използван метод, с който домакинствата покриват най-разнообразни нужди. Според актуални данни на БНБ и няколко банкови асоциации, близо 65% от българските домакинства имат поне един вид заем – било то потребителски, ипотечен или лизингов. Тази статистика не е особено изненадваща, имайки предвид, че средните доходи нерядко отстъпват пред нуждите за големи или по-скъпи покупки.

В същото време, пазарът на кредити у нас е доста либерализиран - банките и небанковите институции като StikCredit.bg се надпреварват да предлагат промоционални лихви, бързо одобрение, дълги периоди за разсрочване. В резултат на това кредитът е вече нещо като „електронен портфейл“ за онези, които искат да не отлагат придобивката си.

Но кои са най-честите покупки на кредит, за които българите посягат към подобни финансови инструменти?

Статистиката - доминират автомобилите и ремонти по жилището

Различни проучвания на банките и асоциациите в сектора показват, че в България първото място сред покупките на кредит от години се държи от автомобили. Около 35% от потребителите, взели потребителски заем над 3000 лв., го инвестират в автомобил – употребяван или нов, като най-често сумата е между 8 000 и 15 000 лева. Много хора у нас нямат възможност да отделят наведнъж толкова пари, затова прибягват до кредита като начин да осъществят желаната сделка по-бързо. Също така лизингови компании и банки често предлагат примамливи условия – ниска лихва, удължен срок и т.н.

След колите, следва ремонтът на дома или покупката на жилище (ако говорим за ипотечни заеми), но ако ограничим фокуса до потребителските кредити, ремонтите стават най-честият повод. Около 25% от хората, заявили потребителски кредит над 2 000 лв., признават, че целта е била да обновят банята, да сменят дограмата или да направят изолация.

Интересно е, че тази тенденция бележи растеж, защото българите все повече осъзнават значението на качествената жилищна среда за комфорта и сметките за енергия. Освен това, високите цени на строителните материали и труд в последните години често надхвърлят спестяванията, с които разполагат семействата – затова кредитът се явява логичен изход.

Технника и електроника - все по-масово на вноски

Извън автомобилите и ремонтите, третата най-популярна категория е покупката на техника и електроника. Според разни проучвания от търговски вериги за техника, между 20% и 25% от телевизорите и лаптопите се вземат чрез лизинг или потребителски кредит. Това е особено вярно за модели от по-висок ценови клас – модерни OLED телевизори, геймърски лаптопи или дори смартфони флагмански модели.

Причината е проста - вместо да платят наведнъж сума от 2000-3000 лв. или повече, хората предпочитат да разсрочат на 12-24 месеца, понякога при 0% лихва, стига да попаднат на промоционална оферта. По този начин, ежемесечната вноска става по-поносима за семейния бюджет, без да се налага компромис с качеството на уреда.

При по-дребната електроника, като телефони и таблети, често операторите в страната предлагат планове с изплащане на вноски, така че реално клиентът усеща тази покупка пак като кредитно задължение. В статистиките това не винаги се отчита като потребителски заем, но по същество е същият механизъм – да ползвате нещо сега и да го платите на части.

Пътешествия, образование и здравеопазване – изненадващи сфери за кредит

Може би не толкова голям процент, но все повече нараства делът на хората, които кандидатстват за кредит, за да си финансират пътуване, обучение или дори здравна интервенция. Според данни от няколко финансови портала, тези категории заемат около 10-12% от потребителските кредити у нас. Например, някой може да реши да посети екзотична дестинация за своята 50-годишнина, без да има достатъчно спестявания в момента. Или пък да запише магистратура в платено обучение, разчитайки на по-високи доходи след дипломирането.

Подобни решения, разбира се, крият своите рискове - ако не прецените правилно възвръщаемостта или бъдещия си финансов комфорт, може да се окаже, че отпускането за луксозна ваканция, платена със заем, впоследствие утежнява няколко месеца напред. При обучението обаче, особено ако е нещо перспективно в област с добри заплати, много хора гледат на това като на инвестиция в бъдеще.

По сходен начин, финансирането на спешна медицинска процедура или дълго отлагана стоматологична грижа чрез кредит може да спести по-сериозни проблеми и разходи в бъдеще.

 

*публикация


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 

Зареждане на коментарите. Моля, изчакайте!



Спонсорирани връзки.



Хороскоп за неделя
Дата: 07/12, 07:00

Волейболният отбор на ОУ „Добри Чинтулов“ поема към световния спортен подиум в Китай – DS Home Варна подкрепя младите таланти
Дата: 07/12, 06:50

Зам.-министърът на икономиката и индустрията Дончо Барбалов: Не бива да имаме притеснения от въвеждане на еврото
Дата: 07/12, 06:00

„Контактните центрове“ са с ключова роля в преодоляване на последиците от семейни конфликти
Дата: 07/12, 05:40

Идеи за коледна украса от Mr.Bricolage
Дата: 07/12, 05:10

Още новини
Спонсорирани връзки.

twitter Facebook
Нагоре Назад
Petel.bg © 2011 - 2025 | Пълна версия