11 пътя - фатални за българския шофьор
11 са фаталните пътища, на които най-често стават катастрофи . Тежките инциденти на тези отсечки се повтарят средно през една или две години, съобщиха пред "Труд" от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Формално опасните пътища все още са 13, но два от тях отпаднаха след пускането на цялата магистрала "Тракия" и ще излязат и от черния списък до септември т.г.
Освен тези 11 има и още 26 участъци, в които макар и на по-редки интервали стават тежки произшествия.
От пътната агенция уверяват, че непрекъснато вземат мерки за обезопасяване на рисковите пътища. През първите шест месеца т.г. са изразходвани 9,5 млн. лв. за монтиране на стоманени предпазни огради, полагане на маркировка и подрязване на дървета и храсти, които пречат на видимостта. За цялата 2013 г. са били похарчени 13,6 млн. лв.
Някои от ремонтите са започнали със спестените пари от зимното поддържане на пътищата.
Част от средствата отиват за изграждане на кръгово кръстовище при Кнежа. Поправят се и четири кръстовища по направлението от Бургас към Слънчев бряг.
От бранша припомнят обаче, че има опасни участъци, които са пренебрегнати. "Например през 2012 г. започна ремонт на пътя от Бургас до Поморие, сега строителството е замразено", коментира пред "Труд" Андриана Георгиева, изп. директор на Браншова камара "Пътища". Тя припомни, че проектът се е финансирал от бюджета. Само една част от участъка бил разширен, но близо 15 км все още представляват тесен еднолентов път.
Николай Иванов, председател на Браншова асоциация "Пътна безопасност" обяви, че ще направи дарение, като постави 700-метрова предпазна ограда за мотористи. Тя ще се намира на т.нар. Подбалкански път, в близост до паметника на Васил Левски над с. Буново. Изработването на такова съоръжение струва около 25 лв. на метър.
Магистрала "Тракия" елиминира две трасета на смъртта
Пускането на магистрала "Тракия" през лятото на миналата година извади от черния списък две от смъртоносните шосета (виж картата). Това са Стара Загора - Нова Загора - Сливен (1) и Сливен - Петолъчката - Карнобат (2). Само в тези участъци годишно загиваха над 100 души, а в момента са под 20.
Почти нищо обаче не е направено от години, за да се избегнат отсечките, които в необозримо бъдеще трябва да влязат в трасето на магистрала "Черно море". Става дума за пътищата Дуранкулак - Варна (3), Варна - Обзор - Слънчев бряг - Бургас (4) и Бургас - Созопол - Царево (5).
Шест от смъртоносните шосета са в Северна България - Плевен - Бяла - Русе (6), Ябланица - Севлиево - Търговище (7), Русе - Разград - Шумен (8), Силистра - Добрич (9), Русе - Силистра (10) и Ботевград - Мездра - Монтана (11).
В Южна България опасните отсечки са Пловдив - Смолян и Благоевград - Кулата, през Креснеското дефиле, откъдето трябва да минава бъдещата магистрала "Струма".
Одитори да обследват опасните участъци
Трябва да бъде направена цялостна промяна на законодателството, което регламентира движението по пътищата. Това коментира пред "Труд" Николай Иванов, председател на Браншова асоциация "Пътна безопасност". Според него не е правилно при пътните инциденти вината винаги да се търси у шофьорите. "Трябва да се търси вината и при инфраструктурата, и при автомобилите", коментира той.
Иванов даде за пример пътя от Пловдив до Смолян, където в района на Бачково често стават тежки инциденти. Произшествията в участъка са почти равни по брой с тези в района на Аксаково. Според него трябва да бъдат изпратени одитори по пътна безопасност, които да направят анализ защо толкова често стават катастрофи там. Така ако се окаже, че е проблем на пътя, трябва да бъдат направени необходимите корекции.
Според Иванов Агенция "Пътна инфраструктура" прави достатъчно за безопасността по шосетата, особено като се имат предвид средствата, с които ведомството разполага. Той посочи още, че трябва да се помисли за осигуряване на целево финансиране от бюджета за мерки по пътна безопасност.
60 млн. лв. за знаци и мантинели
Близо 60 млн. лв. ще бъдат изразходвани за сигнализация и обезопасяване на пътищата през следващите 4 години. Такава е общата стойност на три големи обществени поръчки, обявени от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). С тях трябва да бъдат избрани изпълнители, които да се грижат за поставянето на знаци, табели, мантинели и пътна маркировка.
Прогнозната стойност на всяка от поръчките е 19,9 млн. лв. Те бяха обявени след решение на АПИ от миналата година, с което поставянето на знаци и мантинели беше извадено от обхвата на договорите за пътна поддръжка.
И трите поръчки са разделени на шест обособени позиции. Те са определени според плановите райони на страната - Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югоизточен, Южен централен и Югозападен. Така за всяка позиция се падат около 3,3 млн. лв. за целия срок на договорите. Още при обявяването на процедурите от АПИ обясниха, че плащанията ще зависят от свършената работа година по година. Освен това според правилата една фирма може да бъде избрана за не повече от две позиции.
Туроператори плачат от пътя Бургас-Слънчев бряг
Туроператори масово се оплакват и се заканват, че са на път да избягат от Слънчев бряг заради тесния път от летище Бургас към курорта. Всеки ден по шосето към комплекса има задръствания, трансферът на туристи продължава над час и половина, което го няма в нито един уважаващ себе си курорт, недоволстват туроператорите. "Пътят и задръстванията са проблем №1 на сезона тази година", коментира хотелиерът Веселин Налбантов, който току-що беше катастрофирал там.
Задръстването се създава и от светофара в Ахелой, който е насред центъра и прави тапата ужасна. На общо събрание община Поморие, към която е Ахелой, предложи на местните светофарът да бъде махнат и да се направи надлез за пресичане. Ахелойци обаче отхвърлиха този вариант, защото шосето е единственият път към техния плаж. Те не са съгласни светофарът да бъде изключван, защото туристите им няма да могат да стигат спокойно до брега и ще недоволстват.
112 жертви на Черния август
112 души загиват средно през август при катастрофи у нас, сочи статистиката на КАТ от периода 1990-2012 г. Затова този летен отпускарски месец става черен за десетки семейства, загубили близките си хора във войната по пътищата.
362 мъже, жени, деца и старци са загинали от началото на 2014 г. Жертвите са с 61 повече спрямо същия период на миналата година. Увеличението на жертвите само през юли е с 25 души в сравнение със същия месец на 2013 г.
Според анализа на МВР за шестте месеца на 2014 г. 72% от катастрофите са станали в населените места, като загиналите са 43% от всички жертви.
През август през страната преминават няколко големи потока от пътуващи, обясняват катаджиите.
Автомобилите и автобусите с български летовници, поели към Черно и Бяло море, се смесват с туристите от други страни, главно от Румъния и Сърбия.
В същото време през страната преминават гастарбайтери, които пътуват от Западна Европа за родината си Турция. Особено натоварен става трафикът около големите градове и курортите в петък и неделя.
При снимка с мобилна камера КАТ трябва да спре автомобила
Ако автомобилът ви бъде заснет с превишена скорост от мобилна камера на КАТ, полицаите задължително трябва да ви спрат и да напишат акт или фиш на шофьора нарушител.
Това правило действа от края на януари т.г., когато Върховният административен съд излезе с тълкувателно решение, че по снимките с мобилна камера не може да се издава електронен фиш. Магистратите заключиха, че автоматично глоби по снимка могат да се налагат само по данни от стационарни радари. Текстът от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) сочи, че устройствата трябва да работят в отсъствието на полицаи, а мобилните камери са монтирани в патрулни коли, в които седят катаджии.
Въпреки опитите от ноември м.г. досега депутатите от 42-рото народно събрание не успяха да приемат поправки в ЗДвП с нови правила за съставянето на електронен фиш. Затова и през цялото лято пътните полицаи ще разполагат с 25 стационарни камери, 10-ина от които са в ремонт. За сравнение - само по пътищата на гръцкия остров Тасос има към 40 устройства.
134-те мобилни камери или не се включват изобщо, или работят с 10% от капацитета си. Подготвя се обществена поръчка за 194 стационарни камери, свързани в единен център. Приблизителната цена е 53 млн. лв., но търгът все още не е обявен. Според експерти изграждането на системата и пускането може да отнеме минимум 2 години.
За първите 6 месеца катаджиите са съставили 109 280 акта и 213 534 фиша, сочи отчет на МВР. Установените нарушения са с 206 397 по-малко, отколкото за първото шестмесечие на 2013 г. Със 118 947 са намалели заснетите с мобилни камери.