50 000 нашенци луднаха по нова схема за забогатяване
Нова пирамида и капан за наивници ли е компанията за мрежов маркетинг Save Company International (SCI) или Елдорадо за предприемчиви хора? Този въпрос си задават хиляди българи, изкушавани с обещания за евтино пазаруване на всевъзможни места и за бързо и сигурно забогатяване, пише "Труд".
Компанията е регистрираната през 2010 г. в Пловдив. За три години двамата съдружници - пастор Светослав Петров и Станчо Рангелов, имат вече над 45 000 последователи, сдобили се срещу 50 лв. със Save card за пазаруване с отстъпка в търговски обекти.
Отделно двамата имат над 7000 бизнеспартньори, платили 600, 1800 или 3000 лв., за да станат такива. През 2013 г. SCI преживява истински "златен век", след като броят на картопритежателите от 18 000 през януари скача на над 45 000 през декември, а броят на бизнеспартньорите - от 4000 на 7000.
Разбира се, има и т. нар. съксес стори - успял човек, който става ходеща реклама на компанията. В случая това е 24-годишният асеновградчанин Александър Драганов, който получи ключовете на чисто ново БМВ пред 2000 души.
За да получиш привилегията да караш лимузина, е нужно три поредни месеца да направиш над 40 000 лв. оборот. "Не е никак лесно, но успях да го направя. Повярвах в една мечта, преминах през огън и вода, но успях да си върна свободното време и на 24 години да карам такава кола", твърди младежът.
Драганов бил "зарибен" от брат си. Той обаче е далеч от отличниците в компанията Павел Червенков от Асеновград и Пламен Брънков, които си докарвали по 25 000 лв. печалба месечно, както разказват с охота шефовете им на ежемесечните сбирки за привличане на клиенти.
Схемата
Тези числа звучат наистина примамливо. Основателите на SCI Светослав Петров (39-годишен) и Станчо Рангелов (34-годишен) заимстват модела от социални програми за лоялност, работещи от години в САЩ и Германия.
Двамата виждат огромна ниша на пазара и решават да създадат фирма, чието мото е "Пазарувай и печели". Целта е хората да спестяват от всекидневното си потребление и да получават реални пари, а не бонус точки, обясняват двамата.
Схемата е проста - купуваш карта за 50 лв., но започваш да печелиш само ако доведеш поне петима души в мрежата. После започваш да получаваш процент от техните покупки или техния кръг новопривлечени. Ако нямаш това търпение, направо влизаш с поне 600 лв. и започваш да търсиш хора, които искат да "пазаруват и печелят", а ти получаваш по-голям процент печалба.
Абревиатурата SCI съвпада с началните букви на сциентологията - религиозната организация на холивудската звезда Том Круз. Петров, който е баща на четири дъщери, категорично отрича подобна връзка. Самият той е проповедник и създател на Национален християнски център и Българска божия църква "Християнски център жътвата".
Петров твърди, че SCI е изцяло българска компания, зад която стоят български идеи, инвестиции и мениджмънт, като се използват принципите на директните продажби и стратегии на мрежовия маркетинг.
"В световен мащаб оборотът на мрежовия маркетинг е стотици милиарди долари, а броят на заетите в този бизнес - над 70 млн. души. У нас този бизнес модел за съжаление е сравняван с финансовите пирамиди. Горчивият спомен на много хора, загубили парите си в онези смутни времена, сега ни прави още по-отговорни. Затова отделяме много време и енергия в разясняване на разликите между незаконните финансови схеми и бизнес модела, който предлагаме.
Това е бизнес с равен старт за всеки, без шуробаджанащина и протекции. В живота и природата има много пирамидални модели. Проблемът не е в това как е структурирана една компания, а дали има измамническа схема. Това, което отличава измамната от легитимната компания, е легалността на продукта или услугата и законното присъствие на пазара. За всяка търговска операция в платформата ни се издава фактура.
Компанията плаща данъци и такси, има пълна прозрачност", твърдят Петров и Рангелов.
Двамата се шегуват, че не те, а Виктор Юго е основател на SCI - те просто са претворили на дело гениалната мисъл на френския писател: "Няма нищо по-силно от една идея, чието време е дошло." И SCI стартира през 2010 г. не с една, а с няколко идеи - "Пазарувай и печели", "Предай нататък" и с мотото на мускeтарите "Един за всички, всички за един."
И с една-единствена универсална карта на стойност 50 лв., с която всеки неин притежател спестява пари при всяка покупка в 1600 обекта в България, както твърдят от компанията. Сред тях са вериги за бързо хранене, бензиностанции, туристически фирми, аптеки, магазини за дрехи, хотели, ресторанти, квартални магазини...
Проблемът е, че те или са много малки, или неизвестни, или на неудобни места, а реалната отстъпка, която ползват хората с карти, е 5-10%.
Печалбата
"Целта на SCI е да създава win-win-win ситуация на пазара. Търговците печелят повече клиенти и оборот, клиентите спестяват пари всеки път, когато пазаруват, а SCI взема малък процент от двете страни за това, че прави този кръговрат възможен", така Станчо Рангелов представя фирменото ноу-хау.
Клиентите получават SMS за всяка покупка с картата, а на всяко седмо число от месеца по банковите им сметки се превеждат всички отстъпки.
Освен личен бонус, човек може да получи и т.нар. приятелски, групов или партньорски. Той се изплаща, ако станеш бизнеспартньор на SCI срещу минимална такса от 600 лв. "Най-бързо може да си върнеш парите и да излезеш на печалба, ако тръгнеш с 3000 лв., макар че на пръв поглед тази инвестиция изглежда най-рискова. Но с много по-малко усилия, постигаш по-бърза възвръщаемост", твърди 25-годишният пловдивчанин Николай Узунов.
Негова приятелка влязла с 3000 лв., които успяла да избие за 4-5 месеца, а след това започнала да си докарва между 600 и 800 лв. на месец. Това станало възможно, след като вкарала с схемата приятели и роднини. "На загуба може да си само, ако не си мръднеш пръста и не положиш никакви усилия", твърди Узунов.
От ""вируса SCI" вече са поразени хиляди хора, най-вече от Пловдив, но и от много други градове. Сред тях има младежи, върнали се от гурбет, лекари, инженери, юристи, художници, търговци. На щат в SCI са над 45 души, като най-младата е Мис Мерилин Красимира Гешева.
По сигнали на граждани SCI е проверявана многократно от полицията, прокуратурата и данъчните, но досега не е открито нищо нередно. Може би, защото загубата на 50 лв. не е престъпление, а и тази инвестиция е напълно доброволна.
По-сложен е въпросът с хората, вложили по 1800 и 3000 лв., но и там компанията се е подсигурила, защото всичко зависи от личната воля и умения на кандидат-милионерите и не може да се докаже измама.
Сега компанията е амбицирана да превземе Истанбул, защото дневният стокооборот бил за над 3 милиарда евро.

