Българските спасители се обзаведоха и с танк - преодолява вода, лед и стръмнини
Хасковските спасителни служби са в пълна бойна готовност за зимния сезон, като дори са мобилизирали за целта танк или по-точно - малкия брат на танка, пише haskovo.net. Така нареченото МТЛБ е бронирано като танка, с вериги и със същата чудовищна проходимост. Но тежи само 7.5 тона което го прави пригодно и да плува-способност, която е тествана във военното му минало. Сега тези машини ударно се извеждат от военните структури на армията, като към момента в хасковското поделение например няма ни един БТР, макар все още да се намират МТЛБ-та.За щастие тези машини имат приложение и в цивилния живот. Да спасяват хора. Оказва се че МТЛБ-то е абсолютно без алтернатива, когато по време на сурова зима преспи и снегонавявания откъснат планинските села от света. Случва се всяка година в Ивайловградско, Маджаровско, но също и по-наблизо Сусам, че дори и Узунджово. От всяко от тези места са пренасяни пациенти, най-често на хемодиализа, но също и жертва на травми и болести. Дори и родилки. Заради ролята си на верижна линейка от хасковския ЦСМП са им подарили медицинско оборудване, дори и комплект за израждане на родилка, начело със скалпел, медикаменти, санитария и др. Засега бебе в душното помещение за 12 пехотинеца не се е раждало, но още е пресен спомена отпреди две години когато МТЛБ-то изгазило два метра сняг от свиленградското Райкова могила до Свиленград, за да достави млада жена с контракции. Иначе бъдещата майка трябвало да ражда във всекидневната.
Пак по това време верижната машина спасявала хора от наводненията, а предната година пък плувала в големия гьол, който придошлата река Каламица превърна ГКПП Капитан Андреево, пише блиц. Тогава там закъсаха тирове и автобуси и хората трябваше да бъдат изкарвани с мини танка.
Освен във вода, ходи и по лед, по равно и по стръмно. Разликата е в скоростта. Дори и на пресечен терен с 15 градуса денивелация, 500-те конски сили на танковия двигател подкарват машината с 30-40 км/ч а на равно се стига до 90 км. Понеже е леко, не може да служи за извличане на заседнали камиони и тирове, но не му е работа. Верижните превозни средства нямат право да се движат по асфалт.
На критичния случай, в който машината се замесила, бил през зимата на 2006-та. Тогава група хора се загубили в снежните гъсталаци на Сакар покрай свиленградското село Мустрак, разказа началникът на Спасителна дейност Стамен Кръстев. В района на бедстващите бил изпратен хелипоктер но не успял да кацне в снега. Наложило се МТЛБ-то да бие стотина километра до района, където „обикаляше като сомнамбул гората докато открие загубените“, шегуват се самите спасители.
Последната операция пък е през тази година при справяне с бежанската вълна в труднодостъпните райони на Сакар планина. От една страна машината возела граничари и полицаи към района на проникване през държавната ни граница, от друга връщала бедстващи в горите сирийци.
Най-големия експлоатационен проблем пред мини танка е липсата на обучени механик водачи. За региона това е само един-Стоян Стоянов. Бившия сержант от БА кара машината от 43 години, а при „Спасиелите“ е от 10. „Не знам какво ще правим ако се разболее. За да караш такава машина трябва специален китап, а вече в България не се обучават механик водачи“ допълни шефът му Стамен Кръстев.
Освен водач, другият дефицит е части за поддръжка и от друга страна скъпата поддръжка. Танковият двигател с мощност 500 конски сили лапа по 100 литра нафта на 100 километра, а разходът се качва на 130/100 на тежък терен. Затова машината се използва рядко и само когато ножът е опрял до кокала. Но пък е без алтернатива.