Българските ученици изостават по грамотност с цял клас

04.12.2013 / 09:09 0

България е на 47-а позиция от 65 държави по математика със среден резултат 439 точки. Това показват резултатите от международното изследване PISA за 2012 г., което бе обявено официално във всички участващи държави. Направиха го точно в 11 часа френско време, пише "24 часа".

Средният резултат на учениците от държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е 494 точки. Разлика от 55 точки означава изоставане с малко повече от 1 година, обясни Светла Петрова от Центъра за качество и контрол на училищното образование към просветното министерство.

PISA оценява 15-годишните ученици чрез обща международна рамка в 3 области: функционална грамотност по четене, математика и природни науки. Провежда се на всеки 3 години. Акцентът на проверката миналата година беше върху математиката.
От България са участвали 5280 ученици от 188 училища. Извадката е представителна, участвали са максимум 35 ученици от 1 училище. Изследването е проведено от 2 април до 11 май миналата година. 



Скалата е на 6 равнища. Второто всъщност е критичният праг. Който има познания, равняващите са това равнище, означава, че има най-елементарни знания, но не и основа, върху която да надгражда.

В изследването са проверявали способността да се формулира, използва и тълкува математическото познание в различни ситуации.

Сред лесните задачи в проверката по математика е смятането на продажбата на компактдискове на "БГ рок", "Старите кучета", "Нелюбима" и "Метафолк". 
Сложна е задачата за въртяща се врата. 


Тя има 3 крила, които се въртят в оформено като кръг пространство. Вътрешният му диаметър е 2 метра. Въпросите са няколко. Колко е максималната дължина на дъгата в сантиметри, която всеки отвор може да има, така че въздухът никога да не преминава свободно между входа и изхода. Ако вратата прави 4 завъртания в минута и във всяка от трите части има място за двама, колко най-много хора могат да влязат в сградата за 30 минути.

Българските ученици се справят със сметките, но им е трудно да работят с графики, коментираха експертите. Те признаха, че сме на предпоследно място по брой часове
по математика седмично. Това обаче не било най-важното, от голямо значение било как и какво се преподава. Затова трябвало да се инвестира много в квалификацията на учителите. Трябвало да се насърчава мисленето на децата. 

По четене сме на 51-а позиция със среден резултат от 436 точки. На първите 6 позиции са Шанхай - Китай, Хонконг, Сингапур, Япония, Корея и Финландия.
В колоната след нас се нареждат Мексико, Черна гора, Уругвай, Бразилия, Тунис. Последна е Перу.


По природни науки сме на 45-о място със среден резултат 446 точки. За учениците от ОИСР средният резултат е 501 точки.

През 2012 г. българските ученици постигат най-висок среден резултат по математика досега в PISA. Повишението е значително особено в сравнение с 2006 г. (25 точки) и 2009 г. (11 точки). Всъщност повишен е средният резултат спрямо предходното изследване и по трите оценявани области.

Имаме основания за умерен оптимизъм, казаха от министерството на образованието.
Най-добре са се представили учениците от профилираните паралелки. По-назад са тези от професионалните и непрофилираните класове, казаха още от министерството на образованието.

Голяма е разликата между момичета и момчета. По четене тя е цели 70 точки. Разликата се задълбочавала. Въпреки че момчетата минават за по-добри по математика от момичетата, България и тук прави изключение. 15-годишните от силния пол в ОИСР наистина са по-силни в сметките, у нас обаче момичетата водят с 2 точки и с цели 20 по природните науки.

Образователната ни система дискриминира бедните деца. Това показва анализът на социално-икономическата и семейната среда на учениците.

Средният резултат по математика на България е по-нисък от средния за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, но влиянието на социално-икономическия фактор е по-силно.

В нашата група са още Румъния, Коста Рика, Уругвай, Перу, Бразилия, Колумбия, Словакия, Португалия, Люксембург, Чехия, Испания и Чили. В групата на държавите с висок среден резултат, но с ниско влияние на социалния фактор са Корея, Хонконг, Швейцария, Виетнам, Австралия, Исландия и др.

Почти 14% от разликите между резултатите на учениците по математика от държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (22,3% в България) се обясняват с техния семеен произход и среда. Разликата между резултатите от двете крайни трупи е много голяма - 117 точки, което значи, че ги делят повече от 2 класа
Статистическият анализ на данните показва, че повишаване на индекса с единица води до по-висок резултат на българските ученици по математика с 42 точки, по четене с 53 точки и по природни науки с 47 точки. Значимите разлики означават, че възможностите за образование не са еднакво достъпни за всички ученици и не всички получават качествено образование.


Една образователна система е ефективна, когато добри постижения имат както учениците от семейства с висок, така и тези от семейства с нисък социален, икономически и културен статус, заключават експертите.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама