Бизнес в България? - мисия възможна. Изпитаната формула на успеха
Преобладаващият скептицизъм проповядва, че в България малцина са късметлиите, които успяват да си намерят добра работа с прилична заплата, а идеите за собствен бизнес са обречени в зародиш. Успелите хора, които са започнали от гаража под блока, без да въртят далавери или да са „човек на някого“, обаче съществуват. Те живеят до нас, пазаруват от кварталния магазин, седят на съседната пейка в парка. Успехът им не е прищявка на провидението. Той се дължи на две неща – качествена работа и добри партньорства.
Иван Пайков и Димитър Петров създават „Софтелектроник“ през 2011 г. По онова време двамата млади мъже работят в малък гараж. Днес имат огромен офис, наели са 15 служители и обслужват клиенти от над 100 страни в целия свят. Фирмата предлага ремонт и програмиране на компютри за леки автомобили, микробуси, автобуси и камиони, предлагайки уникални решения на трудни електронни проблеми, особено за марките Mercedes Benz, BMW, Audi, VW и Nissan.
Попитахме ги каква е формулата на успеха. „Бързина и персонално отношение към клиента“, единодушни са Пайков и Петров. Разбира се, те не биха постигнали настоящите темпове и мащаби на развитие без помощта на своя партньор - DHL. „Когато започнахме работа, имахме по една международна пратка седмично. Отидохме в DHL, за да разкажем за нашия бизнес. Тогава там ни предложиха индивидуална оферта на цени, с които можехме да сме конкурентни на международния пазар“, разказва Пайков. Така за по-малко от две години напълно неизвестната зад граница „Софтелектроник“ днес връща по около 20 ремонтирани компютъра дневно на своите клиенти до всяка точка на света. „Без кредита на доверие, който ни гласува DHL, това би било невъзможно“, коментират специалистите.
„Има много други куриерски фирми. Те казват: „Да, това го можем, онова ще направим“, но когато се появи реална ситуация, която налага да се излезе извън установената рамка, се оказва, че не може. Това е недопустимо, винаги трябва да има резервен вариант, за да се реши даден проблем, и то бързо“, коментира Петров. Елементарният пример е работното време.
За да се развива „Софтелектроник“, тя трябва да печели клиентите си освен с качествени услуги и конкурентни цени, и с бързина, и със сигурност, че пратката ще стигне невредима. Вече е обичайно клиенти да търсят техниците във Варна в петък следобед, само часове преди уикенда. „Служителите от DHL работят с нас и през почивните дни, за да може максимално бързо да обслужим клиентите си, което при други куриерски фирми няма как да се случи, а за нашата компания един ден закъснение е фатално. Определено DHL е №1 и няма как да я заменим с друга“, обяснява Петров. И допълва, че пратките, които фирмата поверява на куриерите, струват хиляди евро, но досега не е имало нито един случай, в който колета да се изгуби или да се увреди.
Индивидуалният подход – това е отговорът на самия Мартин Дечев (оперативен
мениджър за Източна България DHL Express)на въпроса каква е формулата на успеха на DHL. „Случаят „Софтелектроник“ не е единичен, той е само пример за нашата политика и отношение към клиентите“, коментира мениджърът. „Преди близо две години DHL инвестира в тези млади хора с убеждението, че начинанието им ще успее, ако имат нужната подкрепа и очакванията ни се сбъднаха“, обяснява стратегията си Дечев. За да се направи такава прогноза обаче, е необходимо служителите да познават своите клиенти, да са наясно с техните нужди, за да може партньорствата да бъдат успешни. И точно това се случва вече повече от 20 години. „Лично отношение и безаварийна организация - това е нашият продукт“, допълва Дечев.
За да продължите, трябва да се регистрирате в сайта