Борислав Гуцанов: Необходимо е да преодолеем различията между регионите

14.03.2014 / 11:07 9

vestnikstroitel.bg

Г-н Гуцанов, преди дни народните представители ви гласуваха доверие да заемате председателското място на парламентарната Комисия по регионална политика и местно самоуправление. Ще следвате ли приоритетите на починалия инж. Димчо Михалевски? Кое ще бъде новото в работата на структурата?

След инж. Михалевски е трудно да се заеме председателския пост на една от най-важните комисии в Народното събрание. Надявам се, че няма да разочаровам колегите от парламента, представителите на местните власти и браншовите организации. До голяма степен развитието на общините и регионите зависи от тази комисия. Един от основните приоритети ще бъде преодоляването на големия дисбаланс между регионите. За целта е необходимо да се извършат редица промени в законодателството. Това е задача както на 42-рото народно събрание, така и на кабинета „Орешарски“.  Различията в отделните райони са един от най-големите проблеми на държавата след  демографската криза и икономиката. Това ще бъде основната линия в работата ми, която ще се стремя да следвам. В краткосрочен план за тази цел е необходимо да бъдат приети предложените промени в Закона за управление на черноморското крайбрежие (ЗУЧК). През последните петнайсет години в тези райони на страната възникнаха редица проблеми, допусна се презастрояване. Необходимо е да се предприемат конкретни мерки. За мен е много важно да бъде правилно изменен законът, което ще бъде изключително трудно. Първо промените трябва да бъдат гласувани в комисиите, а после и в пленарната зала. Надявам се, че ЗУЧК ще бъде приет още в края на март, за да се създадат предпоставки за нормално стартиране на летния сезон. Измененията на нормативния акт трябва да бъдат дългосрочни, а не догодина отново да е необходимо да се внасят нови.

Кои са основните моменти в ЗУЧК?

Промените ще дадат възможност хората да ползват много по-спокойно плажната ивица.  Едновременно с това концесионерите, които имат договор, ще са сигурни, че контрактите ще се спазват. Територията ще се експлоатира правилно и не на последно място държавата ще може да вземе максимални приходи от нея. През последните години средствата от концесиониране бяха неправилно събирани, тъй като цените бяха определяни по един и същи начин, независимо от това къде се намира плажът. Трябва да бъде направена ясна разлика между една и друга зона. За мен е много важно хората да могат да ползват максимално удобно плажа и да имат всички условия за целта. На следващото място е необходимо  презастрояването в 100-метровата зона А да бъде овладяно. Надявам се, че ще бъда подкрепен. Но не може да има пълна забрана, защото това е най-атрактивната територия и не може да поставят в неравностойно положение морските спрямо планинските курорти. Трябва да бъде един и същ аршинът за всички. В никакъв случай не е нужно да се разрешават повече от 20% застрояване и височината не бива да надвишава 7,5 метра в зона А. Останалата част трябва да бъде озеленена, и то с трайна растителност. Говоря с подробности, тъй като вашият вестник е специализиран и хората, които го четат, са наясно за какво става въпрос.

Според мен не може да има пълна забрана за временните обекти, както е в досегашния ЗУЧК. Тези текстове пречат за развитието на малките населени места. Считам, че и там постройките не трябва да надвишават 20%. Нещата трябва да са балансирани. Според мен с промените ще се намери трайно решение и порочните практики ще бъдат преустановени.

Кои са другите краткосрочни приоритети на регионалната комисия?

Това е Законът за устройство на територията, който също ще влезе за разглеждане в парламента. Според мен е твърде рано да се коментират изготвените промени от Министерския съвет. Това, което ще направя, е при обсъждането и на ЗУТ, и на ЗУЧК да бъдат поканени максимален брой кметове и заинтересовани лица,  браншови организации. Целта ми е заедно да дискутираме всички казуси и депутатите да вземат предвид становищата на страните, които касаят тези нормативни актове.

Работна група към Камарата на строителите в България е подготвила проекти за нов Закон за устройство на територията и закон за строителството. Как оценявате идеята за разделянето на ЗУТ на две? За нея работеше и инж. Димчо Михалевски.

Принципно съм съгласен. Темата трябва да е обстойно дискутирана и с двамата ресорни министри – на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране. Тогава ще взема окончателно решение, тъй като моето разбиране е, че комисията трябва да работи в тясна връзка с кабинета „Орешарски”.  Необходимо е да има съгласуване между институциите.

Ще се случи ли реална децентрализация на общините през следващите години?

Аз съм силно „за” и всичко, което е по силите на комисията, ще бъде направено. Мисля, че това е бъдещето, т.е. Европа на регионите. Това ще бъде основното направление в работата на структурата.

В пленарната зала на Народното събрание се разглеждат промените в Закона за обществените поръчки. Те бяха внесени от Министерския съвет в края на август 2013 г. и претърпяха сериозни изменения между първо и второ четене в парламента. Вие нашумяхте в медиите с предложението за ин хаус поръчките, срещу което има доста възражения, но въпреки това то беше прието от парламента.

Едната част от промените, която касае улесняването на режимите при провеждането на търговете, я подкрепям, защото икономиката и бизнесът нямат нужда от излишни регулации и бумащина. Парите и средствата изискват предсказуемост и спокойствие. На мнение съм, че всички режими,  които затрудняват процедурите, е необходимо да отпаднат. Намаляването на бюрокрацията е силно залегнало в ЗИД на ЗОП. Да, промяната в закона, която е от голямо значение – така нареченият ин хаус аз я внесох при второто четене в парламентарната Комисия по правни въпроси и то не случайно. Ще дам примар – голяма община, вместо да провежда търг за охрана на училища, възлага дейността на 100% собствена фирма. Смятам, че повече от 10 години няма човек в държавата, който да не е убеден, че най-голямото изтичане на средства минава именно по ЗОП. За това мисля, че ин хаусът  е изключително важен, за да се спре корупционният процес. По неофициални данни изтичането стига до 20%. Това са стотици милиони лева, които могат да се спестят. Виждам, че има съпротива по тази промяна, и може би тя  идва от хората, които печелеха средства от търгове не по най-честния начин. И заради това и Европейският парламент прие ин хауса преди нас.

Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност, омбудсманът на Република България Константин Пенчев, всички национално представени работодателски организации – КРИБ, БТПП, АИКБ и БСК, браншови, сред които е Камарата на строителите в България, заявяват в становища опасенията си, че тази промяна ще наруши конкуренцията у нас.

Нека да прочетат какво е решението на Европейския парламент и искам да припомня, че до две години трябва да транспонираме тези текстове в законодателството на България. Нека не говорят просто защото някой е чул нещо или защото се нарушават интересите на няколко фирми – не визирам конкретен сектор. Аз няма да престана да говоря колко е полезен ин хаусът за държавата и ако негативните настроения продължат, ще се наложи да изкарам и данни какво се е случвало досега. Изтичанията на средства по ЗОП ще бъдат преустановени. Аз съм категоричен в това.

Ние говорим специално за ин хаус поръчките в строителството, защото 80% от обемите на строителните компании идват от търгове, обявени от общини и ведомства. А сега се дава възможност фирмите на местната и на държавната власт да изпълняват дейнос­тите по поръчките. Чрез ин хауса се отнема шансът на  малка строителна фирма с 10 – 15 служители, например във вашата родна Варна, да кандидатства за дадената процедура и по този начин да осигури работа на хората си.

Нима в общинските и държавните фирми не работят хора? Кой внася повече осигуровки? Нека видим част от малките компании плащат ли пълни заплати и как кандидатстват за обществени поръчки. Като пример ще посоча охранителните фирми. Един обект се пази от двама или трима души, а по-правилата, трябва да се охранява от 5 или 6. От друга страна има ли общинска или държавна компания, която да не плаща точно и коректно. Дали това се прави в частния сектор?

Какво ще е според вас развитието на строителството през 2014 г.?

Не считам, че комисията трябва да бъде регулатор в една или друга посока за строителството.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама