Бясно куче слага край на род от 4 поколения иконописци от Банско
Илюстрация: Булфото
Бясно куче слага край на род от четири поколения иконописци от Банско, творили в продължение на един век и оставили творбите си в десетки черкви, не само в България, но в Средна Европа и Света гора, съобщи БГНЕС, цитирана от "24 часа".
„Творбите на Тома Вишанов и наследниците му Димитър, Симеон и Георги Молерови могат да се видят в Иконната изложба в Банско. Тя се помещава в стария Хилендарски, а в последствие „Рилски” метох. В него са се обучавали момичета, една част от които ставали монахини, а другите - домакини. Изложбата е открита през 1986 година, в нея са показани икони на банската иконописна школа – на основоположника й Тома Вишанов-Молера, сина му Димитър, внука му Симеон и правнука Георги, както и на техни последователи”, разказва Асен Коев, директор на „Музеен комплекс”-Банско.
Според него в иконата изложба има творби и на последователи на фамилията, които са по-скоро техни подражатели. Тома, роден около 1750 г. е основоположник на банската художествена школа. Повлиян от европейската светска и църковна живопис, в която доминират стиловете барок и рококо, Тома Вишанов внася в иконите си експресивност, жизненост, движение и светлина, както и неочаквани композиционни решения, които не са характерни за тогавашното религиозно изобразително изкуство в България. Стилът му не намира последователи сред неговите съвременници. Затова Вишанов е определян като „една от най-нестандартните личности от епохата на Българското възраждане”.
Предполага се, че е роден през 1750 година, като 20-годишен заминава с търговци на памук от Банско за Виена, където учи живопис. Счита се също, че се е обучавал в Сремски Карловци – сръбския православен център в Австрийската империя. Рисувал е и в Унгария, в Банско се връща през 1798 година, получавайки прозвището „Молера” от немската дума maler, означаваща художник. На Тома Вишанов се преписват много икони, повечето не са подписани от него.
Връщайки се в България получава много отговорни поръчки, една от които е постницата „Свети Лука” край Рилския манастир. Тъй като той нарушава съществуващата по това време традиция в иконописта, скоро работата му е спряна и дадена на друг. Впоследствие рисуваните от него неща стават много ценни, тъй като е внесъл ренесансови елементи в творбите си. Тома е рисувал в църквите в Бобошево, както и в днешните Разлог, Благоевград и други. Следите му се губят през 1811 година, не е известно кога е починал, на негово име се приписват много икони, които най-вероятно принадлежат на ранното творчество на сина му Димитър, или пък са рисувани съвместно. Запазените творби на Тома Вишанов - икони и стенописи са малко и нито една от тях не е подписана. Приписват му се по устни предания в местата, където се знае, че е работил, както и от наследниците му. Произведенията, приписвани на Тома Вишанов са на различно професионално ниво и в различни стилове, но си приличат като иконография и стилови белези.
Син и приемник на занаята на Тома Вишанов е зографът Димитър Молеров /1770-1853 г/. Той се връща към традицията и си спечелва завидна за времето си популярност, канен е да рисува в Рилския манастир и в Солун. При Димитър като малък занаят е учил Неофит Рилски. Заедно със синът си Симеон /1816-1903 г./, двамата рисуват иконите в централния иконостас в Рилския манастир и много други черкви. Симеон е рисувал икони в Зографския и други атонски манастири в Света гора.
Даровит иконописец е бил и Георги /1844-1876 г./, син на Симеон, който се явява четвъртият представител на рода. Рисува предимно икони в черквата „Света Троица” в Банско. Неговата съдба обаче е много нещастна. На 32 години е ухапан от бясно куче и затворен в кула, за да не разпространи бяса, където и в последствие умира. С което се прекъсва зографската традиция на именития род.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!