Данъчните ровят в автокъщите
Снимка: Булфото
Служители на НАП и икономическа полиция подхванаха автокъщите в София заради съмнения в укриване на ДДС. Масово автоджамбазите извършват продажбите на коли като сделка между физически лица и по този начин заобикалят плащането на данъка. Става въпрос за сериозни суми, които не влизат в хазната всяка година, а търговците по този начин успяват да спестят няколко милиона за себе си, пише Стандарт.
"Започнахме проверка на всички продавачи на автомобили на територията на Горубляне, защото именно тук са локализирани по-голямата част от автокъщите в София", каза пред "Стандарт" Владислав Василев, началник сектор в отдел "Оперативни проверки" на НАП. Разпореждането за проверката е лично от финансовия министър Владислав Горанов, който иска да изкара сектора изцяло на светло. Данъчните тръгват и по други големи борси за стари коли в цялата страна.
"Опитваме се да проверим всеки един търговец, тъй като в някои автокъщи има по няколко. Проверяваме автомобилите, съпоставяме ги с документите, които ни предоставят задължените лица. След това проверките продължават в дирекциите, привикваме ги да предоставят допълнително още документи. Към настоящия момент обаче не могат да се обявят никакви конкретни резултати, тъй като трябва подробно да се прегледат всички счетоводни документи на фирмите", обясни Василев. От автокъщите пък се оплакаха, че данъчни и полицаи са нахлули без всякакво предупреждение.
"Проверяват ни все едно сме най-големите престъпници", коментираха пред "Стандарт" продавачи на употребявани коли. "Чуваме от тях, че проверките се правят, защото имало много крадени коли тук, което не е вярно. Всички коли са законни. Има много вносители, които имат по много коли, но тук основно хората имат по 5-6 коли. Всеки от нас си плаща данъците", обясни търговец. Джамбазите се питаха защо се проверяват основно малките автокъщи, а не тези с много коли. "Това е обидно, да се проверява търговец с 4-5 коли, а не по-големите. Заградиха ни като някакви престъпници, крадци и измамници, всеки изход на пазара беше блокиран. Проверяваха дори личните коли. Дори питаха 60-годишен колега откъде има пари да си купи автомобил за 10 000 лева. Много от хората, които отскоро са тук, се стресираха", жалваха се те. Някои служители на автокъщи в Горубляне коментираха пред "Стандарт", че са чули, че проверките са започнали заради обвиненията от страна на вносителите на нови автомобили, че се укрива оборот.
Твърди се, че се крият фактури, декларират се нереални обороти. Тези твърдения категорично се отричат в "Горубляне". Според търговците на автопазара, целта е да се наложат новите автомобили, които все по-рядко се купуват за сметка на употребяваните. "Драстично намаляват продажбите на нови коли. Затова човек, като няма къде да се вторачи, се вторачва в градината на комшията", коментира друг търговец. "Ние не сме им конкуренция по-простата причина, че нашите коли са в по-нисък сегмент 2500 - 10 000 лв.", допълни той. В Горубляне се носи слух, че след данъчните ще има проверка и от Инспекцията по труда. След 2009 г. с финансовата криза и положението на пазара на коли не е никак добро, оплакват се търговците. По думите им през последните 4-5 години е "пълна трагедия" - продажбите са слаби. "Една част от търговците са хора, които са съкратени от работа - например има много колеги, съкратени от "Кремиковци". Грешка е да се смята, че тук се изкарват много пари, изкарваме, колкото да оцеляваме", твърдят те.
Удрят "Малката Италия" в петък
Икономическа полиция ще търси и крадени МПС в Дупница
Масирана проверка в меката на автопазара у нас се очаква още този петък, научи "Стандарт". В Дупница, придобила известност сред продавачите и ползвателите на коли като "Малката Италия" заради огромния внос на коли предимно от Ботуша, се очаква да пристигнат инспектори на НАП, Икономическа полиция, митничари и агенти на ДАНС. Целта на институциите е събиране на доказателства за престъпления срещу финансовата, данъчната и осигурителната система. Органите на НАП ще извършват митнически и данъчно-осигурителни проверки в автокъщи и офиси на търговски дружества на територията на цяла Дупница. Действията на контролните органи са свързани също така с данни за незаконна търговия с крадени автомобили и авточасти. Има и съмнения за сериозни данъчни нарушения, тъй като част от собствениците на стари коли, които ги продават в полето край града, не са регистрирани като търговци в общината.
Рядко използват касовите апарати
Повече от половината продавачи на стари автомобили не използват касовите апарати и не издават касови бележки. Това показват данните от различни проверки на данъчните. По този начин също се укриват големи обороти, които не се отчитат пред приходната агенция. Липсата на касов апарат или неизползване на фискално устройство се санкционират солено. Глобата при първо нарушение е 10 хил. лева. Въпреки това по автокъщите нямат особени притеснения. Аналогична е ситуацията с 90 на сто от автосервизите и автомивките у нас. Те също масово избягват плащането на данъци и осигуровки на служителите си.
Българинът предпочита стари, но големи коли
Най-търсени са семейните возила втора ръка от 8000 до 25 000 лева
Българинът предпочита да си купи стар, но по-голям автомобил с парите, които разполага, вместо по-малък, но нов. Масово се търсят семейните автомобили - с 4 врати. Затова често се купуват лимузини и комбита. "Българите предпочитат да карат по-големи коли, а малките автомобили ги карат повече в Италия и Франция, каза пред "Стандарт" Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили. По думите му българинът вече не купува евтини коли - тези до 5000 лв., а предпочита да даде по-голяма сума и да си вземе качествен и надежден автомобил, който може да се кара повече време. Най-много се продават старите коли от 8000 до 25 000 лв. И докато при нови коли през август се отчита спад с 4,9% на годишна база, като са реализирани само 1607 продажби, при старите автомобили сделките нарастват. "Традиционно летният период е много силен за продажбата на автомобили втора ръка", отбеляза Доросиев. По думите му най-тежките месеци за автотърговците са януари и февруари, а през август има най-много работа и най-много продажби.
От Асоциацията на европейските вносители на автомобили отчитат ръст от 11,2% до 745 хил. нови превозни средства. България обаче е изключение от тази статистика, тъй като у нас за първи път от години има сериозен спад точно през август. "В Западна Европа в момента имат много продажби, а у нас било обратното. Не знам на какво се дължи това, но автомобилът втора употреба е много актуален за продажба у нас. Ние вкарваме точно тези коли, които са изхабени като цена, а самите те като автомобили са много хубави и здрави", обясни Доросиев. Според него е по-добре човек да си купи кола на една-две години и да плати с 35-40% по-малко от това, което трябва да плати за чисто нова кола. "Имаше един застой около 2008-2010 г. от 2-3 години, но сега пазарът на автомобили втора употреба върви много добре. Всяка година бележим с по няколко процента ръст на продажбите", заяви той.
Таванът на плащанията в брой ощетява пазара
Ако таванът за плащане в брой бъде намален от 15 на 5000 лева, промяната ще засегне пазара на стари коли, тъй като най-търсени са автомобилите именно в този ценови диапазон. Предложението на Министерството на финансите е таванът за плащане в брой да бъде намален от 2016 г. "При всички положения ще има големи затруднения, ще ни объркат доста начинът на плащане, ако това се случи", коментираха от Асоциацията на вносителите на автомобили. Продавачите на стари коли се противят на това закупеният автомобил да им се заплаща по банков път, а не кеш, както традиционно се случва по тържищата у нас. Техният основен аргумент е, че по този начин сделките ще вървят по-бавно. "Едно е човек да плати кеш и да си тръгне веднага, друго е да плати по банков път - трябва да се изчака да влязат парите", коментират джамбазите. Никой не признава, че му е неизгодно заради ДДС. Повечето обаче се страхуват от измами. От асоциацията на вносителите обясняват, че България в момента е балкански пазар на коли. Има много клиенти от Сърбия, Македония, Румъния и Турция. "На тях им е много по-изгодно да дойдат у нас да купуват коли. Българският пазар е атрактивен, защото маржовете на печалби, които ние слагаме, са изключително малки", заяви зам.-шефът на асоциацията Любомир Доросиев.
Няма да подминат и сервизите
За по-строг контрол върху търговията с резервни части и ремонта на автомобили настояват от Асоциацията на автомобилните производители. Според тях по-голяма част от сервизите са в сивата икономика. Частите се свалят от бракувани в автоморгите автомобили, които са отписани като цяло от данъчни задължения. След това обаче тези части се слагат на коли в движение, но остават напълно безотчетни, е само един от аргументите.
Следете всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна в Petel.bg!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Бъдете с нас навсякъде и през вашия мобилен телефон!