До 7 пъти по-скъпа „Гражданска” за джигитите на пътя
От 5 до 7 пъти по-скъпа „Гражданска отговорност“ може да се наложи да плащат шофьорите с много нарушения на пътя. Това най-вероятно ще стане в края на 2014 г., когато ще бъде въведена т.нар. бонус-малус система, пише "Монитор". В момента се подготвят промени в Кодекса за застраховането, чрез които ще се регламентира въвеждането й за всички застрахователни компании. Това стана ясно по време на застрахователна конференция „Шофирането е и отговорност“, организирана от „Инсмаркет”.
Нормално е да има такова оскъпяване за шофьорите, които имат по 10-15 нарушения и са причинили щети за милиони левове, коментира зам.-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев. Такова оскъпяване по „Гражданска отговорност“ обаче ще плащат шофьорите, които едновременно покриват няколко рискови фактори. Например правят често нарушения, карат стар автомобил, участвали са в много произшествия и др. В същото време с въвеждането на бонус-малус системата съвестните шофьори ще плащат по-малко за „Гражданска отговорност“.
Точната цена ще се определя на базата на коригиращ коефициент, приложен към тарифата на съответния застраховател. Богоев обясни още, че при формирането му ще се отчитат два компонента. Първият е индивидуален и е свързан с поведението на водача на пътя и точките му в талона. Вторият компонент пък е свързан с техническите характеристики на автомобила и с това дали е участвал в пътно-транспортно произшествие, без значение кой е бил водачът.
„Например за шофьори с 39 точки в талона, които не са причинили пътно-транспортни произшествия, коефициентът ще е 0,6. Това означава, че при средна цена на премията от около 200 лв. той ще трябва да плати 120 лв., пресметна зам.-председателят на финансовия надзор. Ако обаче водачът има само 30 точки в талона, кара стар автомобил и е причинил произшествие, коефициентът може да достигне 1,6. Така той ще дължи около 320 лв. за „Гражданска отговорност“.
С въвеждането на диференцирано плащане по задължителната застраховка в единната информационна система към Гаранционния фонд трябва да бъдат обединени данните от всички застрахователи за причинените събития от водачите. Така дружествата ще могат да обменят информация за клиентите си и да е ясно дали имат право на бонус, или пък ще трябва да платят повече. И в момента няколко компании прилагат бонус-малус система по отношение на „Гражданска отговорност”. След като водачите се провинят и вече не могат да ползват отстъпка обаче, те отиват при друг застраховател. От там обаче не могат да проверят дали клиентът им е имал много нарушения в предишната компания.
По време на конференцията комисар Антон Антонов от Пътна полиция обясни, че в момента регистрираните автомобили в движение у нас са 3 340 358. Според данни на Гаранционния фонд 86% от тези коли имат сключена полица „Гражданска отговорност”.
Любопитното е, че автопаркът в България значително застарява. 26,48% от колите са над 20-годишна възраст, обясни Антонов. 30,96 на сто са на възраст между 15 и 20 години.Само 9% от превозните средства са под 5-годишни. Такъв е делът и на автомобилите между 6 и 10 години.
Младите хора най-често са потърпевши при произшествия
Младите хора на възраст между 21 и 24 години най-често са сред пострадалите в пътно-транспортни произшествия. От началото на 2008 г. до 25 октомври 2013 г. са загинали 424-ма души, които попадат в тази възрастова група, а 5353-ма души са били ранени. „Най-често инцидентите се случват през тъмната част на денонощието, в петък, понеделник и събота“, коментира комисар Антон Антонов от Пътна полиция. Следващата най-засегната група обхваща хората над 64 години. За същия период загиналите от тази възрастова група са 847, а ранените – 6173-ма. Комисар Антонов обясни, че възрастните хора често стават жертви в инциденти като пешеходци или колоездачи.

