Дойде жътвата на гумаджиите
По стара българска традиция хората сменят гумите си в последния момент или поне така твърдят автомонтьорите. Затова и с първите по-ниски температури и тази година пред гумаджийниците в големите градове се извиха опашки с хора, бързащи да подменят летните си гуми със зимни. А по села и паланки хората хванаха сами криковете, за да спестят някой лев, пише "Труд".Според специалистите, щом температурата падне под 7 градуса, летните гуми стават опасни, защото спирачният им път се удължава. Въпреки това хората забавят смяната главно защото ги е страх, че щом се постопли, гумите им бързо ще се износят и грайферите им ще се унищожат. Това обаче не е така - виж по-долу. Най-доброто сцепление с настилката за летните гуми е в диапазона между 10 и 30 градуса, а на зимните - от 0 до минус 20 градуса.
Смяна на летните гуми със зимни за масовите автомобили струва между 5 и 9 лева на брой. За по-големите гуми като тези на джиповете смяната може да стигне и 20 лева на брой. В интернет сайтовете за онлайн пазаруване има безброй предложения на ваучери за смяна на гуми. Там можете да си купите смяната за 15-16 лева. Важно е обаче да следите за колко гуми важи ваучерът, защото някои търговци са се изхитрили и продават ваучери за смяната на само 2 от колелата. А други пишат с малки букви под ваучера, че в цената не са включени тежестите, които ще ви струват поне 4-5 лева.
При смяна на гумите шофьорите трябва да следят и за останалите части на колелетата.
Вентилът на гумите също старее, затова майсторите задължително трябва да проверят дали не изпуска. А в случай че има изкривяване между джантата и борда на гумата, то може да доведе до изпускане на въздух. А за изправяне на джанта ще ви вземат поне двойно от парите, които сте приготвили първоначално.
Гумите на колите се сменят в зависимост от пробега. След като минат 50 000 км, гумите се износват и вече не са безопасни, съветват специалистите. Лесно може да разбере, че гумите са се износили, по дълбочината на грайфера. По закон зимните гуми трябва да имат грайфер 1,2 мм, но като падне сняг, са нужни поне 4 мм. В някои европейски страни гумите не се считат вече за зимни, ако грайферът е под 4 мм. Въпреки опасността за сигурността на участници в движението в нормативната уредба не са предвидени глоби за шофьорите, които не са сменили гумите си със зимни.
Специалистите съветват да се следи и за годината на производство на гумите, които купувате като нови. Ако са съхранявани правилно, гумите могат да издържат и 10 години, но този срок важи единствено в случаите, в които те не се ползват активно.
Няма да съжалявате, дори да се стопли
“Качествените зимни гуми са пригодени и за температури над 7 градуса. Другият им плюс в есенните условия е отводнителната им способност при валежи. Сцеплението на летните гуми при температури под 7 градуса е лошо и шофирането с тях става опасно.
Съставът на летните гуми е различен, те имат по-малко каучук от зимните, които са с добро сцепление при ниски температури”, разказа пред “Труд” собственикът на софийска гумаджийница Митко Атанасов.
Дори времето да се затопли, настилката ще остане студена и няма да съжалявате, че сте преобули рано-рано колата, каза още Атанасов.
Ще ви ги пазят в хотел за 30 лева на сезон
За удобство на клиентите си повечето гумаджийници и дори сервизите на вносителите на автомобили са въвели услугата “Хотел за гуми”. Нощувката на 4 гуми за целия сезон от ноември до май струва около 30 лв. Най-евтините опции започват от около двайсетачка, но са за лоялни клиенти - които посещават същия сервиз поне от един сезон.
Ако нямате излишни пари, помнете, че е важно гумите да се съхраняват далеч от пряка слънчева светлина на сухо и хладно. Когато неизползваните гуми стоят на открито за дълъг период от време, повърхността им става суха и се появяват пукнатини в резултат на атмосферните влияния или озона.
Гумите трябва да се съхраняват далеч от източници на топлина като горещи тръби и електрически генератори, а също и от остри предмети, химикали, разтворители или въглеводороди. Така че помислете внимателно, преди да ги хвърлите в мазето, особено ако оттам минават тръбите на парното.
Ако гумите се съхраняват с джантите, може да се закачат да висят вертикално или да се подредят хоризонтално една на друга, но във втория случай гумите трябва да се пренареждат.