Електронна винетка сменя стикера за автомобилите

20.09.2015 / 19:32 1

Венета Нечева, Сега

илюстрация: Булфото

Електронна винетка ще замени сегашните стикери за автомобилите.

За товарните автомобили ще бъде въведена тол такса според изминатото разстояние. Новата система вероятно ще влезе в сила от 2017 г.

За 2016 г. не се предвижда поскъпване на винетката за леките коли. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова вчера по време на форум за транспортната инфраструктура, организиран от Световната банка край Варна. Транспортният министър Ивайло Московски настоя, че тол таксите трябва да се въведат възможно най-бързо, защото иначе няма как да се осигурят средства за поддържане на магистралите и шосетата.

Павлова потвърди заявеното намерение да се промени системата за плащане за ползването на пътищата, така че най-много да плаща този, който най-много пътува. Шефът на пътната агенция Лазар Лазаров допълни, че леките автомобили ще продължат да плащат пътни такси по винетната система - тоест за изминато време, но ще се купуват електронни винетки. Според Лазаров цената им няма да се вдига. Най-масовата и най-изгодната винетка за лек автомобил е годишната, която струва 67 лв. Това обаче не е окончателно решение.

"След анализ на Световната банка в края на октомври ще имаме предложение за това как да актуализираме цените и откога. Те ще предложат параметрите, а правителството ще вземе решение", уточни Лиляна Павлова. Тя призна, че има опити за шмекеруване с винетките - местят се от кола на кола и т.н. "Затова ние целим да има винетки, издадени за съответния номер кола, да са електронни, да се купуват и проверяват електронно с трафик камерите", каза Павлова.

България трябва да въведе тол системата за платено преминаване по магистралите веднага, без отлагане - особено за товарните автомобили. За това алармира транспортният министър Ивайло Московски. Според него, ако продължаваме да строим нови шосета и да ремонтираме старите, без държавата да получава достатъчно пари, е невъзможно да се поддържа пътната мрежа в добро състояние. По думите на Московски има сериозни различия между начина на управление на пътната инфраструктура у нас и в съседни страни, което не е в полза на България. Като пример той посочи транзитните пътни такси за еднакво разстояние от 400 км. У нас дневната винетка за товарен камион е около 10 евро, в Австрия - около 142 евро, в Словения и Германия - около 100 евро. "Това е изключително голям дисбаланс", отсече министърът.

Московски е категоричен, че системата на таксите за ползване на пътищата е неефективна. Годишните приходи от винетни стикери в България са около 160 милиона лева, а за базовата поддръжка на пътната мрежа, и то на основните коридори, се дават 600 милиона лева. "Това означава, че сме неспособни да поддържаме мрежата, а да не говорим да инвестираме и да я развиваме без еврофондове", добави той.

За това допринася и друг дисбаланс - между транзитните такси в пътния и в железопътния транспорт. В жп сектора от години таксите се заплащат на базата на тон за километър за товарните и на километър за пътните превози. Европейската комисия стриктно следи за размера на инфраструктурните такси, за да не се позволи скрито субсидиране на железниците през прекалено ниски такси. Като резултат обаче транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните са много по-ниски. А това според транспортния министър води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през България да бъде няколко пъти по-скъпо от това с камиони, докато в Европа предпочитаният транспорт е железопътният.


Коментари
Коментирай чрез Facebook
5
1
kris (преди 8 години)
Рейтинг: 350440 | Одобрение: 57300
Обаче , парите пак ще отиват в София , за " преразпределение "
Аз мога! Трудно е да съм съвършен, но ми се налага!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама