Ето го човекът, за когото пита цяла Варна! Проектантът на велоалеите обясни защо се правят така
Веселин Златков
Проектантът на варненските велоалеи, които се превърнаха в ярък пример за неудачно градоустройствено решение, най-сетне се появи публично, за да обясни защо те се изграждат по този начин. Тодор Тодоров заяви, че по силата на съществуваща наредба, на уличните платна у нас не могат да се отделят трасета за колелета. Това била главната причина велоалеите да се прекарат по тротоарете, което пък е основната причина за недоволство от страна на самите велосипедисти.
Според него, другият проблем е в самата община, която е трябвало да предприеме градоустройствени решения, за да се предвиди за изграждането на трасетата още през 2008-2009-та, когато започнало изготвянето на заданието. Това обаче не се е случило и в последствие.
Проектантът на варненските велоалеи Тодор Тодоров, който е автор и на аналогичния проект в Бургас обясни, че по проект най-тесните участъци би трябвало да са с широчина 1 метър. Той потвърди, че при изпълнението има отклонение от предварително посочените параметри.
„Не, изграждането на тези велоалеи не е отбиване на номер“, заяви той категорично и обясни, че ако пречещата наредба бъде променена, има възможност за промяна и изграждане на нови трасета, този път на уличното платно.
По въпроса дали според него те са използваеми, проектантът заяви, че велосипедистите в крайна сметка не са чак толкова много, а пешеходците трябвало малко по малко да се научат да се съобразяват с тях.
Самият Тодор Тодоров заяви, че кара колело, но не много активно и не го използва като всекидневно средство за транспорт.
От думите му стана ясно, че неговият договор за проектиране на велоалеите във Варна не е с общината, а с фирмата изпълнител на проекта. Той беше и категоричен, че брошурите, които се разпространяваха в града и които обещаваха много по-добри и удобни алеи, са били „пожелателни“ и не са били съобразени със заданието, което той е получил като проектант.
Тодоров призна също, че премахването на отделни дървета и храсти по трасето на велоалеите е по проект, но се предвижда компенсация.
Проектантът отказа да назове сумата, платена за проектирането, под предлог, че това е търговска тайна. „Не е толкова много“, добави той.
На срещата на проектанта на колоездачните трасета с медиите, организирана доста на бързо от пресцентъра на община Варна, все пак успяха да дойдат и велосипедисти. Те бяха доста остри в критиките си към проектанта. Някои показаха и специалните си обувки, с които карат и които са направени така, че да се закачат за педалите на велосипеда.
„Когато велоалеята свършва в подлез, трябва специално да спираме, да слизаме и да вървим с тези обувки, които не са направени за това. Това означава, че който е проектирал велоалеите така изобщо не се е съобразил с това. Единственото, което правят тези алеи, е да забавят тези, които наистина разчитат на колелото като транспортно средство“, коментираха варненските велосипедисти.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!