Горчивата истина за „Градски транспорт“: 43 от 70-те нови автобуси на Варна стоят в сервиза
Веселин Златков
43 от новите 70 автобуса „Соларис“, които Варна получи по европейския проект за интегриран градски транспорт, са спрени от движение по различни причини. „Всичко е свързано с техническия преглед до 5 000 км., който трябва да се направи във връзка с гаранционните условия на автобусите. Ако не спрем автобусите, които вече са натрупали километри, ще загубим гаранцията“, това заяви Борислав Танев, началник „Автобусна дейност“ в общинския превозвач „Градски транспорт“. В момента усилено се работи, за да бъдат върнати новите „солариси“ в движение. Забавянето в привеждането им в ред е заради късен старт на доставката на филтри, масла и други консумативи.
На практика, повече от половината автобуси на „Градски транспорт“ са спрени от движение, обясни Танев. Освен 43-те „солариси“, в сервиза стоят приблизително същия брой от по-старите возила от марките „Мерцедес“ и „Рено“. Спрени са и 27 „икаруса“, с които превозвачът окончателно ще се раздели. Така на практика „Градски транспорт“, който от Нова година е официално единствения вътрешен превозвач на пътници по варненските линии, обслужва пътниците с около 80 автобуса, а 110 не са в движение по различни причини.
Състоянието на „Градски транспорт“ стана причина за протестно събрание на работници и служители от фирмата. Шофьори коментираха, че до момента само Господ пази тях и пътниците от сериозните опасности, които ще дойдат веднага със снега и леда. Автобусите все още се движат със стари гуми. За нормалната работа е необходима доставката на поне 240 нови. Шефът на „Автобусна дейност“ в общинската фирма Борислав Танев обясни, че повтаря това от месец август на ръководството на фирмата, но резултат няма.
Недоволството на работещите в „Градски транспорт“ е адресирано конкретно към двама от членовете на съвета на директорите – Свилен Камбуров и Георги Казаков. Според тяхното неразбиране на дейността на фирмата е станало вече пословично. Шофьори и служители дават редица примери за това. Вместо да купят камери за по-добрата охрана на парка на дружеството, те са наели такава техника, плащайки за нея по 8 хил. лв. наем. Двамата директори до толкова не били „в час“, че дори не знаели, че „Градски транспорт“ има автобуси, които се движат на метан. Те също така спрели приема на всякакви докладни и искания от служителите. В крайна сметка, загубата на общинския превозвач, която беше около 6 млн. лв. към края на септември 2013-а, вече е около 8 млн. лв.
На последното заседание на варненския общински съвет беше разпространена информация, че Георги Казаков е подал искане да бъде освободен от борда на „Градски транспорт“. Местният парламент обаче не взе решение по подадената оставка. За сметка на това, към него е създадена работна група, която да разнищи управлението на общинския превозвач. На поредния протест на работещите в дружеството, които с готовност искат да говорят за случващото се там, не се появи нито един от общинските ни съветници.

