Горивата са поевтинели едва с 1.4% през лятото

26.09.2015 / 10:49 1

Цената в България преди облагане с акциз и ДДС остава сред най-високите в ЕС

Румяна Гочева; segabg.com

снимка: Булфото, архив

Въпреки рекордното поевтиняване на петрола, цените на който удариха шестгодишно дъно през август, горивата у нас през най-активния летен месец са поевтинели средно едва с 1.4% спрямо юли. Това показва икономическият анализ на финансовото министерство. По-сериозно намаление на цените имаше в края на август, дни след наредената от премиера шумна акция "горива", когато най-масовият бензин А95 поевтиня с около 7 стотинки за литър.

Заради несъответствието между цените на петрола и крайните цени на бензиностанциите в България КЗК започна пореден секторен анализ и проверка дали има картел и взаимни договорки между големите търговци. Комисията обаче не може да получава данни от НАП и митниците и разчита единствено на доброволно подадена информация от самите бензиностанции. Заради законовата празнота в парламента бяха внесени поправки в нормативната база, но те все още не са обсъдени от депутатите.

Разпоредената от властта проверка в края на лятото затвърди подозрението, че контролът върху бензиностанциите е бил занижен. Няма и връзка между НАП и бензиностанциите. Така няма и реален контрол върху продаваните количества. Сериозен е и проблемът с лошото качество на горивата. В края на миналата година шефът на агенцията по метрология Стефан Цанков обяви, че почти всяка втора бензиностанция продава некачествено гориво, а 549 изобщо не са били проверявани през последните 10 години. Оказва се, че и сега ситуацията не е променена съществено. Според данни на агенцията отпреди два дни всички 33 бензиностанции на магистрала "Тракия" са били проверени през август, като в 27% от тях е имало нарушения. Те са свързани с измерването на горивата, пломбирането на колонките и др.

Макар крайните цени на горивата в България да не са сред най-високите в ЕС, производствените цени преди облагането с акциз и ДДС от години са в челото на класациите. Според икономическия министър Божидар Лукарски цените на горивата у нас наистина са високи, но държавна намеса на пазара само би предизвикала спекула. Вчера той участва в редовния парламентарен контрол и отговори на депутата от АБВ Светослав Белемезов, който попита каква е защитата на бизнеса срещу високите цени. Според депутата дизелът в България е най-скъп в целия ЕС, макар страната ни да е най-бедният член на общността.

"Цените на горивата не са предмет на регулиране на Министерството на икономиката (МИ)", каза министърът. По думите му ведомството не може и няма правни механизми да регулира пазара и цените. "Това, което прави МИ, е проверка на качеството на горива, които се зареждат от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор", добави той.

Според министъра тепърва ще се работи за създаването на единна система за контрол. Причината е, че всяка институция у нас работи с различни данни за качеството на продуктите, за съхранението на горива и за бензиновите колонки. "Не е тайна, че всяка структура води собствен регистър, данните между отделните ведомства не се засичат и има отклонение в числата. Искаме да унифицираме регистрите и четирите служби, които контролират горивата, да имат непрекъсната връзка помежду си, включително и онлайн", обясни неотдавна Лукарски. Така системите на данъчните, митниците, Института по метрология и Агенцията по метрологичен надзор ще започнат "да си говорят".
 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
2
Анoнимен (преди 9 години)
Рейтинг: 6940 | Одобрение: 2585
Е при това изключително поевтиняване на основната суровина за производство на горива, производителите са ни ограбили подобаващо. Държавата ни не работи, отказва да се задейства (ако трябва дори и със законови промени), за да намали цените до реалните им нива.

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама