Ивайло Тончев, Фрамар.бг: Електронната търговия с лекарства, добавки и козметика може да има чисто социални функции
Фрамар.бг е най-големият здравен сайт в България, както и най-големият онлайн магазин с тематика здраве, красота и добруване. В това интервю ще ви разкажем повече за концепцията зад платформата, видяна през очите на Ивайло Тончев, директор Медии, маркетинг и реклама.
Вие сте едни от пионерите в онлайн бизнеса с лекарства, хранителни добавки и козметика. Бихте ли разказали за началото и за концепцията зад сайта Фрамар.бг.
Онлайн аптеката се появи като идея през 2007, а заработи истински през 2008 година. Тоест, имаме над 7 години история. Ние бяхме първите, които решихме да опитаме с продажба на хранителни добавки, козметика и OTC лекарства в интернет. За онези години това бе революционно събитие, което рязко наруши стандарта на предлагане и покупка на тези артикули офлайн. Още от самото начало ние изповядвахме концепцията за „информиран и свободен избор“ което и до сега ни различава от много от колегите. Не държим на покупка на всяка цена, не забравяме мисията на аптеката – да даде информирано право на избор, в полза на здравето и добруването на пациента. Това е най-важното.
В този смисъл, Фрамар.бг е много повече от типичния онлайн магазин с категории, информация за продуктите и бутонче „купи“, а платформа за изразяване на мнение, коментар и получаване на нова информация – през многобройните ни раздели, които коментират различни аспекти от сферата на здравето, здравеопазването и общото добруване. Мисля, че това е основният фактор, заложен в концепцията ни, който ни гласува огромното доверие на аудиторията и ни държи на позицията най-разпознаваем здравен сайт на България с най-голяма посещаемост от уникални потребители /според статистиките на Gemius/
Колко продукта и от кои групи - ОТС, добавки, козметика, други, като брой артикула се продават?
През цялата история на онлайн аптеката ни, през нас са минали над 60 000 различни продукта, за които листваме снимки, информация, потребителски мнения и коментари. Към момента работим активно с над 20 000 артикула от всякакъв вид – добавки, козметика, OTC лекарства, уреди, литература, пособия, функционални и био храни, аксесоари. Много голямо портфолио, което непрекъснато расте, защото в концепцията ни за здраве влизат дейности като спорт, обучение, духовно развитие, туризъм, хранене. Онлайн предлагането ни позволява да включим и артикули, които традиционно не намират място в стандартната дефиниция на това, което аптеките предлагат.
На какви цени продавате в онлайн аптеката, различни ли са от тези в аптеките?
Много е трудно да се коментира темата „цени“, която е болезнена за България. Зад нашите цени и дейност стоят следните фактори:
до 15% отстъпка за редовни регистрирани клиенти
безплатна доставка в цялата страна /без ограничение на населеното място/ за по-големи поръчки
много продукти на преференциални и промоционални цени
Умишлено не коментираме понятието „евтини аптеки“, защото много хора бъркат промоционалните политики на отделните вериги към набор от 100 популярни артикула с цялостната политика на ценообразуване. Мисля, че е удачно да се направи разлика.
Какви продукти се търсят повече - добавки, лекарства, козметика?
Търсят се и се купуват широк набор от артикули, не бих могъл да определя водещи артикули, защото динамиката е много голяма. Хората имат доверие в нас, което означава, че купуват много широк диапазон от неща.
Влияят ли се клиентите от промоциите?
Клиентите се влияят от промоциите, когато те им говорят „нещо“. Много е трудно, а и неправилно, да убедиш човек да купи нещо, само защото е 15% по-евтино. Или дори 50% по-евтин артикул не винаги е задължителен да се купи. Говоря ви за „мотивиран и свободен избор“, хората трябва да вярват в продукта и действието му. Тогава би имало смисъл от промоционалните пакети, които дават повече на лоялните потребители.
Какви продукти пазаруват - такива, които познават офлайн или експериментират с нови?
Бих казал, че има клиенти и клиенти. Едни рискуват, други залагат на познатото, трети са комбиниран тип.
До каква степен он-лайн покупките са конкурент на продажбите в аптеките? Каква е прогнозата ви, как ще се развива този сегмент, какво различно предлагат конкурентите ви?
Към момента, онлайн покупките са реален конкурент на продажбите в една добре развита аптека, но с едно условие...все още законите забраняват доставката на лекарства по лекарско предписание през куриер. С развитието на електронната рецепта и електронната здравна карта /проекти, които трябваше да са готови преди години, но поради незнайно какви причини все още буксуват/, нещата биха могли да се променят.
Често коментираме социалната функция на онлайн търговията ни, поради която успяваме да стигнем с важни за здравето на хората продукти до населени места, в които от години не функционират аптеки. Те се концентрират в големите градове, а зареждането им в по-малките населени пунктове се ограничава до крайно ограничена номенклатура. Това би обяснило и огромните поръчки, които получаваме често – хората се обединяват, получават безплатна доставка и отстъпка на продукти с гарантиран произход и годност. С отварянето на възможността за доставки на RX продукти, това би променило много сериозно социалната картина в много по-малки населени пунктове, където хората палят колите и пътуват километри за някое лекарство по рецепта. И какво, ако нямаме кола и трябва да пътуваме с влак или автобус? Картата на България става все по-бедна на адекватно работещи офлайн аптеки, като можете да обвините за това какво ли не. Истината е, че онлайн търговията ще се развива и има много възможност за полезна работа в нея.
Коментирайки конкурентите, вярваме, че за всеки с установен стандарт на работа и качество на изпълнение има място под слънцето. Не гледаме на тях като конкуренти, а по-скоро, колеги в едно благодородно и новаторско начинание. В много от сайтовете им виждаме изкопирани сляпо много наши успешни идеи, но и още повече наши грешки /които сме отчели като такива/. Вярваме в политиката на лоялно партньорство и конкуренция на база на качеството на извършваните услуги.
Реален проблем за целия сектор са обаче нерегламентираните онлайн търговци, които нямат необходимите разрешения, стандарт на работа, както и легалните условия за съхранение, изпращане, доставка. Когато си купите нещо от такъв сайт, често виждате, че продуктът е с нарушена опаковка, няма описание на български, няма срок на годност или по-зле, неясно е влиянето му върху здравето ви. Сродна тема са и търговците на добавки, които си позволяват да пресилят и пренапишат / с цел да подведат клиентите си/ постиганите ефекти от продаваните от тях добавки. Съвсем нерядко явление е и относително свободната търговия на лекарствени продукти с изрично лекарско предписание, без никакъв контрол на приложение и постигнат ефект. Трудно ни е да наречем тези хора „колеги“.
Какъв процент от ОТС-пазарът според вас минава он-лайн? Имат ли ръст продажбите в он-лайн аптеката ви през годините?
Много голям процент от OTC търговията вече минава онлайн, а продажбите не само при нас трябва да търпят увеличение. Хората имат интерес към изключително богат асортимент от артикули, които няма как да бъдат изложени на рафтовете на който и да е търговски обект. Очакванията ни за огромен скок обаче са свързани и със възможностите за покупка на лекарства по рецепта, както и /а защо не!?/ обработката на отпускани по НЗОК лекарствени средства. Като се замисли човек, това би спестило време на пациентите, би олекотило самата социална услуга, би елиминирало ежемесечните опашки при лекар и след това в аптеката. Просто, ясно и ефективно. Но много път би трябвало да извървим до този етап, въпреки трайно наложената практика в много европейски страни.