Изследовател на железниците: В тази табела на ЖП гара Варна има грешка, но не само това объркаха около годишнината!

28.10.2016 / 16:08 7

Изследователят на историята на железниците и железните пътища в България Георги Динчев се обърна към редакцията с молба да сподели разочарованието си от някои доста сериозни грешки, допуснати при отбелязването на 150-годишнината на първата влакова линия, изградена у нас. От думите му става ясно, че май доста отговорни хора в страната ни не са много наясно какво точно са празнували на 22 октомври.

Най-голямата атракция около честването на първата железопътна линия по нашите земи, свързала Русе и Варна през 1866 год., беше влакът, теглен от парен локомотив, с който по 150-годишното трасе премина и транспортния министър. По случай празника на гара Варна беше поставена паметна плоча. Според изследователят Георги Динчев, текстът на нея „150 години железопътна линия Варна – Русе“ не е коректен, дори може да се приеме за грешен.

Според него, линията трябва да се нарече „Русе – Варна“, като причините за това са няколко:

„Първата копка на тази линия с тържества, организирани от Русенския валия (областен управител) е направена край Русе. Традиция е било, пък и сега е правило, първото название на селището да е това, от което започва километроброенето на пътя. В случая нулевият километър е на жп гара Русе. Линията е записана като Русе – Варна и в старите разписания на влаковете, като това от 1895-а. По същия начин тя се нарича и в кореспонденцията на българското Министерство на обществените сгради, пътищата и съобщенията от същата година“, обяснява изследователят.

Динчев е също така възмутен, че в новините на БНТ същата вечер, е обявено , че България чества „150 години български железници“, което според него е голям исторически гаф.

„Първият железен път Русе – Варна е открит цели 12 години преди Освобождението ни, затова да се нарича български не е коректно. Но не е само това, тази линия става собственост на Княжество България едва през август 1888 г. Срещу заплащане, разбира се, като сумата превишава размера на целия ни държавен бюджет за същата тази година. Пак тогава, през 1888 г., е завършен железния път от Цариброд през София до Ихтиман и се наема за 1500 златни лева на километър на година релсовия път от Ихтиман до Белово. На основа тези линии, Русе – Варна и Цариброд – Белово, се учредяват Българските Държавни железници. А основа за появата на БДЖ дава закон, който е приет през 1885-а, който е променен (или по-скоро пренебрегнат, отхвърлен или неглижиран) едва от 1 януари 2002 г., като може би е поставил рекорд за българското законодателство. Да не говорим, че журналистите от БНТ не бива така лековато да отъждествяват понятията „железен път“ и „железници“, споделя огорчението си изследователят Георги Динчев.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама