Капитанът на "Оушън Лайън": Щях да знам, ако на кораба имаше дрога
"Щях да знам, ако на борда има дрога, но през живота си не съм виждал наркотици." Това се кълне пред "България Днес" дългогодишният капитан Янчо Янков, който е обвинен с още десетина души, че като капитан на кораба "Оушън Лайън" е превозил 14,5 тона хашиш от Мароко до Бургас.
След акостирането на "Оушън Лайън" в Бургас капитанът е арестуван заедно с още десетина души, които според обвинението са превозили дрогата за 73 милиона лева до България. Той споделя, че след случая получил два инсулта. Освен това му се опетнило името и повече не го вземали на работа.
Начело на наркосхемата според разследването е Людмил Герасков, който е сочен за близък до сръбския мафиот Сретен Йосич, пише 24chasa.bg.
След като митничарите във Видин спипват камион с над 4 тона наркотици, започва акция "Сахара". При нея са закопчани повечето от хората, които криминалистите сочат като участници в бандата. Герасков и синът му Бойко успяват да се измъкнат. Към момента Людмил Герасков е в неизвестност и материалите срещу него са отделени, а синът му търка нара. Следите от камиона с хашиша отвели ченгетата в склад в софийското село Мировяне, където е намерена скрита и останалата дрога. Първоначално наркотикът е натоварен на кораб с български екипаж край Мароко, който акостира в Бургас. От там е натоварен на камиони, чиято крайна дестинация била Белгия.
След продължило три години разследване процесът срещу бандата започна с фалстарт заради допуснати груби нарушения в обвинителния акт. В него не били включени важни детайли, без които наркотрафикантите няма как да бъдат осъдени. Никъде не било посочено чия собственост е корабът, под какъв флаг е плавал и къде точно е натоварена дрогата. Прокуратурата вкара наново обвинението, но вчера процесът отново не започна в спецсъда. Причината е, че липсваха двама от подсъдимите - Борислав Петров и Янчо Христов, а други трима не са си получили навреме обвинителния акт. В залата не дойде и адвокатът на Бойко Герасков, който бе доведен с белезници. Магистратите ще опитат да дадат старт на делото в края на октомври.
Янков каза, че ако е бил капитан на "Хера", нямало да позволи корабът да потъне.
Потъването на "Хера" е можело да бъде предотвратено, смята морският експерт
Най-голямата трагедия в родното корабоплаване стана в петък, 13-и февруари 2004 г., само на 7-8 мили от входа към Босфора. За по-малко от минута морето погълна "Хера" с 19 души на борда. По-късно бяха извадени телата на трима българи и двама украинци, а останалите 14 моряци изчезнаха безследно. Вече 11 г. разследването у нас цикли, а на родните криминалисти не бе позволено да направят втори оглед на "Хера". Корабокрушението стана в буря и 6 бала вълнение на морето. Капитан Янков разказа, че за 22 г. стаж е станал половин метеоролог и се е научил да предвижда атмосферните условия. "На последното плаване с "Оушън Лайън" се забавих един час и ни връхлетяха три циклона в морето", спомня си Янков. Той уточнява, че не е получил сертификат за капитан на рейса, тъй като корабособствениците не му провели инструктаж. Затова му поверили да се грижи за навигацията.
Унищожен
Корабът "Оушън Лайън" вече е унищожен и няма как да докажем, че сме невинни, вайкаха се подсъдимите. По думите им корабът е бил нарязан и няма как да се правят важни процесуално-следствени действия с него. Едно от тях е искан от защитата следствен експеримент. Той трябвало да покаже дали "Оушън Лайън" може да понесе такова огромно количество наркотици освен гипсокартона, който превозвал. Капитан Янчо Янков обясни, че наличието на дрога можело да се изследва при проверка със спирт. Това обаче вече не може да стане.
Следете всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна в Petel.bg!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Бъдете с нас навсякъде и през вашия мобилен телефон!