Къса дистанция между колите причина за катастрофата в тунела на Витиня
Снимка: "Труд"
Без опасност за живота са 14-имата ранени
“От години за първи път виждам да се спазват 50-те метра дистанция от всички”, каза в петък опитен шофьор, преминал по магистрала “Хемус”. Пътна полиция е намалила разрешената скорост от 80 на 70 км/ч в тунела “Витиня”, в който в четвъртък се нанизаха в чудовищна верижна катастрофа 41 коли и 10 камиона.
В петък в тунела никой не изпреварваше, спазваше се задължителната дистанция.
“От години не съм наблюдавал подобна дисциплина у шофьорите. Защо обаче това трябва да се прави винаги, когато се случи трагедия”, коментираше опитният водач. Скоростта е намалена само в тунела, където се случи трагедията в четвъртък.
Несъобразена скорост и по-малка от необходимата дистанция между автомобилите е най-вероятните причини за зверската катастрофа в тунела, сочат първите данни от разследването. Работи се и по версия за разлив на гориво, за което свидетелстват участниците във верижната катастрофа.
Огледът на местопроизшествието продължи и в петък. Разпитани са десетки свидетели от колите, които участваха в най-масовата верижна катастрофа у нас. Тя бе наречена “безпрецедентна за България” в благодарствен адрес от здравния министър д-р Петър Москов към Бърза помощ, болниците и всички екипи, участвали в спасителната акция.
3-ма бяха убити при сблъсъка - двама мъже зад волана и жена пътник в една от колите. 14 са ранените, сред които бременна жена и дете. Те са настанени в три болници в София без опасност са живота.
41 леки коли и 10 тира са пострадали при верижната катастрофа
9-годишното момиче е в Клиниката по неврохирургия с рана на главата, а майка му е със счупен нос, което не налага спешна интервенция, съобщиха от “Пирогов”. 31-годишен мъж е опериран заради счупване на подбедрицата. В болницата остават 5-има ранени.
Тунелът на Витиня остана затворен 13 часа, които бяха необходими за изваждането на катастрофиралите коли. Първопричината е сблъсък на микробус и камион с ремарке. Бусът е бил към края на тунела, който е най-дългият в страната. Зад него на дистанция не повече от 15 м се движел товарният автомобил. Бусът намалил скоростта. Шофьорът на камиона се опитал да спре, но помлял движещия се пред него. След сблъсъка ремаркето на камиона се усукало. Препречило и трите пътни платна в тунела. Плътно зад камиона се движели колона от автомобили, които не са имали време за реакция и се блъснали в ремаркето на тира. Други се опитали да избегнат удара, като завили встрани към бордюра на тунела. В колоната имало още няколко тира, които се движели и в двете платна. Леките коли се врязвали под гумите им. Така е загинал един от шофьорите.
Участниците в мелето разказали, че преди навлизането в тунела имало мъгла, а пътят бил мокър. Заради това всички са шофирали с под 90 кмч. Образувала се колона. Скоростта на движението не била повече от допустимото, но според катаджии при тези метеорологични условия 70 кмч също е несъобразена скорост.
След навлизането в тунела вече при суха настилка някои от колите увеличили скоростта, за да изпреварят тировете и да вземат преднина. Движението на камионите в колоната допълнително усложнило обстановката. Дистанцията била далеч по-къса от необходимото - около 15 м, при нужни най-малко 30, за да се спре при препятствие отпред със скорост 60-70 кмч. От другата страна на тунела, който е с наклон, мъглата била по-гъста, заради което повечето от излизащите от него автомобили са намалявали скоростта.
Така след първоначалния удар на тира с микробуса и внезапната тапа от ремаркето, останалите в тунела не са успели да спрат навреме.
Версията за разлив на нефтен продукт по асфалта също се разследва. При огледа са взети проби от пътната настилка. Запознати с условията в участъка обаче са категорични, че дори да е имало разлив на масло или гориво от цистерна, верижната катастрофа нямаше да се случи, ако автомобилите са се движили на достатъчно разстояние един от друг. Нефтени продукти по асфалта са открити, но експертизите ще покажат дали са от катастрофиралите автомобили, или от друг източник.
Водачът на първата кола в инцидента - на белия микробус, вероятно рязко е намалил скоростта преди изхода от тунела, а шофьорът на тира, който е с по-дълъг спирачен път, не е имал време да реагира или се е разсеял. Доказателство за това бил силният удар на камиона в микробуса.
Тежката катастрофа се разследва от Софийската окръжна прокуратура. Образувано е досъдебното производство срещу неизвестен извършител за причиняване на смърт и телесни повреди на повече от едно лице като следствие от нарушаване на правилата на пътното движение. В разледването участват 10 дознатели и 2-ма прокурори.
От Пътна полиция отново призоваха за шофиране, което е съобразено с есенно-зимните условия. За 8 дни през октомври са загинали 20 души, а други 8 са с опасност за живота. Убитите при пътни инциденти в стратата от началото на годината са 533-ма души.
Племенник на Кристалина Георгиева вадил жена и момиче от смачкана кола
Претендентът за втори кметски мандат в Елена Дилян Млъзев е сред катастрофиралите в тунела на Витиня в четвъртък. Досегашният градоначалник, който се прочу с това, че е братовчед на еврокомисаря Кристалина Георгиева, не е пострадал и е убеден, че Господ го е запазил.
В непрестанния дъжд Млъзев пътувал от София към Велико Търново с личната си кола. “Имаше ивица цветни петна от петролен продукт на мокрия асфалт в продължение на доста километри преди тунела, още при изкачването на Витиня”, разказа Дилян Млъзев. Той бил сам в реното си и намалил скоростта, но навлизайки в тунела, чул силен трясък и свирещи клаксони.
“Видях как колите пред мен се врязват една в друга. Натиснах спирачки, но реното вече беше неуправляемо и се блъснах в автомобила пред мен. После рязко извих волана вдясно и качих колата на бордюра, който беше сух. Въздушните възглавници се задействаха. Успях да се измъкна през дясната врата”, продължи Млъзев.
Той и други шофьори се втурнали да помагат на жена и момиче, заклещени в предната кола от верижната катастрофа. “Момичето беше със спукана глава, а жената нямаше видими наранявания. Бяха много изплашени. В мелето имаше коли с газови бутилки. Добре, че никой от смачканите автомобили не избухна, защото тогава ужасът щеше да е неописуем”, разказа кметът.
След мелето автомобилът му е сериозно нагънат, но Млъзев се отървал без драскотина, съобщава "Труд".