Корабите шедьоври променят Варна
Гаро Одабашян
Девет кораба от най-престижния ветроходен клас "А" ще акостират на варненското пристанище от 30 април до 3 май. Те са част от регатата "Tall Ships", която гостува за втори път във Варна след 2010 г. Организаторите публикуваха схема, на която се вижда как ще бъдат разположени ветроходите вътре в пристанището. Корабите ще бъдат отворени за всички желаещи да ги разгледат.

Начело на регатата е поставен нашият ветроход "Калиакра". 52-метровата баркентина е един от най-бързите ветроходни кораби. Построена през 1984 г. в Полша, в момента е стационирана във Варна и служи за обучение на кадетите от ВВМУ "Никола Й. Вапцаров".
Много голям интерес се очаква да предизвика руският ветроход "Седов". Той е разположен последен, в сектор IV на пристанището. Ветроходът е пуснат на вода през 1920 г., като вече близо 80 години е най-големият ветроходен кораб в движение. Той е дълъг 117,5 метра, притежава водоизместване от 7300 тона. Любопитното е, че първоначално ветроходът е бил германски товарен кораб, като след капитулацията на Германия през Втората световна война (ВСВ) преминава в руски ръце. В момента корабът се използва за обучение на моряци от Мурманск, Санкт Петербург и Архангелск.
"Крузенщерн" е още един кораб, който след ВСВ бива предаден на Русия като обезщетение от загубилата Германия. Построен през 1926 г., в момента е стациониран в Калининград. Ветроходът държи рекорда за най-бърз преход от Хамбург (Германия) през Чили до Австралия и обратно - само за 8 месеца и 23 дни. Рекорд, който и до днес не е подобрен.
2 идентични кораба сестри ще участват в регата. Това са руските 109-метрови "Мир" и "Надежда". Водоизместимостта и на двата кораба е около 2400 тона. Максималният екипаж на ветроходите е 199 души, от които 140 кадети. "Мир" е построен през 1987 г. и е позициониран в Санкт Петербург, а "Надежда" е пуснат на вода през 1991 г. и в момента се намира в далекоизточното руско пристанище Владивосток.
"Мирцея" е тренировъчният ветроход на нашата северна съседка. Той е построен през 1938 г. в Хамбург. След ВСВ корабът за известно време е притежание на СССР, но впоследствие е върнат на Румъния. Дължината му е 82 метра, управляван от впечатляващите 210 души екипаж.
Екзотичният "Рах Навард" (в превод "Бързоход") също ще участва в тазгодишната регата. Той е поръчан от английска компания за учебни цели, пуснат на вода през 2001 г. През 2010 г. е закупен от Пакистан за целите на тяхната флота. Корабът прекъсва участие в издание на регатата през 2005 г., за да помогне на друг ветроход, изпаднал в беда и заплашен да потъне в Северно море.
Сред корабите от клас "А", които ще вземат участие във ветроходната регата, са 64-метровият "Рънинг он уейвс" ("Бягащ по вълните" - бел. прев.) и "Роял Хелена" - 54 метра. "Рънинг он уейвс" е гръцка ветроходна яхта, построена през 2011 г. Тя се използва за чартърни круизни плавания, предимно в Източното Средиземноморие. Притежава 18 луксозни кабини, в които могат да бъдат настанени до 45 гости. "Роял Хелена" е ветроход клас "Баркентина", който служи за обучение и развлечения. Той е построен във варненския КРЗ "Делфин" и пуснат на вода през 2009 г. Позициониран е във Варна. Капитан на баркентината е възпитаникът на ВВМУ "Н.Й. Вапцаров" - кап.д.п. Христиан Димитров.

