Лъжат ни, че зимните гуми са задължителни
Снимка: Булфото, архив
Зимните гуми са на път да станат задължителни, ако парламентът приеме окончателно текста в Закона за движение по пътищата, вече минал през транспортната комисия. Към момента това не е факт, въпреки че вече катаджии искат рушвет заради каране с летни гуми, пише trud.bg.
Смяната на летни със зимни гуми не е свързана с точна дата като 1, 7 или 10 ноември, а с падането на температурите до около 7 градуса. По-ранни дати трябва да изберат само онези, които пътуват рано сутрин през планински проходи или по поречията на реките, където има мъгли и заледявания. През миналата 2014 г. например на 25 октомври в Габровско паднаха 30 см сняг, помнят водачите, минавали тогава през Шипка. А сега тече втора седмица на ноември и имаме температури до 20 градуса.
Зимните гуми се познават по означението М+S (Mud and Snow - кал и сняг). За производството им се използва повече каучук, който запазва еластичността си при ниски температури. В състава на материала за истински зимни (а не всесезонни) се добавя т.нар. силика - хидратиран силикатен оксид, който осигурява контакта на гумата с мокра настилка.
Зимните гуми са с по-едри шарки (ламели), между които са оформени дълбоки канали, които задържат и отвеждат встрани водата или кишата и се вкопават в снега. Не е добре със зимни гуми да се кара през лятото, защото при температура над 7 градуса те се износват и губят качествата си, могат да увеличат спирачния път и да повишат и разхода на гориво.
Цената на зимна гума за среден клас автомобил от реномиран производител е около 150 лв., а по-масови се предлагат дори и по 70-80 лв. В България масово се кара с две зимни, сложени отпред, ако автомобилът е с предно предаване. Отзад се слагат две летни, две всесезонни или две рециклирани. От една страна, това е опасно на пътя заради риска от поднасяне на задницата, а от друга - губи се над 70% от стабилността и оптималния спирачен път, които могат да осигуряват зимните гуми, ако са четири.
Смяната на гуми за коли среден клас - до 50-60 лв.
Сервизите за гуми се надпреварват да предлагат атрактивни цени. Офертите започват от 6-6,50 лв. за 14-цолови гуми на коли от среден клас и стигат до 10-15 лв. Допълнително шофьорът трябва да плати от 3 до 4 лв. за смяна на вентил и още толкова за машинно почистване на стоманени джанти от ръжда. Цените за джипове и микробуси са по-високи. Често смяната е обвързана с покупка на гуми в големите търговски вериги, в които се предлага отстъпка от 10 до 30 % от цените за смяна. Предлага се също смяната да стане пред дома ви с мобилна гумаджийница - микробус, оборудван с техника, който пристига на място. Посещението в рамките на София е от 20 до 30 лв.
България - четвърта скандинавска страна в Европа
Зимните гуми стават задължителни за моторните превозни средства от 1 ноември до 1 април. Шофьор, който бъде заловен да кара с летни гуми, ще получава глоба от 50 до 200 лв., а книжката му ще бъде отнета за срок от 1 до 6 месеца. При повторно нарушение санкцията стига до 300 лв., а без свидетелство се остава до 1 година.
Тези промени в Закона за движение по пътищата бяха приети на 29 октомври на първо четене от парламентарната комисия по транспорт, оглавявана от Гроздан Караджов от РБ. От 11 гласували от всички партии 10 са “за” и само един се е въздържал.
Нито един от тях не се е поинтересувал и не е прочел някъде какво точно гласува. Така единодушно бе прието България да стане четвъртата страна в Европа, в която зимните гуми са задължителни след Финландия, Норвегия и Швеция.
Освен различните климатични условия на Балканския и Скандинавския полуостров, нашите депутати дори не знаят датите за съответната страна. Проверка на “Труд” показа, че за Финландия и Швеция задължението е от 1 декември до 1 март, а за Норвегия - от 15 ноември до 15 март.
В Транспортната комисия не ги интересува и кое колко струва. Ако текстът мине, първите, останали без книжки, трябва да са шофьорите на служебни коли в полицията, армията, в общини, болници и пр.
Читателка на “Труд”: Катаджии искаха да ме глобят с 20-30 лв.
“Двама катаджии поискаха да ме глобят, защото не съм си сменила летните гуми.” Това разказа пред “Труд” наша читателка от Пловдив. Случката е станала на 4 ноември до магазин “Кауфланд” в града. Полицаите седели на изхода на паркинга и чакали да излязат коли с летни гуми, които вече си били набелязали.
“Единият ми каза, че вече е гласувана промяна в закона и има нова глоба от 200 лева, но за 20-30 може да се размина и без акт. Аз му отговирих, че дъщеря ми е юристка в София и искам да й се обадя по телефона. Позвъних й и тя ми каза, че забраната още не е влязла в сила и е приета само на първо четене. Тогава дойде и другият катаджия и ми обясни, че те имали акция “Зима” и били инструктирани да предупреждават шофьорите да си сменят гумите. И накрая ми казва: “Госпожо, пари нито сме ви искали, нито сте ни дали. Хайде сега, довиждане!”
Разказваме случая специално за депутатите от транспортната комисия. Всяко тяхно гласуване на нови или по-високи глоби, както и на принудителни административни мерки в Закона за движение по пътищата води до по-високи рушвети на пътя. Нека само да си представят колко кожи ще иска да дере ченгето, ако законодателят му разреши да сваля номера на колата.
Столичен полицай: От пет патрулки две са с летни гуми
“В нашето поделение има 5 патрулни автомобила “Опел Астра”, само 3 от тях са със зимни гуми от миналата година, които не са сваляни. За другите два няма зимни гуми и ги караме с летни. Ако трябва да се взема книжката за такова нарушение, аз съм от първите.” Това разказа вчера пред “Труд” охранителен полицай от столично районно управление, който има 19-годишен стаж в МВР. Запознаваме се него на един от протестите.
“Не мога да си представя, че ако влезе в закона задължителната смяна на гуми, нашата тилова служба ще отпусне по 4 нови зимни гуми за всяка от патрулните коли. Освен това в полицията гумите се сменят безплатно само в един много малък пункт в двора на КАТ-София. Ако там се съберат всички наши коли от столицата, ще стане лудница. Друг проблем, за който много малко се говори, е, че в автомобилите ни се сипва вода, а не антифриз. Всички те капят от радиаторите или уплътненията, затова сме принудени, докато един екип се сменя с друг и е много студено, двигателят да се оставя да работи, за да не изстива”, добави служителят на МВР.
Негови колеги добавиха, че ако се въведат задължително зимни гуми, ще намажат всякакви закупчици, снабдители и склададжии, които и сега крадат като за последно и фактурират нереално високи разходи.
“Имахме ремонт на “Опел Астра”, който бе отчетен за 14 000 лв. За тези пари районното ни можеше да си купи два нови опела, но някой им разписа фактурите и бяха платени. Със зимните гуми ще стане същото - ще ходят до кв. “Горубляне” да купуват втора употреба и да ни ги дават, а да отчитат доставка на нови. Какво и да си мислите, МВР е държавна фирма, тоест - куче влачи диря няма”, споделя друг полицай от провинцията.
Законът зазимява и мотоотрядите “Сигма”
За мотори зимни гуми няма. Този прост факт може да е убегнал на депутатите от транспортната комисия, но като е така - да отидат да питат търговците на гуми. В много редки случаи могат да бъдат открити от т.нар. всесезонни гуми с маркировка M+S, но само за скутери. За тях производителите приемат, че се карат и през зимата по почистените улици в големите градове, но настилката е хлъзгава и е нужно да имат по-големи ламели от летните гуми.
Ако гласуваната на първо четене забрана влезе в сила, тя изобщо не трябва да засяга двуколесните моторни превозни средства. В противен случай ще настане истинско шоу - няма да могат да се движат мотористите от кортежите на гостуващите у нас делегации, трябва да бъде зазимен и полицейският мотоотряд “Сигма”. Но ако се появят, катаджиите ще бъдат задължени да спират колегите си и да им вземат книжките за 1 до 6 месеца.
Депутатите определят диапазона на действие на забраната от 1 ноември до 1 април, който също дискриминира мотористите. Тази седмица около 10 ноември, температурата по обяд достига 18-20 градуса, нищо не пречи на рокера да си яхне мотора. Проверка на “Труд” показа също, че различните клубове на мотористи традиционно откриват сезона в последната седмица на март. През 2015 г. един от софийските клубове излезе на обиколка из града на 27 март. Валеше слаб дъжд, но температурата беше около 15 градуса.
Йордан Арабаджиев, шеф на Съюза на международните превозвачи: Безумие е да се сменят гумите на тировете
- Г-н Арабаджиев, така, както е гласувана поправката в закона, тя задължава и товарните автомобили да имат зимни гуми. Всъщност имат ли ТИР-овете зимни гуми?
- Към момента мога съвсем отговорно да заявя, че всички превозвачи ползват гуми, които са всесезонни или универсални. Те са такъв тип, който позволява на водачите да управляват товарните автомобили както през сухия летен период, така и през зимния. Когато говорим за гуми, трябва да се насочим към въпроса за дълбочината на протектора. Чисто механично да казваме дали едно превозно средство да бъде с летни или със зимни гуми, какво от това, когато дълбочината на протектора не отговаря на съответните изисквания. Има държави в ЕС, в които изискването е за дълбочина от 4 мм, в други е 6 мм. В България трябва да е не по-малко от 2 мм според едни нормативи и 1,6 според други.
- Вярно ли е, че български превозвачи, които карат с всесезонни гуми, се налага да ги сменят със зимни, когато пътуват в скандинавските държави, в които изискването е задължително?
- Не, не е вярно. В повечето европейски държави, включително и в скандинавските, съществува задължение превозното средство да е допълнително оборудвано за зимата. С други думи - задължително е камионът да има вериги, без да коментираме какъв тип са гумите, щом имат нужната дълбочина на протектора.
- А ако българският закон ви задължи да ги сменяте?
- Според нашата организация е безумие да се отива на вариант тежкотоварните превозни средства да бъдат задължени да се оборудват със зимни гуми. Защо например не се вгледаме как се почистват пътищата у нас, защото това е основополагащ фактор за безопасност, а не гумите.
- И все пак санкциите са сериозни - отнемане на книжката от 1 до 6 месеца?
- Това е още по-голямо безумие. Повтарям - становището ни е категорично против такова изискване спрямо тежкотоварните автомобили. Разполагаме с над 5200 композиции. Една композиция е влекач с полуремарке, т.нар. тир. Той има 12 гуми, всяка от които струва над 1000 лв., а смяната им също е много по-скъпа, отколкото на гумите на лека кола. Някой представя ли си какъв разход може да се формира за един средноголям превзовач с 20 до 50 композиции?
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!