Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката
Виктор Иванов; 24 часа
снимка: Булфото
Чакането пред спешен кабинет на лекар заковано до 2 часа
Специални карти с препоръки какво да се прави при различни видове травми и болести ще имат диспечерите на Бърза помощ. Те ще им служат за първоначално съветване на близките на пациента и самия него, докато пристигне линейка с екип.
Това е предвидено в проекта за стандарт на спешната помощ, публикуван от здравното министерство.
На база на телефонно интервю диспечерите ще определят спешността на повикването и доколко е застрашено здравето на пациента. Класифицирането ще е с цветови кодове - червено, жълто и зелено. На база на това интервю ще дават и първите съвети как да бъде поставен пострадалият, какво трябва да му се осигури и какво не трябва да се прави с него. В картата за спешно раждане например е записано
да не се
позволява на
бременната да
ходи до тоалетна
При престрелка или нападание от животни е включен съветът да се осигури безопасността на пострадалия. За доста ситуации има и препоръка да се подготвят лекарствата, които пациентът пие, за да ги покажат на идващия лекар.
Телефонната консултация може да продължи и след пристигането на линейката. В стандарта тя е наречена “медицински контрол”, но тук съвети вече ще получават екипи, в които няма лекар. За тези случаи също са разработени карти със съвети как се работи примерно с дефибрилатор, как се поставя инжекция, как се спира кръвотечение и пр.
Причината да се въведе медицински контрол е, че не във всички линейки вече ще е задължително присъствието на лекар.
В някои от колите
ще има само
парамедици,
същото ще е положението и при спешните екипи на мотоциклет.
В стандарта тези карти са наречени диагностично терапевтични протоколи и алгоритми. В тях са включени дори съвети как да се разпознае дали бебе изпитва болка по мимиките му.
Стандартът указва линейките в зависимост от кода на пациента да пристигат до 8 минути - за най-спешните, и до 120 минути за най-леките случаи. Документът съдържа и правила за действия на екипите на място. Например при нужда да се постави на пациента абокат за вливане на медикамент екипът може да направи до 2 опита на място, а след това да започне транспортирането и опитите да продължат.
До 10 минути
пристигналият
екип трябва
да започне
транспортирането
до болница
на най-спешните пациенти. Ако времето за придвижване до болница е над 30 минути, може да бъде извикан медицински хеликоптер.
Стандартът предвижда и времеви ограничения за извършване на преглед и лечение в спешното отделение. Например “червени” пациенти трябва да бъдат вкарани в шокова зала до минута от пристигането им в спешното отделение. За класифицираните като “зелени” случаи чакането за преглед пред лекарския кабинет не може да продължи над 2 часа. Правилото важи, независимо дали пациентът е докаран с линейка, или е дошъл сам. “Зелените” пациенти трябва да бъдат предупреждавани от лекарите, че тяхното идване в болницата може да се окаже неоснователно, още преди да е започнал прегледът. Те ще минават през
специална зона,
наречена
бърза писта
за допълнителна преценка дали да бъдат лекувани по този ред.
Общо престоят на пациент в спешното отделение, преди да бъде изписан или пратен за лекуване в друго отделение на болницата, не може да надхвърля 4 часа.
В чакалните на спешните отделения трябва да има тоалетни за пациенти и посетители. За всеки 700 пациенти, минаващи на година през отделението, трябва да има един стол в чакалнята. Стандартът предвижда да има и телевизор.