Морски мистерии: „Ванеса“ погреба тайната си в Азовско море!

13.10.2015 / 15:48 2

Мария Кехайова, trud.bg

Най-жестоката морска катастрофа, която помни Бургас, е потъването на кораба "Ванеса". България изгуби 9 моряци край Украйна, а истината за жестоката им смърт остава неизвестна, пише trud.bg.


Два дни след началото на новата 2008 г. корабът, натоварен с тонове метал, тръгва от Украйна за Бургас. В 21,30 ч на 2 януари малко преди Керченския пролив се разразява страшна буря. Температурата пада рязко до минус 18 градуса, а вълнението е над 5 бала. Вълните заливат мачтата и откъсват левия фалшборд. "Ванеса" се накланя и започва да потъва. Ако съберем всичко установено, описано и чуто за трагедията по часове, то звучи така:

Екипажът се опитва да овладее положението и два часа изпомпва водата. На борда са 10 български матроси и украинец. Капитанът Мирослав Димитров им нарежда да се приготвят за евакуация. Като час се посочва 1 след полунощ, всички слагат спасителни жилетки и термокостюми. Капитанът провежда три разговора с корабособственика кап. Дойчин Дойчев, който е в Бургас. Говори се, че последните думи на Димитров към Дойчев били: "Братле, заминаваме си!" Мистерията е защо SOS сигналът е подаден от „Ванеса” чак в 2,05 ч - десет минути след тези разговори и 20 минути преди корабът да потъне.

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ В ПОРЕДИЦАТА - Морски мистерии: Турска подводница ли потопи кораба „Хера“?

От пристанище Новоро-сийск изпращат помощ - четири кораба и два хеликоптера. Заради голямото вълнение плавателните съдове не успяват да се доближат до „Ванеса”, чак на сутринта е спасен само един човек - Николай Димитров. Оцелелият сочи лошото време като причина за трагедията. Отрича, че товарът може да е бил разположен неправилно и да е наклонил кораба. Дава пример, че наскоро на същото място са потънали други два кораба. По-късно Димитров дава противоречиви показания пред разследващите и съвсем замъглява причините за трагедията. Любопитен факт е, че единственият оцелял е носил икона на свети Николай Чудотворец в джоба си.

Вече седем години в Бургас се питат защо часове наред капитанът Димитров не е направил нищо и дълго не е търсил помощ. И започват слухове и догадки: „Ванеса” може да е пренасяла контрабанда или дрога, корабът може да е бил умишлено претоварен, собственикът не е искал да плаща за спасителна акция, която е много скъпа, и т.н.

Факт е, че 33-годишният кораб е бил в изключително лошо състояние. Плавателният съд често получавал пробойни и се пълнел с вода, но екипажът успявал да овладее ситуацията и да го изведе до бряг. Освен това "Ванеса" не е имал "ледови клас", който е задължителен за кораби, плаващи в студени морета. Без отговор остава въпросът защо старото корито въобще е извършвало курсове, и то с огромни товари в опасни води.

24 месеца след трагедията в Керченския пролив следствените действия приключиха със заключението, че причина за катастрофата е само и единствено лошото време. И още: спасителните операции са били затруднени от бурята и вълните. С други думи - виновни няма, забравете.

.bg



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама