NASA разработва по-тихи свръхзвукови самолети
Снимка: НАСА
Свръхзвуковите комерсиални самолети може да се завърнат в недалечно бъдеще, за да превозват отново пътници до отдалечени дестинации по-бързо от скоростта на звука, пише Live Science, цитиран от "Фокус".
Основният проблем при тези бързи летателни машини обаче е силният шум. Сред факторите, от които зависи силата на шума са размера на самолета и скоростта му. Дори при най-ниската си скорост машините летят с 1225 километра в час, което е скоростта на звука, и произвеждат разтърсващa прозорци звукова вълна, посочва американската Национална космическа агенция (NASA). В момента Агенцията разработва техноогии, които да намалят шума на свръхзвуковите самолети.
Заедно с партньори от авиоиндустрията NASA създава летателна машина с по-слаба звукова вълна, чийто дизайн се различава от този на по-старите свръхзвукови самолети като пенсионирания Concordе. Новата генерация самолети ще има форма на корпуса, която намалява “шума, грохота и вибрацията”, генерирани от звуковата вълна, изтъква NASA.
Преди комерсиални самолети да се понесат със свръхзвукова скорост, NASA трябва да установи, защо генерираният от тези самолети звук е толкова неприятен за хората на земята. Агенцията е разработила серия от тестове, за да намери отговор на този въпрос. “В тези тестове ние разделяме звуковата вълна на отделните й части - звук, вибрация, която той може да причини, разклащане на предметите в закрити помещения, предизвикано от вибрацията,” обяснява Джонатан Ратсам, инженер от NASA.
В тестовете участват доброволци, живеещи в близост до изследователската база на Агенцията в щата Вирджиния. Те седят в затворени стаи, където изпитват ефекти, подобни на ефектите от звукова вълна, произведени от мощни високоговорители и субуфери. Столовете на участниците са оборудвани с устройства, които ги разклащат, за да имитират вибрациите от истинска звукова вълна.
"Лабораторните данни ще се използват за разработване на модел, който предвижда реакцията на хората спрямо звукови вълни, но това е само една част от големия пъзел," посочва Александра Льобо от NASA. Провеждат се и полеви експерименти, при които свръхзвукови самолети преминават над жилищни квартали, като целта е да се измерят неприятните ефекти на звуковите вълни, добавя тя. Не се очаква първите машини от новото поколение свръхзвукови самолети да полетят преди 2025 година.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!