Нелоялната конкуренция тормози транспорта във Варна
автор: Юлия Георгиева
снимка: Румен Сарандев
Нелоялната конкуренция е най-големият проблем на транспорта във Варна. Тя тормози както автобусните превозвачи, така и такситата, а също и инструкторите, обучаващи нови шофьори. Този извод може да се направи от проведената среща между варненския депутат от БСП Борислав Гуцанов, колегата му от транспортната комисия в Народното събрание Георги Свиленски и представители на местния транспортен бранш.
В продължение на повече от два часа народните представители изслушаха специалистите, както и общинските съветници от ресорната комисия на местния парламент и отговориха на конкретните им въпроси. Тематиката в крайна сметка беше ограничена най-вече до автомобилния транспорт, а въпросите свързани с мореплаването бяха оставени за по-късна среща, която по думите на Гуцанов ще се състои в края на месеца, с участието и на министър Данаил Папазов.
Зам.-председателят на транспортната комисия в парламента Георги Свиленски каза на срещата, че се подготвя нов закон за движение по пътищата, тъй като съществуващия вече е преправян 52 пъти. В хода на дискусията обаче се породи и друга идея – за отделен закон, регламентиращ таксиметровата дейност. Присъстващите представители на транспортния бранш признаха, че голяма част от превозите и шофьорите попадат в сивата икономика.
Собственикът на частния автобусен превозвач „Транстриумф холдинг“ Антраник Шакариян пък повдигна въпроса защо таксиметровите водачи не подлежат на същия контрол като шофьорите на автобуси, тъй като и едните и другите превозват хора. Балансът, който е постигнат между „Транстриумф“ и общинската фирма „Градски транспорт“ във Варна трябва да остане и в бъдеще, коментира председателят на регионалната комисия в народното събрание Борислав Гуцанов.
Той допълни, че моделът на работа , който се е оказал ефективен през годините, не бива да се нарушава. Варненският депутат заяви оше, че е доволен от пристигането на новите автобуси и тролеи в града. Гуцанов обаче коментира, че за да решат някои от транспортните проблеми на града са необходими много повече средства, а и различен начин на мислене. Според него продължението на пробива на „Левски“ изисква булевардът да е на две нива.
"До края на годината ще бъдат пуснати в експлоатация 94 км. магистрали. Вече започна и проектирането на „Хемус”, което се оказа,че не се е случило през последните 5 години", каза председателят на Комисията по регионална политика и местно самоуправление Борислав Гуцанов. По повод ж.п. превозите той обясни, че те вече са на печалба, няма да бъдат приватизирани и държавата ще инвестира в тях.
Пред двамата депутати представители на транспортния сектор от Варна поставиха проблеми, свързани с дейността им и дадоха конкретни предложения за решаването им. „Правителството и браншът ще работим заедно, за да отстраним нередностите, защото услугата транспорт е важна за всички хора”, каза Георги Свиленски.
„До месец Варна ще бъде домакин на още две срещи, свързани с транспорта. Едната ще бъде за морския, а другата – за таксиметровия и превозвачите”, коментира Борислав Гуцанов. Той припомни, че в плановете на градското ръководство на БСП е залегнало да поканят за участие в следващи подобни срещи заместник- министъра в Министерството на икономиката, енергетиката, с ресор туризъм Бранимир Ботев и министърът на здравеопазването Таня Андреева.

