Нов газопровод от Варна до Оряхово директно ни свързва с Австрия

27.05.2015 / 07:06 1

С изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Георги Гегов разговаря Марияна Бойкова, снимка Георги Гегов, в. "24 часа"

С такава тръба ставаме незаобиколим фактор за
транзита - другите връзки са нерентабилни

- Г-н Гегов, министърът на енергетиката Теменужка Петкова съобщи за газопровод от Варна до Оряхово, като първо условие да имаме газов хъб. Какъв е смисълът му?

- Идеята ни е, ако не се реализира “Южен поток” в първоначалния вид, или анонсираният “Турски поток”, част от тръбите да излязат при Варна. В морската си част газопроводът няма проблем с третия либерализационен пакет на ЕК. И целият този поток газ остава в България.

Най-голямата

печалба от газа е

в транзита,

а ние се опитваме да защитим нашите интереси като транзитна държава.

- Разговаряте ли с руснаците?

- На експертно ниво вървят разговори.

- Но на политическо контактите като че ли спряха.

- На експертно ниво си говорим. В този смисъл, хипотетично до българския бряг стигат 63 млрд. куб. м газ, с румънските колеги имаме договорка за техния местен добив от Черно море, който е по-напред от нас, да влезе в хъба.

- Защо при нас да идва?

- Налягането в тяхната мрежа е едва 12-16 бара. Единственият вариант да изкарат техен газ и да го продават, е през нашата мрежа. Затова концесионерът на голямото им находище в Черно море - OMV, разговаря

да използва

нашата мрежа

за румънския газ Като добавим и българския местен добив, който очакваме от Черно море, това означава да имаме още един източник, и стават общо 3.

Гърците имат 2 проекта - за терминал за втечнен газ, не зная кой ще изберат - единият вариант е да бъде в Кавала, другият - в Александруполис. Но по гръцката газова връзка ще може да се транспортира газ и от там.

- А вертикалният газов коридор води към къде?

- Той води към алтернативна свързаност за балканските държави. От Гърция, България, Румъния, Унгария и нагоре.

- Той включва и газовата връзка с Румъния, която заседна на дъното на Дунав, ли?

- Да, тя е част от вертикалния газов коридор.

- Но да се върнем на този газопровод от Варна до Оряхово.

- Първо, исках да ви разкажа за газовия хъб. Оттук нататък, ако дойдат 63 млрд. куб. м руски газ, дойде румънски и български от блок “Хан Аспарух”, “Терес” и “Силистар”, трябва тези огромни количества 70-80 млрд. да вървят нанякъде. Затова положихме много усилия ЕК да включи идеята за газовия хъб в 10-годишния списък на ENTSOG (Европейската мрежа на операторите на преносни системи на газ - б. а.).

Нашите транзитни тръби са за 20 млрд. куб. м, националната мрежа е за 7,5 млрд. куб. м. Така ние и сега имаме свободен капацитет. Но ако се съберат тези огромни количества, те трябва да вървят нанякъде. Накъде - естествено, към Централна и Западна Европа. Там са големите консуматори. Та газопроводът от Варна към Оряхово е транзитна система към Румъния.

- Нали казвате, че румънската мрежа няма капацитет.

- Те също ще строят.

- Какъв ще е капацитетът му?

- В момента разработваме варианти как да останем фактор в транзита на газ. Тази тръба може да е с капацитет 42-45 млрд. куб. м.

Самият факт, че ENTSOG не ни отхвърли проекта, е показателен. Одобрен е и проектът “Ийстринг”, словашкият проект, който пак води към нас. Словашката идея е заради липса на сериозна газова инфраструктура на румънска територия една голяма отсечка да се финансира от ЕК, за да се направи свързаност на Румъния, България и Гърция към европейската мрежа. Това, което искаме на направим - дали чрез нашия проект, дали чрез словашкия, кой ще бъде избран е политическо решение, е да се вържем със Словакия. Тя има около 70 млрд. куб. м капацитет до “Баумгартен”. Цялата идея на ENTSOG, дали чрез нашия хъб, дали чрез словашката идея, е връзка с голямото газово хранилище в Австрия, да отидем до най-големия хъб в Европа.

- Този газопровод от Варна до Оряхово е по част от трасето на “Южжен поток”, нали?

- Нали разбирате, че част от нашата задача е да направим така, че България да е стратегически фактор на Балканите в транзита на газ. Работим по 4-5 варианта. Стремежът е да направим една тръба, която да ни свърже директно с Централна и Западна Европа.

- Но ако се разберат Русия и Турция, както има сигнали? Този проект умира ли?

- Много внимателно трябва да говорим. Но ако докарат руския газ до Турция, после къде го карат?

- През Гърция, Македония, Сърбия пак към Централна Европа.

- Как ще мине през Македония? Вижте какво става там. Да върви към Италия - италианците пък си карат от терминали за втечнен газ. Разберете, транспортът на газ е скъпо нещо. По-евтино от това да се транспортира през съществуваща инфаструктура няма.

- Вие затова ли обновявате компресорните станции, за да може да се обръща посоката и да се транзитира газ от нас към съседите и обратно?

- Разбира се. В момента обновяваме 4 компресорни станции, едната е в Петрич, по гръцкия транзит. Утре, ако стане нещо, гърците ще ни подадат газ, даже в аварийна ситуация. Другите са на българо-турската граница, при Лозенец, и при Ихтиман.

- Това е все в посока транзита към Гърция и Турция, нали?

- По този начин модернизираме големия транзит.

- А не се ли подготвяте и за транзитиране на азерски газ от находището “Шах Дениз 2”?

- Подготвяме се за всички възможни варианти. Създаваме инфраструктура така, че както министърът каза, да не можем да бъдем заобиколени. Защото цялата тази инфраструктура,

цялата тази

модернизация,

която върви, е по

най-евтиния път

на газа

Няма фирма в света, която, ако има маршрут, който да е 2,3,4 пъти по-евтин, да тръгне да прави безумно скъпи нови трасета при условията на третия либерализационен пакет на ЕК, при условията на нестабилност в някои държави в региона.

- България си разработва трасетата, а който иска - да транзитира, това ли е целта?

- Точно така. След като идват от OMV да питат какъв капацитет можете да ни дадете от догодина, те са си направили сметката. При 2,8 млрд. куб. м потребление в страната до 7,5 млрд., ние имаме капацитет в националната мрежа. Пък и капацитетът на транзитните тръби не е зает целият, не е и резервиран целият.

- Дотук казахме два - словашкия и българския хъб. Кои са другите?

- Няма да издавам всичко, по което работим. Но ние сме готови в зависимост от развитието на обстановката да останем незаобиколим фактор. Никога няма да кажа, че на този свят има нещо невъзможно, но имайте предвид, че тази инфраструктура, която заобикаля България, икономически е абсолютно неефективна. Тя ще транспортира газа на цени, в пъти по-големи.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама