Помогнете за издирването на лентата „Хан Аспарух“, за да не убиваме с лекота историята си!
България е единствената страна в Европейския съюз, която не се грижи за културното си наследство. Къде са великите ни филми?
В днешно време, в 21 век, книжните варианти на ценни книги се архивират в електронен вариант. Стари, но важни и култови фотографии, вече разполагат със свое сканирано копие. Картини от именити художници се реставрират и прерисуват многократно, а оригиналите се пазят в специално климатизирани помещения. Нищо подобно обаче не се случва с уникалните български филми, които са повод за национална гордост и са покорявали страни със силно развита индустрия. Тези български ленти загиват. Убиват ги мизерията, влагата, плесента и мухълът. Убива ги безхаберието на господата управници, липсата на средства, внимание,отдаденост и кадри. Нещо повече – някои от тях дори вече не съществуват. Изчезнали са безследно.
Световната практика показва, че подобни филмови шедьоври отдавна са преработени дигитално и живеят свой нов живот по мултиплексите, DVD и Blu-Ray дисковете. В нашата мила родина обаче не се случва така.
Най-мащабната кинопродукция, правена някога в България, няма своя оригинална лента. Филмът, разказващ най-важната част от историята ни - „Хан Аспарух“, днес е потулен и не се знае къде. Защо ли? Може би някой чиновник не е свършил работата, а друг е чакал колегата му да се погрижи. И така ден след ден, година след година до днес, когато Община Поморие, бургаското радио POWER FM и един балнеохотел -„Гранд хотел Поморие“, организираха кампания за издирването на оригиналната лента на този безценен филм. Те искат да преработят картината и звука, за да има и „Хан Аспарух“ свой дигитален формат. Нещо повече – това им действие няма да бъде единичен случай, а само началото.
Как се стигна до тази идея?
През изминалата седмица в Поморие се проведоха десетите юбилейни културни салони за съвременно изкуство, организирани от „Гранд хотел Поморие“. В сряда, в читалището на курортния град бе прожектиран филмът „681-ва: Величието на Хана“, по идея на кмета Иван Алексиев. Сградата се пукаше по шефовете, а специално за случая присъстваха актьорът, изиграл ролята на Аспарух – Стойко Пеев, и режисьорът, чието дело е продукцията - Людмил Стайков. Там бе проведен разговор, от който стана ясно, че последното завъртане на лентата на голям екран е било преди повече от 25 години. Освен това, DVD дисковете, на които е качен филмът, са неправилно форматирани и единствените цифрови оригинали са със сгрешен телевизионен формат - 4:3 на стандартна резолюция, при положение, че лентата, заснета през 1980-та, е в класическия за съвременното кино формат 1,85:1. Това означава, че ако сега "Хан Аспарух“ трябва да се покаже, то образите в него ще изглеждат неестествено сплескани, а резолюцията му няма да отговоря на стандарти като HD и Ultra HD, които предлагат впечатляващо качество на картината, обясниха специалисти.
Защо точно „Хан Аспарух“
Много просто – защото е голям, защото е велик и защото трябва да бъде съхранен. Ако „Хан Аспарух“ бе сниман днес, цената, на която щеше да възлиза продукцията, щеше да бъде 300-400 млн. лева. Сметките направи режисьорът и баща на филма Людмил Стойков. Баща, който днес не знае къде се намира собствената му рожба.Той обаче няма представа колко е струвало заснемането през онези години, когато разходите поела държавата, в лицето на Тодор Живков, а разрешението дала Людмила Живкова.
Снимките продължили 11 месеца. За актьорите нямало ни лято, ни зима. Нямало умора, страх от каскади и липса на желание. Нямало и финансови облаги. Много от статистите получавали само по 5 лв на ден, но това не ги вълнувало. Те искали просто да бъдат част от филма, който ще запечата най-важния момент от българската история. Общият брой на хората, които работели по цялостното завършване на филма, бил малко под 100 хил. души.
В снимките участвали над 60 хиляди реални лица. Само за справка ще отбележа, че за заснемането на американския филм „Троя“ от 2004г. са показани милиони войни, които впечатляваха зрителя в кинозалите и го караха да онемява по време на битките. Много малка част от тях обаче са истински статисти (около 200-300 души). Всичко останало е скъпа дигитална обработка и наслагване върху реалния образ. По същия начин е и в много други световно известни кино продукции.
През 1980 г. в голите полета на плевенското село Рибен стълпотворението било толкова мащабно, а битките толкова истински, че от НАТО решили, че страната ни е във военно положение. На държавата и се наложило да дава обяснения, че няма реални бойни действия, а просто се снима филм.
Община Поморие, "Гранд хотел Поморие" и радио “POWER FM - България” поемат инициативата да открият къде е филмът, и той да бъде конвертиран от аналогов в дигитален формат. Те имат идеята да бъде преработена картината на “Хан Аспарух”, а звукът да бъде изцяло обновен – от моно, той да се превърне в многоканален, с добавяне на нови ефекти и нова звукова атмосфера. Така, най-мащабната българска кинопродукция “Хан Аспарух” ще бъде реставрирана и запазена за вечни времена, с модерни картина и звук, и ще бъде по-достъпна от всякога.