Посрещаме зимата с 0 лева за пътна подготовка
Есента вече е факт, а зимата чука на вратата ни. Дали обаче сме готови да посрещнем снега и студа, без да се притесняваме, че пораженията от тях ще са твърде големи?
Оказва се, че за да подготвим пътищата в страната ни трябват между 12 и 15 млн. лв. Това заяви шефът на Агенция "Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Лазар Лазаров, съобщава в. "Монитор", цитиран от inews.bg. По думите му ведомството в момента не разполага с тези средства, което е голям проблем. "Ако сега ни трябват 12-15 млн. лв. и не ги дадем, то през пролетта ще са ни необходими 40-50 милиона”, предупреди той.
Лазаров смята, че най-късно до края на ноември трябва да се погрижим за пукнатините в асфалта и да се изкърпят дупките по шосетата, да се поднови хоризонталната маркировка и да се възстановят повредените мантинели и пътни знаци, както и да се вземат мерки за предотвратяване на снегонавявания по платното.
"Тези неща се правят всяка година, но в момента за това бюджетът ни е равен на нула”, поясни Лазаров. "Това носи реален риск по-старите пътища напролет да се окажат в много по-тежко състояние. Пукнатините сега след зимата ще са станали дупки, а големите дупки ще са се превърнали в ями и икономията ще ни излезе през носа. Второ, хората ще си изпотрошат колите през зимата”, добави шефът на АПИ.
Лазаров успокоява, че до края на декември няма да има проблеми с чистенето на снега. Причината била, че дейностите се финансирали от бюджета за 2015 г.
Софийските булеварди пък трябва да посрещнат зимния сезон фугирани. През октомври се предвижда ключовите пътни артерии да бъдат запълнени със специална смес. Целта е шосетата да се консервират, за да не се появят големи дупки след снега и ниските температури.
Консервирането по столичните трасета се изпълнява чрез заливане с битумизирана паста по инжекционен метод. Пълненето на фуги по булевардите трябва да приключи до втората половина на ноември. Тогава зазимени трябва да са шосетата "България”, неремонтираната част на "Цариградско шосе”, "Тодор Александров”, "Рожен”, "Граф Игнатиев”, "Васил Левски”, "Сливница”, "Царица Йоанна” др.
Цената за поставянето на фуга в пукнатините ще е под 3 лева на линеен метър. Ремонтът на дупките пък излиза между 25 и 40 лева за квадратен метър. Всяка година за кърпенето на шосета общината се "бръква" с около 25 млн. лв.
Майсторите пък ще продължат да работят и по "Ботевградско шосе" до средата на октомври. Там ще има изяло нов асфалт от ул. "Летоструй” до Околовръстното шосе. Стойността на проекта е около 10 млн. лв. По шосето ще има нови лампи, а общината ще изгради и велоалея, която ще е дълга 10 км. За средата на ноември пък се отлага пускането на кръстовището на две нива на Лъвов мост. Забавянето там се дължи не толкова на проливните дъждове това лято, колкото на археологическите разкопки, които текат.
През тази година ще бъдат изградени и 30 вътрешноквартални улици. Те ще са в районите "Люлин”, "Витоша”, "Средец”, "Оборище”, "Лозенец”, "Младост”, "Овча купел”, Панчарево, "Подуяне” и село Клисура.
Снимка: Булфото