Повече жалби за рушвети и грубост в болниците
У нас годишно се оплакват 600 души, във Франция обезщетение искат над 400 000 болни, пише trud.bg.
Все повече пациенти подават жалба заради рушвет и грубо отношение от лекари, сестри и санитари до изпълнителната агенция "Медицински одит", позната като медицинската ДАНС.
Това показва справка на агенцията за две години, изготвена по молба на "Труд".
9% от оплакванията на болните българи през 2012-а са били за дадено нерегламентирано плащане, а тази година процентът им стига до 12 на сто. Доста от броилите рушвет дори не смеят да сигнализират отговорните институции, тъй като животът им или този на техните близки е в ръцете на лекарите. Роднина на българин в последен стадий на рак на белия дроб разказа пред "Труд" как заедно с тежко болния отишли при водещ наш хирург. "Той прегледа документацията, зададе два-три въпроса и каза да се готвим за най-лошото... После млъкна и стоеше в очакване нещо да се случи. Разбрах, че трябва да дадем пари, бяхме предупредени и подадох плик с банкноти. Той ги взе. Без да е сторил нищо! И без значение, че току-що бе казал, че моят роднина си отива...", разказа жената пред "Труд", но не пожела да съобщи името на лекаря. Каза само, че раковоболният вече не е сред живите.
Жалбите за морално-етични проблеми като грубо отношение в хода на лечението през 2012-а са 6% от общия брой оплаквания. А през т.г. вече са 11 на сто. Все по-често на болния се подвиква като на натрапник, а той се чуди как с по-мек тон да попита за лечението си или за изследванията си, коментираха шефове на пациентски организации (виж мненията).
Добрата новина е, че намаляват оплакванията за неудовлетвореност от качеството на медицинското обслужване. Процентът на жалбите по този показател от 62 на сто през 2012-а пада на 48 тази година.
Общият брой на жалбите в медицинската ДАНС от 539 през 2012-а се увеличава на 596 през миналата 2013-а, а до септември т.г. са 333. За сравнение - годишно във Фонда за обезщетение на пациенти във Франция при над 60 млн. души население постъпват над 400 000 жалби. Изводът е само един - няма доверие в здравната ни система", заключиха шефове на организации на болни българи.
ИВАН ДИМИТРОВ
Председател на
Българския пациентски форум:
Персоналът се прицели в „пациентите"
Няма нищо чудно, че все повече българи са подали жалби за поискан от тях рушвет, при положение че здравеопазването през тази година е изключително недофинансирано, тъй като предишният екип на Министерството на здравеопазването тотално абдикира от задълженията си, а мениджъри на големите болници така и не реагираха адекватно в кризисната ситуация.
За да намери начин да компенсира загубите си, персоналът в болниците се "прицели" в пациентите. Неслучайно от години плащанията под масата са за над 1,5 млрд. лева (всяка година). Близо толкова са и официалните приходи в болниците.
За съжаление персоналът на лечебните заведения не смята за виновни държавата и ръководещите ги екипи, а болните българи. Затова през 2014-а професионализмът отстъпи на бизнеса. През тази година се прави не медицина в здравеопазването, а търговия в здравеопазването.
Време е държавата, МЗ и болничните директори, които държат милиони левове от платените им суми в банки заради лихвите, да поемат отговорността си.
ПЛАМЕН ТАУШАНОВ, Председател на Българската асоциация за закрила на пациентите:
За 3 г. колко лекарски грешки са пратени в прокуратурата?
"Медицинският одит" установява, че в болниците липсват правила за поведение или че не се спазват, което е изключително тревожно, тъй като именно оттам идват лекарските грешки. А за съжаление медицинската ДАНС не им оказва нужното внимание.
Още нещо: наличието на медицински стандарт не води до правилно поведение при лечението. Ако една операция или профилактика не се прави според изискванията, какво като има нещо написано на хартия!? Затова новата власт задължително трябва да се заеме с изпълнението на алгоритмите на поведение!
Прави впечатление, че няма установени медицински и лекарски грешки, което е абсолютно невъзможно. Нещо повече - от 2011 г. До сега прокуратурата очаква агенция "Медицински одит" да извършва проверки в случаите, когато пациентите подават жалби до прокуратурата, и чак след това да се образува досъдебно произвоство. Нека медицинската ДАНС отговори на въпроса - за 3 години колко медицински и лекарски грешки е пратила в прокуратурата за образуването на досъдебно производство?