Преди пет години Варна се сравняваше с Барселона, а сега с Бургас и Каварна

30.09.2014 / 17:50 16

За проблемите на Варна и развитието на инфраструктурата на града, Радио „Фокус” – Варна разговаря с кандидата за народен представител от Трети МИР – Варна от Коалиция „БСП – Лява България” Борислав Гуцанов

„Фокус”: Г-н Гуцанов, как според вас се развива град Варна през последните няколко години?
Борислав Гуцанов: Това, което забелязвам през тези вече почти три седмици предизборна кампания, е че има огромно напрежение към местната власт. Голяма част от хората, с които правим срещи протестират и искат определена подкрепа, за да разберат защо се случват опредерени неща в общината и не мога да не се съглася с тях, особено по някои много основни параметри. Бих сложил на първо място това, което се случва около центъра на Варна и поредния му ремонт. Ккак е възможно шест месеца, вече може и повече да са, да се прави централната част на Варна и по няколко пъти да се сменят и пренареждат едни и същи плочки. Абсурдно е. Какво да кажа за тротоари, чистота... Наистина Варна започва да прилича на един овехтял град. Не е онази Варна, която беше преди четири – пет години. Въпреки желанието на кмета да се случи нещо добро , то явно не се случва. Желанието е важно, но трябва да има и капацитет. Виждаме какво се случи и с проекта Варна – културна столица на Европа 2019. Проект, който започна преди много години с гласуване в Общински съвет. Спомням си,защото тогава бях председател на съвета. Никой още не работеше и не беше чувал за този проект в държавата. Какво стана? Какво се случи, за да не спечелим този проект, въпреки че бяха дадени не малко средства от бюджета на града. Кой от общината, от администрацията носи тази отговорност и не само от настоящата, но и предишната?

„Фокус”: Как вървят нещата според вас около реализирането на проектите в общината?
Борислав Гуцанов: Един от големите и болезнени проблеми на Варна към момента е този за общинската фирма „Градски транспорт“. Носят се слухове, хората говорят. Дали фирмата наистина е в толкова тежко състояние колкото се говори? Запорирани ли са сметките и или не се запорирани? В реален фалит ли е или не? Дано това де не е самата истина около, която витаят различни слухове, но не знам от кога тези хора не се получавали повишаване на заплатите и от кога не се получавали различни добавки? Искам да попитам възможно ли е новите автобуси да са спрени в гаражите или поне по-голямата част от тях. Защо? Некомпетентно управление, незнание? Системата за устойчив градски транспорт включва десет компонента. Община Варна е усвоила парите само за подвижния състав, автобусите, а от останалите компоненти не е изпълнено нищо. Ако това наистина е така и сроковете са пропуснати, общината ще трябва да върне тези пари, а това са огромни средства – десетки милиони. Действително предходния кабинет и аз като народен представител съдействаха по всякакъв начин новите автобуси да дойдат във Варна. Сега какво става. Тази бомба рано или късно ще избухне, ако не се вземат мерки. В никакъв случай не го казвам като предизборен лозунг и не искам да бъде тълкувано така. Но хората говорят и наистина трябват отговори на въпросите. Мисля си, че едната от причините да не спечелим за европейска столица на културата е именно това общо напрежение и общо виждане, че градът не е онзи град, който беше. Виждат го и варненци и гостите на Варна. 

„Фокус”: Явно проблемът с реализирането на проекта за градския транспор не е никак малък.
Борислав Гуцанов: Аз обръщам специално внимание на градски транспорт и се надявам, че ще получим компетентния отговор от управляващите на града, от ГЕРБ. Пак казвам съжалявам, че сме в предизборна кампания, защото не искам да се тълкува по този начин, но ако състоянието на „Градски транспорт“ действително е това, което описват хората, трябват отговори. такова състоянието на градски транспорт, то кой е виновен за това, което става в момента. Все пак общинската фирма покрива 50 % от линиите градския транспорт на Варна. Надявам се, че действително ще се даде отговор какво става с проекта за устойчив градски транспорт по оперативната програма, защото ако се наложи да се връщат пари, това ще е проблем за Варна. И мисля, че това може да бъде единствено и само решено с оставки на отговорните лица по тази тема. Трябва да се сложи край на това безумно управление на града през последните близо четири години. Не може по този начин да продължава, на може ние, Варна, да се сравняваме с Бургас, като преди години се сравнявахме с Барселона и Генуа. Къде е Варна сега и къде беше. Още малко ще започнем да се равняваме и с Каварна. 

„Фокус”: Друг проблемен проект е този за обновяването на централната градска част на Варна.
Борислав Гуцанов: Проектът за центъра също е част то това, за което говоря, а именно от управлението на града в момента. Проектът за устойчив градски транспорт предвижда да бъде изградена и автоматизирана билетна система, система за осигуряване на предимство на специализираните превозни средства, бърза 15-километрова отсечка за автобуси, система за информация на пътниците в реално време, център за управление на трафика, бързи коридори за автобусите, нсъоръженията за колоездене, подобренията на трите крайни спирки, подобренията на производствено-техническата база. Работи ли се по всичко това и на какъв етап е всяка една от тези мерки на общия проект? Нека управляващите града отговорят на хората.

„Фокус”: Вие лично имате ли информация дали по някой от тези изброени проекти изобщо се работи?
Борислав Гуцанов: Отдавна излязох от реалното управление на общината и не мога да преценя какво се случва, но знам, че до края на месец юли, началото на август трябваше да бъдат изпълнени параметрите по тази програма, а те не са изпълнени. Ще има ли наказателни клаузи и кога те ще следват не зная? Стигне ли се до връщане на средства ще е катастрофа за града и в частност за градския транспорт на Варна. Нека да се направи нужната проверка в градски транспорт, защото може ли една програма, по която толкова се работи и направихме всичко възможно фирмата „Градски транспорт“ да не бъде приватизирана с цел именно осъществяването на този проект, на финала да се окаже проблемна. Спечелен проект и осигурени средства, а не се изпълняват дейностите по него. Това е меко казано безобразие и при това без да има виновни. Варна затова е в това състояние - на овехтял град, защото никога няма виновни. Как преди години можехме да купуваме превозни средства, да вдигаме заплатите, да даваме добавки на хората, а сега печелим програма и „Градски транспорт“ е пред фалит. Трябва да се даде отговор. Трябва да се спрат експериментите в управлението, за може Варна да се развива, а не да върви все по-назад, и назад.


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама