Прокуратурата: Не затворът, а големите глоби ще спрат войната на пътя
Снимка: Булфото, архив
Не затворът, а по-високите глоби ще доведат до намаляване на катастрофите и нарушенията на пътя.
Това е един от основните изводи в изследване на прокуратурата за движението и резултатите по делата за транспортните престъпления за периода 2010–2014 г., пише 24chasa.bg
Прокурорите правят “критичен анализ на Закона за движение по пътищата, особено в частта му за глобите. Те посочват, че от тази му част
могат да се направят
“абсурдни констатации”
За последните пет години той е променян много пъти. “Общото впечатление е, че това се прави хаотично, при видима липса на системност и логичен подход”, се казва в изследването.
Посочва се, че “резонно е очакването”, че при тенденцията за увеличаване на наказанията такава трябва да има и по отношение на санкциите. В закона обаче могат да се открият “архаични, загубили своето значение санкции като “глоба в размер на 10 лв.”.
В изследването се казва още, че част от
глобите са в размер
“неадекватно малък,
предвид ефекта, който може да предизвиква конкретното нарушение, особено когато е масово”.
Така например катастрофа на пешеходна пътека се наказва с лишаване от свобода. За “спиране и паркиране върху и на разстояние под 5 м пред и зад пешеходна пътека, което е съществена предпоставка за катастрофа, се глобява с 50 лв.”
Друг пример за “неадекватна глоба”, който е даден в анализа, е “при преминаване през железопътен прелез или паркиране на спирките на градския транспорт, където също може да стане тежка катастрофа. Тя е едва от 20 до 150 лв.
Неправилното паркиране върху тротоара или навлизане след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство, се наказва с 30 лв., отбелязват авторите на документа.
Движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение, довело до пътнотранспортно произшествие, пък се санкционира от 100 до 200 лв.
През 5-годишния изследван период се наблюдава
постоянно намаляване
на установените
нарушения,
като този спад през 2014 г. е драстичен, казват още от прокуратурата. Това обаче не се дължи на повишаване на съзнателността на хората и спазване на правилата за движение. отбелязват от ВКП.
Според магистратите трябва да се спре тенденцията от последните години на периодично повишаване на наказанията в Наказателния кодекс.
“По наше мнение
пределът за възможно
увеличаване вече
е достигнат
и съществува реална опасност от нарушаване на баланса между предвидените наказания за престъпленията, извършени с умисъл, и тези по непредпазливост”, казват магистратите.
Според тях наред с високите глоби удачно би било въвеждането и на нови по характер мерки като временно отнемане на шофьорската книжка и временно отнемане на регистрационни табели (спиране на автомобила от движение).
През петте изследвани години са приключени 4126 дела с влязла в сила присъда за престъпления по транспорта, при които е причинена смърт, тежка или средна телесна повреда. Оправдателни присъди са произнесени в 98 случая.
Най-често налаганото наказание е пробация, с което са приключили 54,2% от делата. Следващото по честота на налагане наказание е условното лишаване от свобода - средно в 25,8% от случаите. С глоби пък завършват 14,4% от делата. Само в 4,5% от случаите обаче подсъдимите са пращани в затвора.
Тенденция не само по този вид дела е те да приключват със споразумения. От данните в изследването става ясно, че само през изминалата година за престъпления по пътищата са сключени в досъдебна фаза 4097 споразумения. Същата е и тенденцията при делата, които се внасят в съда с предложение за освобождаване от наказателна отговорност. 1629 са внесените предложения през изминалата година, а най-много са били през 2013 г. – 1743.
От 2010 до 2014 г. делът на новообразуваните досъдебни призводство за престъпления по транспорта варира между 11 и 12,5% от всички, сочат още данните в анализа.
Най-висок бил делът им през 2010 г. - 12,5%, а най-нисък през 2013 г. - 11,1%.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!