Прокуратурата: Не затворът, а големите глоби ще спрат войната на пътя

02.11.2015 / 21:07 1

Снимка: Булфото, архив

Не затворът, а по-високите глоби ще доведат до намаляване на катастрофите и нарушенията на пътя.

Това е един от основните изводи в изследване на прокуратурата за движението и резултатите по делата за транспортните престъпления за периода 2010–2014 г., пише 24chasa.bg


Превенцията основно се осъществява с административни санкции и едва след това с наказания по Наказателния кодекс, посочват магистратите. Анализът им, който е 25 страници, вече е изпратен на министрите на вътрешните работи и на транспорта, както и на депутатите от транспортната комисия. Изследването е направено от петима прокурори от Върховната касационна прокуратура, подпомагани от прокурорски помощници, експерти и служители. Част от статистическите данни са обобщени от студенти от УНСС, съобщиха от ВКП.

Прокурорите правят “критичен анализ на Закона за движение по пътищата, особено в частта му за глобите. Те посочват, че от тази му част

могат да се направят

“абсурдни констатации”

За последните пет години той е променян много пъти. “Общото впечатление е, че това се прави хаотично, при видима липса на системност и логичен подход”, се казва в изследването.

Посочва се, че “резонно е очакването”, че при тенденцията за увеличаване на наказанията такава трябва да има и по отношение на санкциите. В закона обаче могат да се открият “архаични, загубили своето значение санкции като “глоба в размер на 10 лв.”.

В изследването се казва още, че част от

глобите са в размер

“неадекватно малък,

предвид ефекта, който може да предизвиква конкретното нарушение, особено когато е масово”.

Така например катастрофа на пешеходна пътека се наказва с лишаване от свобода. За “спиране и паркиране върху и на разстояние под 5 м пред и зад пешеходна пътека, което е съществена предпоставка за катастрофа, се глобява с 50 лв.”

Друг пример за “неадекватна глоба”, който е даден в анализа, е “при преминаване през железопътен прелез или паркиране на спирките на градския транспорт, където също може да стане тежка катастрофа. Тя е едва от 20 до 150 лв.

Неправилното паркиране върху тротоара или навлизане след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство, се наказва с 30 лв., отбелязват авторите на документа.

Движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение, довело до пътнотранспортно произшествие, пък се санкционира от 100 до 200 лв.

През 5-годишния изследван период се наблюдава

постоянно намаляване

на установените

нарушения,

като този спад през 2014 г. е драстичен, казват още от прокуратурата. Това обаче не се дължи на повишаване на съзнателността на хората и спазване на правилата за движение. отбелязват от ВКП.

Според магистратите трябва да се спре тенденцията от последните години на периодично повишаване на наказанията в Наказателния кодекс.

“По наше мнение

пределът за възможно

увеличаване вече

е достигнат

и съществува реална опасност от нарушаване на баланса между предвидените наказания за престъпленията, извършени с умисъл, и тези по непредпазливост”, казват магистратите.

Според тях наред с високите глоби удачно би било въвеждането и на нови по характер мерки като временно отнемане на шофьорската книжка и временно отнемане на регистрационни табели (спиране на автомобила от движение).

През петте изследвани години са приключени 4126 дела с влязла в сила присъда за престъпления по транспорта, при които е причинена смърт, тежка или средна телесна повреда. Оправдателни присъди са произнесени в 98 случая.

Най-често налаганото наказание е пробация, с което са приключили 54,2% от делата. Следващото по честота на налагане наказание е условното лишаване от свобода - средно в 25,8% от случаите. С глоби пък завършват 14,4% от делата. Само в 4,5% от случаите обаче подсъдимите са пращани в затвора.

Тенденция не само по този вид дела е те да приключват със споразумения. От данните в изследването става ясно, че само през изминалата година за престъпления по пътищата са сключени в досъдебна фаза 4097 споразумения. Същата е и тенденцията при делата, които се внасят в съда с предложение за освобождаване от наказателна отговорност. 1629 са внесените предложения през изминалата година, а най-много са били през 2013 г. – 1743.

От 2010 до 2014 г. делът на новообразуваните досъдебни призводство за престъпления по транспорта варира между 11 и 12,5% от всички, сочат още данните в анализа.

Най-висок бил делът им през 2010 г. - 12,5%, а най-нисък през 2013 г. - 11,1%.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама