Разходка през годините! Кой управленец как се е возил
Автор Росен Тахов, в. "24 часа"
На снимката: Мерцедесът на Фердинанд, в. "24 часа"
Какви са колите на държавните ни мъже? Средностатистическият
българин чакаше на опашка за волга, лада, москвич, запорожец
Първият български княз Александър Батенберг не е имал автомобил, рядко се возел и на файтон. Войник по възпитание, той предпочитал ездата. На кон обикалял софийските сокаци, а любимата му разходка била до Бали ефенди в подножието на Витоша. В негова чест селото е наречено Княжево.
Княз Фердинанд е друга порода владетел. Потомък на краля слънце Луи ХIV, той обичал блясъка и труфилата. Фердинанд не яхал жребци, придвижвал се с каляски. През 1897 г. по негова заповед е доставен автомобил с неизвестна марка. По-късно князът продава возилото и купува мерцедес. Този модел от 1905 г. е точно по вкуса на монарха - в гарвановочерно, с лъскави лайстни и властен глас на двигателя.
Наследникът цар
Борис III шофира
различни марки
На 14 април 1925 г. той е зад волана на буик, модел 1922 г. Прибира се от лов, когато на Арабаконак е пресрещнат от анархокомунисти. Завързва се престрелка, свитата дава жертви, но царят оцелява.
Емблематичен в автопарка на Борис е и един мерцедес, подарък от Адолф Хитлер. Жестът на фюрера е по повод присъединяването на България към оста Рим, Берлин и Токио.
Александър Стамболийски е първият ни държавник, който се придвижва с брониран автомобил. Като сяда на премиерското кресло, селският водач обявява, че ще управлява 40 години. За да опази живота си от посегателства,
Стамболийски си
поръчва в странство
бронирана машина
Производителят е засекретен с цел злонамерени елементи да не разкрият технологията на направата. След преврата на 9 юни 1923 г. в подвижната крепост за кратко се вози Александър Цанков. После следите ѝ се губят.
Брониран е и автомобилът на Георги Димитров. Той е дар лично от Йосиф Висарионович Сталин. През 1946 г. бащата на народите поръчва на американската компания “Пакард” половин дузина лимузини, за които бронебойни патрони няма открити. Дори мина не може да ги повреди откъм шасито.
Сталин раздава уникатите на марионетките от социалистическия лагер. Пакардът на Димитров беше откраднат през 1992 г. и изнесен в своята родина САЩ. Там анонимен колекционер брои за него 3 милиона долара.
Тодор Живков се
возеше на Чайка,
която е клонинг на модела “Пакард Патриций”. При особено тържествени случаи обаче Първият стоеше прав в оригинален кадилак. Така го е запечатала една историческа фотография от 60-те години на ХХ век. Живков и Брежнев приветстват българския народ от американското возило.
Тодор Живков вади специалния кадилак за визитата на Леонид Брежнев у нас, но иначе се вози в съветска чайка СНИМКА: Архив на 24 часа
В същото време средностатистическият нашенец чакаше на опашка за съветски возила. Въпреки дефицита имаше йерахия на марките. Най-достойните шофираха волга, след нея идеше ладата, после москвичът, а най-подире вдигаше пушилка запорожецът.
Като удари часът на демокрацията, собствениците на лада масово започнаха да я предлагат срещу билет за Канада. Соломон Паси обаче си запази трабантчето, с което ни вкара в НАТО.
Днешните политици
направиха завой към
японските машини
Сергей Станишев се качи на мотор “Ямаха”, а Бойко Борисов натиска педала на джип “Тойота Ленд Круизър”, който е на охраната му.