Разходките не са, каквито бяха! Пешеходци и велосипедисти се опълчиха на колите край морето във Варна
Веселин Златков, Фото: фейсбук група „Да повървим заедно в Морската градина“
Протестите могат да имат най-разнообразна форма, през годините сме виждали мълчаливи, седящи и подскачащи демонстрации, „пиене на кафе“, живи вериги и какво ли още не. Във Варна в последния месец група активни граждани налагат разходката като форма на протест. Той е насочен срещу увеличаващия се брой автомобили, който се движат и паркират в нарушение на правилата в Морската градина и най-вече по крайбрежната алея. Точно заради колите дори обикновенна разходка с колело или пеша може да се превърне в сложно или дори откровено опасно начинание, особено във вечерните часове. Така вместо варненският плаж да се превърне в място за развлечения и отдих, далеч от рева на мощните машини и бензиновите пари, той става точно обратното – сборище на коли и шофьори, повечето от които гледат доста презрително на правилата.
Противниците на това статукво, при което се нарушават правила, наредби и закони, правят своите разходки вечер, от началото на август досега. Реакцията е понякога натискане на клаксони, ругатни. Има обаче и такива шофьори, които посрещат с усмивка и одобрение акциите на велосипедистите и пешеходците. В групата „Да повървим заедно в Морската градина“ във фейсбук, където са обединени те, изрично се посочва, че акциите всъщност не са протест. Въпреки това обаче активните варненци правят и „граждански патрули“, които закачат на неправилно спрелите коли информационни листовки, на които пише „Вие сте в нарушение“. На тях е посочено и какво е точно то, като са цитирани Законът за движение по пътищата, както и Наредбата за обществен ред на община Варна. Разходките се провеждат предимно в сряда, като специално на 15 август, Денят на Варна имаше и извънредна такава. Акциите не са само край морето, но и в Морската градина, която постепенно започва отново да се превръща в паркинг. Причината за това е, че опитът на кмета Иван Портних да наложи забрана или поне да ограничи достъпа на коли в парка се оказаха толкова нескопосани от правна гледна точка, че бяха отхвърлени от съда.
Движението по крайбрежната алея е пълна анархия
Правила за движение на крайбрежната алея във Варна всъщност няма, особено вечер. Ограничението за движение с 20 км/час се приема като наивно пожелание, а на правите участъци „джигитите“ директно се пробват колко могат да вдигнат. Контрол на скоростта от органите на реда или не се прилага изобщо, или е толкова немощен, че ефект от него няма.
Странно е и положението с паркирането. На практика, по цялата алея край морето е един огромен паркинг, или поне повдигнатата й част отвъд бордюра. Ако някой е останал с впечатление, че това е тротоар, се е излъгал, тротоар на Алея първа просто няма. Очертаната някога велоалея, която от самото начало си беше по-скоро пожелание, отдавна я няма дори и като и като блед спомен.
Въпреки наличието на много свободни паркоместа, всички шофьори избират да спрат колите си възможно най-близо до заведението, където са решили да седнат. Така колите се нареждат и от двете страни на пътя, понякога и на два реда. Като добавим и факта, че много от водачите си тръгват от алеята употребили алкохол, проблемът става още по-голям, а липсата на инициатива той да се ограничи си е направо впечатляваща.