Разследват “Фолксваген” за измама с 11 милиона коли
Германската автомобилна компания “Фолксваген” ще претърпи най-голямата загуба от създаването си заради скандал с измама на пазара в САЩ.
Оказа се, че фир мата е монтирала грешни датчици за измерване на газовите емисии, заобикаляйки така строгите американски изисквания. Вместо допустимите 0,03 г/км те прехвърляли нормата неколкократно, пише 24chasa.bg.
Акциите на германската компания продължиха да поевтиняват втори ден след разкритието, което струва дотук загуба на почти 25 млрд. евро. Сривът вчера беше с 23%.
В САЩ започна разследване, което може да продължи до две години и
да струва поне 18 милиарда долара
на “Фолксваген”
Не е изключено да последват колективни съдебни искове за още милиарди долари от природозащитници, акционери и клиенти, които се смятат за подведени.
Общо 11 милиона автомобила в цял свят са със същия тип мотор и вече
няколко държави
поискаха основно
проучване на вноса
- сред тях Франция и Южна Корея. Италия вече е започнала разследване, а Швейцария проверява дали точно този тип дизелови автомобили са се продавали на нейния пазар.
Германският канцлер Ангела Меркел настоя за спешно разследване на скандала и изказа опасения от нанасяне на непоправими щети на имиджа на най-големия автопроизводител в света.
Еврокомисията заяви в понеделник, че е във връзка с компанията и американските регулатори, но е твърде рано да се каже дали в Европа са нужни конкретни мерки за контрол и дали са засегнати автомобили на европейския пазар. “Приемаме ситуацията много сериозно”, каза говорител на Еврокомисията.
Очаква се и всеки момент оставката на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн. Той тъкмо спечели битка с дългогодишния президент Фердинанд Пиех, но в сряда кризата се обсъжда от специална комисия. В петък предстои борд на директорите, на който се очаква Винтеркорн да бъде уволнен. Той вече поднесе публично извинения. Германецът или е знаел за дефекта и е премълчал, или е нямал представа, но ще бъде обвинен, че е изпуснал контрола във фирмата.
“Фолксваген” засега реагира със спешно заделяне на 6,5 милиарда евро от печалбите от третото тримесечие, с които да посрещне първите щети. Може да се окаже, че софтуерът, монтиран в мотори и показващ значително по-ниско от реалното изхвърляне на вредни газове, е слаган на повече автомобили от известната досега бройка.
Според експерти тепърва ще се реши дали вината на концерна е наистина толкова голяма. Влияние оказват и
различните начини на
измерване на газовите емисии
в Европа и САЩ. В Европа автомобилите биват замервани веднага след произвеждането и преди пускането в движение. В САЩ производителят сам посочва на какви стойности отговаря колата и твърдението му се засича от контрол едва когато тя е в движение. В това се крие вероятно и проблемът – софтуерът показва допустими стойности, преди колите да са разработени, но когато те са от известно време в движение, стойностите значително се покачват.
Става дума най-вече за автомобили с мотор тип ЕА 189. От тях в света са продадени 11 милиона екземпляра. Само при този тип мотор са засечени значителни отклонения от показанията на софтуера и реалните стойности.
Следете всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна в Petel.bg!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Бъдете с нас навсякъде и през вашия мобилен телефон!

