"Руски железници" завземат Балканите

23.04.2014 / 14:11 0

Компанията "Руски железници" („РЖД“) правят планове за поглъщане железопътни оператори в Полша, Словакия, България и Гърция, както и за закупуване на дял в Deutsche Bahn, пише rua.gr.

За целта делегация вече е посетила и Атина и София, за да оцени стойността на националните активи. Има и друг потенциален обект, който „РЖД“ са набелязали - компанията Grup Feroviar Roman (GFR), която работи в Румъния, България, Унгария и Сърбия.

Ако сделката се реализира успешно, руснаците ще бъдат най-големият железопътен оператор на Балканите. Ако инвеститорите реализират и дългогодишните си планове за придобиване на словашкия ZSSK Cargo и полския PKP-Cargo, след зоната на покритие на "Руски железници" в Централна и Източна Европа, владенията им ще съвпаднат почти с Варшавския договор, плюс Гърция.  В очертаващата се експанзия руските железници разчитат на помощта на съюзници - немските Deutsche Bahn.

Руските държавни железници са заинтересовани също така от отсечката България – Гърция и железопътния коридор, свързващ руската с европейската част.

В търсене на изход за Гърция от икономическата криза, в която се намира, генералният директор на гръцката компания Eurobank Property Services Димитрис Андритсос, е заявил възможността да се създаде сухопътен транспортен коридор между морските проливи Босфора и Дарданелите.

Той смята, че двигателят на проекта, който ще съедини българските пристанища Варна и Бургас с гръцкото Александруполис, може да бъде точно РЖД.

Всичко това е важно в контекста на друга руска иницатива.- През 2008 година министърът на транспрота на Русия заяви за плана по създаването през 2015 година на Черноморски железопътен кръг, който да съедини пристанищата "Кавказ" (Россия), Иличовск (Украйна), Варна (България), Истанбул (Турция) и Поти (Грузия).

Освен това ръководителят на железниците е кандидатствал за участие в търг за приватизация на пристанище Пирея, съобщава още rua.

По отношение на българската позиция по проекта, би могъл да се получи стопинг от София, предполагат авторите. Подобен случай е имало, когато през декември 2011 година страната ни се е отказала от участие в проекта по строителство на тръбопровода Бургас – Александруполис заради икономическа нецелесъобразност.

Не е ясно все още дали „Руски железници“ ще могат да поемат цялата финансова отговорност по проекта. Русия търси и други начини за придобиване на български железопътни линии и настоява за преговори с правителството, става ясно от публикацията.

Интересът на "Руски железници" трябва да се разглежда в малко по-различна плоскост от просто търсене на икономически ползи. В края на краищата, често държавни банки в Русия са проводници на определени стратегически интереси на нейното правителство. В този случай, тя може да бъде не толкова с икономически и политически дивиденти.



Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама